Gå til innhold

Cpu fan speed!?

andreas88

Anbefalte innlegg

Hvor stiller jeg Cpu fan speed...på et testprogram Sandra 2004..står cpu fan speed på rundt 1400 rpm..inni biosen hopper den fram å tilbake mellom 12 å 2600 rpm.! Det er et utropstegn foran cpu fan speed på programmet så jeg trur jeg må stille den! Har Epox hovedkort og en GOD Thermal kjøler..kosta 500kr for litt siden!

Endret av andreas88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel kan man ikke stille viftehastigheten. Enkelte hovedkort (s.s mitt, Asus P4P800) har "intelligent viftestyring", da vil viftehastighet justeres automatisk etter cpu-temp. Ellers kan man styre viftehastighet med en fanbus/rheostat.

EDIT: slik "intelligent viftestyring" finner du i bios, i mitt tilfelle under "hardware monitor"

Endret av thoering
Lenke til kommentar
Som regel kan man ikke stille viftehastigheten. Enkelte hovedkort (s.s mitt, Asus P4P800) har "intelligent viftestyring", da vil viftehastighet justeres automatisk etter cpu-temp. Ellers kan man styre viftehastighet med en fanbus/rheostat.

EDIT: slik "intelligent viftestyring" finner du i bios, i mitt tilfelle under "hardware monitor"

Da må vel vifta ha RPM-sensor for å kunne bruke intelligent-programmet.

Lenke til kommentar
Enkelte hovedkort (s.s mitt, Asus P4P800) har "intelligent viftestyring"...

Da må vel vifta ha RPM-sensor for å kunne bruke intelligent-programmet.

Det stemmer, men CPU-vifter uten RPM-sensor hører vel til sjeldenhetene. Dessuten har trådstarter tydeligvis sensor, da han oppgir viftehastigheten.

Lenke til kommentar

Noen sensorer har problemer hvis rpm blir for lav. De klarer ikke å registrere den skikkelig. Det er ikke noen problemer med vifta. Mitt gamle hovedkort hadde en sensor som hoppet mellom 0 og 7000 rpm. På mitt nye kort (Epox EP-8KRAi) så ligger den rundt 2500 på begge viftene og jeg har ikke forandret på hastigheten.

Lenke til kommentar
Noen sensorer har problemer hvis rpm blir for lav. De klarer ikke å registrere den skikkelig. Det er ikke noen problemer med vifta. Mitt gamle hovedkort hadde en sensor som hoppet mellom 0 og 7000 rpm. På mitt nye kort (Epox EP-8KRAi) så ligger den rundt 2500 på begge viftene og jeg har ikke forandret på hastigheten.

Det er ikke et gammelt Hovedkort..helt nytt! Dere skjønner jeg sliter veldig med temperaturen! Skjønner ikke hva det kan være..alt er gjort riktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...