Or|0N Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg skulle sette ny harddisk i pc'en min i går, og fant ut at jeg ville bruke SATA sjøl om harddisken min var en PATA-disk (Seagate 7200.2 120GB) med mitt NF7-S2.0 følger det med en converter som man kan bruke til dette. jeg gjorde følgende: -satte converteren i harddisken -kobla SATA-kabel mellom converteren og hovedkortet. -kobla strøm i harddisken -kobla en av de små strømkontaktene (floppy) til converteren -henta ned driver for SATA-kontrolleren -sjekka at SATA var aktivert i CMOS -satte boot-rekkefølgen til CDROM - Floppy - SATA -boota opp på "WinXP Pro engelsk" CD -trykka F6 for å laste inn drivere for SCSI eller RAID -Lasta inn driveren for Sli3112 (som det står i hovedkort-manualen) -trykka på ENTER for å starte Windows installasjonen her får jeg beskjed om at det ikke finnes noen harddisk i systemet, så jeg kan ikke installere. Jeg ga etterhvert opp SATA, og tok IDE-kabel fra cd-brennern min og satte i harddisken. (så nå har jeg foreløpig ikke brenner... og det er jo lite gunstig.) Her funka harddisken fint, og jeg installerte Windows, så det er ikke disken det er noe i veien med. SATA-kabelen er helt ny fra forsegla plastembalasje, og converteren er så godt som ubrukt (har dog liggi i en skuff hos fyren jeg fikk sakene av, men det skulle den vel tåle..) har noen tips om hvordan jeg får dette til å funke? Jeg setter stor pris på seriøse og raske svar (kanskje du får en snickers hvis akkurat DITT tips hjelper meg ) Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Sjekk at sata-rom er enablet. Sata-rom gjør at du kan finne sata-disker selv fra dos-programvare som nortong ghost rescue osv.. Lenke til kommentar
Or|0N Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 er dette noe man skal enable i BIOS? jeg fant ikke dette på mitt NF7-S2.0. må jeg oppgradere BIOS for å få tilgang til det? Lenke til kommentar
Zooloo Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg hadde samme problemet selv. Disken jeg brukte kom med Cable select som standardinnstilling. Viste seg at jeg måtte sette jumperen til master for at disken skulle dukke opp. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 ja, du må aktivere S-ATA i bios, let under integrerte ting og tang i BIOS, da skal den søke etter S-ATA enheter når du starter opp. Og ja, den MÅ stå i master for at det skal fungere, det står tydelig i manualen fom fulgte med angående S-ATA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå