Gå til innhold

Opprette automatisk flere tabeller?

Anbefalte innlegg

Har en MySql database hvor det allerede er opprettet en tabell manuelt hvor data fra et skjema lagres. Her bruker jeg et PHP skript for å legge inn dataene i databasen. Det går bra.

Men det ønsker nå er:

Når jeg lager et nytt skjema skal det skal opprettes automatisk en ny tabell, med riktig antall felter, i databasen ved tanke på hvor mange felter/spørsmål skjemaet har. Og da skal den nyoppretta tabellen være umiddelbart klart til bruk.

Er det mulig å lage et PHP-skript som på en måte analyserer det nye skjemaet og oppretter deretter ny tabell (med tilhørende felter) i databasen første gang, og kun da, man trykker på submit knappen etter endt svargivning i skjemaet?

De neste som svarer på det samme skjemaet skal det selvfølgelig ikke opprettes en ny tabell, men bruke den samme tabellen som "tilhører" skjemaet.

For å oppsummere: ved hvert nye skjema jeg lager, vil jeg at det automatisk opprettes èn ny tabell til den, når den aller første respodanten trykker på submit på skjemaet. Og de neste respodantenes data legges i den samme tabellen.

Endret av CLaSS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dette går selvfølgelig an, men hvis du ikke vet hvordan du skal gjøre det så bør du dele det opp litt.

- Start med å klare å lage en tabell ut fra informasjonen fra formene.

www.mysql.com < søk på create table

- Deretter finner du ut hvordan du kan finne ut om tabellen allerede eksisterer.

www.mysql.com < søk på SELECT (Tror du kan få informasjon ved å prøve å hente ut informasjonen fra tabellen( SELECT * FROM tabell; ) som da vil gi svaret 1 hvis den er der, mens 0 hvis den ikke er opprettet).

- Så hvis den finner ut at tabellen finnes, så legger den informasjonen du vi ha inn i tabellen? Da er vi vel kommet et stykke.

P.S Dette er skrevet av hodet, og ikke sikkert det fungerer en gang. Men håper det er en liten tankevekker om hvor og hvordan du kan starte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...