Gå til innhold

CPU temp i Lian Li PC37

lardvader

Anbefalte innlegg

Har følgende oppsett:

LianLi PC37 m/Fortron 350W PSU

Abit TH7II RAID

512 Mb Samsung RIMM ECC 800@1066

P4 2266 MHz m/MIST Black Silence

2*120Gb 8MbCache RAID 0 m/Sunbeam Silencer

ATI Radeon 9700 Pro

+div ZIP, HD, SCSI ROM etc.

Har litt problemer med mitt nye Lian Li PC37 kabinett og kjøling av CPU. Kabinettet er utrolig lite og pga. den vertikalte PSU'en så er viften til PSU og CPU helt inntil hverandre, derfor må de trekke luft samme vei. Dette kabinettet har også svært få kabinettvifteplasser så det er litt komplissert å få god gjennomtrekk. Har noen noe erfaring med dette kabinettet og kanskje tips til en grei kjøling? Skal ikke overklokke, men vil bare unngå kritiske temperaturer og beholde et moderat støynivå. Når maskinen jobber heftig overstiger cpu 60 grader, men har ikke brukt noe godt prog. for avlesing av temp enda. Brukte SiSoftSandra en stund inntil det begynnte å kræsje hele tiden.

Hva tåler CPU av temp? Er Motherboard Monitor 5 bra til avlesningen? Tips til kabinettviftemodding? Alle tips er gode!

-Borris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell er ikke sikker på om temperaturen din er korrekt, kjenner mer til AMD, men jeg vet såpass at uansett hvilket programm du bruker i windows eller du kikker på temperaturene i BIOS, er det ALTID en missvisning på noen grader. Dette variere fra hovedkort til hovedkort. feks ABIT-nf7s v2.0 kan ha en feilvisning på optil 5 + -C. Asus dilux kortet har mindre feilvisning med samme prosessor.

Lenke til kommentar

stemmer... har alltid vært skeptisk til temp. har prøvd flere typer kjølere, selv swiftech med deltavifte, masse kabinettvifter etc. og selv da var det høy (i mitt gamle chieftech). husker abit hadde problemer med en rekke hovedkort, og har vært i kontakt med abit og forskjellige brukere, men aldri fått noen gode svar, så etterhvert dreit jeg i hele greia, men nå blir cpu kanskje litt for varm så jeg vil bare være sikker.

(MIST Black Silence har hull i blokka til temp-avlesning. har en sensor inni og den sier som regel bare litt høyere temp en chipset. når cpu sier 60 så sier sensoren i blokka ca. 40)

Lenke til kommentar

Har et PC-37 selv. Angrer litt i ettertid på at jeg ikke valgte et litt større kabinett, men får plass til alt jeg skal allikevel da.

Problemet er egentlig at det har lett for at varm luft resirkuleres i kabinettet!

Oppsettet mitt er som følger: Zalman CNPS-5700 CPU kjøler (demontert 'trakt'), denne blåser vekk fra CPU, så varmluft fra CPU går rett i Fortron-Source 350'en og ut. Jeg ville snudd viften på MIST Black Silence for å oppnå det samme!

Jeg har fjernet vifta i toppen av kabinettet, vet ikke om det var lurt eller ikke? Ville helst hatt den til å blåse luft inn om jeg skulle beholdt den!

Har også laget et ca. 10cm hull i overkant av sidepanelet der det sitter en 120mm Titan vifte (festet med borrelås til strømforsyningen!) som roterer på minimum hastighet (med Zalman viftestyring) og blåser luft inn i kassa. Jeg antar at denne er unødvendig om du ikke skal overklokke?

Det siste problemet hos meg var at det lange grafikkortet mitt (Asus Ti4600) gjorde at kabinettet ble 'delt i to' (det buttet i CD-spiller i front) og det ble svært varmt i underdelen av kassa så maskinen trynet etter en time spilling f.eks. Dette problemet ble løst med å sette inn en slik: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TTC003 (anbefales, den blåser masse luft tilogmed på lav hastighet!)

PCen min er iallefall kald og stillegående med overklokket P2.8 og grafikkort + 3 HDD

timtowtdi

Lenke til kommentar

takk for tips, jeg driver å tester maskinen i forskjellige situasjoner og hvilken vei lufta blåser. jeg har satt inn en papst i toppen som bruker bare 0,7 w og er veldig stille, men skal prøve å få til med så få vifter som mulig.

ja, det blir varmt under psu men kan kanskje løse det med en slik vifte i slot'en, eneste problem er at jeg har fyllt opp alle plassene, men kan kanskje frigjøre en for å gjøre ting enklere. lurer bare på om vifta du setter i en av kortplassene kan snus så den enten blåser opp/ned eller ut/inn?

hvor høyt opp monterte du vifta i sidedøra?

Lenke til kommentar
lurer bare på om vifta du setter i en av kortplassene kan snus så den enten blåser opp/ned eller ut/inn?

hvor høyt opp monterte du vifta i sidedøra?

Du kan nok hverken snu den slot-vifta opp/ned eller ut/inn pga. konstruksjonen, så den er slik jeg ser det nødt til å trekke luft inn fra toppen og blåser den ut bak.

Jeg ville prøvd med en slik slot-kjøler før du gjør noe mer, den er utrolig effektiv synes jeg, kanskje på nivå med en hårføner på laveste innstilling f.eks., det følger også med en motstand du kan koble imellom slik at den går på noe lavere hastighet!

Siden du vil få undertrykk i kabinettet pga. Fortron PSU og slot-vifte som begge blåser ut, ville jeg kanskje tatt ut den toppvifta slik at hullet fungerer som luftinntak?

120mm "Sidedørsvifta" har jeg montert slik at den såvidt ligger innenfor rammen på kabinettet i overkant, dvs. nesten så langt opp den går.

timtowtdi

Lenke til kommentar

akkurat nå har jeg prøvd å snu vifta i PSU slik at den blåser luft på CPU, i tillegg har jeg en stillegående vifte i toppen av kabinettet som blåser luft ut. som sagt har ikke fått prøvd meg fram nok enda, men tror jeg hadde mer hell da lufta ble sugd opp fra cpu og ut gjennom psu. takk for tipsene, nå må jeg bare skru å prøve meg fram (f... så lei jeg er av å mekke pc!!!)

Endret av Brute
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...