Gå til innhold

Innstallasjon av opperativsystem

Blubbe

Anbefalte innlegg

Jeg har to hovedkort av typen Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A.
Etter en formatering så går det ikke an å legge inn win xp legere,kommer til,[color=red]setup is starting windows",[/color]der blir det hengende, det eneste som fungerer er win me og 98. Jeg har prøvd win 2000 pro og server men til ingen nytte.
Jeg har prøvd forskjellige hardisker og ram. tatt ut det hardware som det ikke er bruk for,men får ikke inn win xp/2000.
Hadde hvert fint om noen der ute hadde ett konkret svar på hva som er galt. Endret av Blubbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kuttet fungsjonen med ATA, bruker bare ID, jeg har prøvd flere typer disker, IBM og Seagate

Jeg har prøvd cd oppstart og fra dos. innstallasjonsfilene blir lastet over, ingen feil i denne prossen. Men når den er ferdig med å laste over og windows skal starte innstalleringen blir alt bare hengende der

Lenke til kommentar

Har du prøvd å formatere direkte med formateringsalternativene som du får under innstallasjon av XP?

Et merkelig sympton, funker med 98/ME men ikke XP/2000.

Prøv å legg over XP filene direkte i en mappe på harddisken og start innstallasjon derifra, kan hende at CD'ene er slitt/skrapet/gamle og derfor har problemer med å leses.

Lenke til kommentar

Ja du kan virkelig sette spørsmåltegn. kommer ikke så langt at jeg får alternativer om formatering, (xp-2000) jeg har prøvd å kopiere inn til hdisk, men kommer ikke lengere en at setup is starting windows. (Har nye plater med opperativsystemer på.)

Det er merkelige at win me og 98 går rett inn.

Jeg har også prøvd med å oppgradere fra win me men kommer til samme plass.

Jeg har også oppgradert bios.

Har også prøvd forskjellig ram typer.

Lite hår har jeg på hodet, men det blir ikke noe mere av dette plaget.

Har vanskelig for å tro at det er noe galt men H-kortene.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenker når jeg hører problemet er feil med Ram'en. Evt. noen instillinger i Bios. Har du overklokket?

Ta vekk overklokkingen. Dersom du har to ram-brikker... Prøv å ta ut den ene, se om du kommer lenger... Prøv deretter å ta ut den andre og sette inn igjen den første.

Lenke til kommentar

Da kan vi vel utelukke det... Uhm... Prøvd å resette BIOS? Kan være du har noen tullette instillinger du ikke vet om.

Det kan jo også være att det er noe defekt på hovedkortet, som kreves av NT- men ikke av 9x-systemer. Men ekstremt merkelig att dette gjelder begge hovedkortene.

Hvor stor strømforsyning har du?

Lenke til kommentar

laster du inn sata-driverne FØR windows starter installeringen ? hvis ikke legg satadriverne på cd-en på en diskett, og prøv det. Du taster F6 straks etter installeringa starter. Sett s-ata først i bios for oppstart

Endret av hjalmar
Lenke til kommentar
laster du inn sata-driverne FØR windows starter installeringen ? hvis ikke legg satadriverne på cd-en på en diskett, og prøv det

Han bruker ikke S-ATA. Uansett... Dersom S-ATA kontrollerene ikke blir funnet vil man få opp feilmeldingen "Windows cannot find any harddrives" eller noe lignende... For å si det sånn. Han skulle ha kommet lenger enn til "Windows is starting up". Er noe maskinvare feil.

Lenke til kommentar

Hei!

Hadde samme problem for en stund siden på et abit KT7A hovedkort.

Prøvde alt mulig, og konkluderte egentlig med at det var VIA driverne som var problemet.

La inn Win ME, og nye VIA drivere, formaterte og deretter kunne jeg legge inn WinXP.

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende problem nylig, den hang seg på samme plass både med win2k og winXP men den fungerte med knoppix (husker ikke hvilket hovedkort). I ren fortvilelse prøvde jeg å bytte prosessor (lånte av en kamerat) og da fungerte alt uten problemer.

Jeg sendte mail til AMD og fikk høre at det var et uvanlig problem, men det kunne være skade på cpu som gjorde at den ikke ville kjøre noen instruksjoner som win2k/xp brukte. Siden Linux da mest sansylig ikke bruker disse så virket det, det kan jo være at du har samme problem og at win9x heller ikke bruker de instruksjonene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...