Gå til innhold

Hva er optisk zoom vs digital zoom ?

Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

Jeg har tenkt å kjøpe ett Canon S40 , det har 3x optisk Zoom og 11x digital Zoom .

Med 3x optisk zoom blir det 3 ganger forstørret i forhold til hva du ser med øynene .

Jeg har prøvd å tatt bilde fra ca 20 meter , med ett vanlig billig 35mm kamera , og da ser det ut som om objektene er flere hundre meter borte .

Blir det bildene bedre enn det du greier å se med det blotte øye fra ca 20 meter med Canon S40 , eller blir det bare 3 ganger bedre enn ett vanlig kamera ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Kjøper du ett videokamera , får du 50xoptisk zoom , da kan du stå 100 m borte og få like klare bilder som med ett canon powershoot S40 , og de koster omtrent det samme

Lenke til kommentar

Optisk zoom er objektiv med variabel brennvidde.

For 35mm f.eks. vil en linse på 35-70mm være en zoom med fra lett vidvinkel (35mm) til lett teleobjektiv (70mm)

Digital zoom derimot er en forstørrelse av et utsnitt på bildebrikken som det lages et bilde av.

Det samme kan du gjøre i et bildebehandlingsprogram.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Noen som har prøvd Canon powershot S40 , hvordan blir ett bilde tatt fra ca 20 meters avstand ?

Er det noen sider som viser hvordan bildene blir med forrskjellige kamera fra 10 m 20 m 50 o.l med 2xZoom 3xZoom o.s.v ?

Har en kikkert som det står 8x21 på , blir bildene like med 3x optisk Zoom som det jeg ser i kikketen ?

Lenke til kommentar

Hei.

Avstand er rellativt.

Du får et flott bilde av slottet på 20 meter med S40. En spurv derimot.....

Jeg for min del synes der er enklere å se på ekvivalenten til analogt da dette er jeg litt mer kjent med. F.eks. 35-70 mm o.s.v. Sørg bare for å se på den som gjelder optisk zoom og ikke iberegnet den digitale.

-gh

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Quote:

Er det noen sider som viser hvordan bildene blir med forrskjellige kamera fra 10 m 20 m 50 o.l med 2xZoom 3xZoom o.s.v ?

Ja. http://www.imaging-resource.com har hatt et standard zoom-shot med max og min. brennvidde samt digital zoom på alle anmeldelsene sine i ett års tid. Bildene er tatt på samme sted for alle kameraene, så de er sånn nogenlunde sammenliknbare selv om utsnittet ikke alltid er helt likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...