XPUserz Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Har prøvd en PowerBook G4 med 17" skjerm som så ut til å være riktig bra. Forhandleren var ikke akuratt noen fan av MS heller så han la inn en del gode ord om operativsystemet OSX og ga en positiv demo av forskjellige handlinger. Dette er jo en kasse til 32.000 så rent teoretisk sett er det rundt 12 lapper dyrere en brukervennlige laptopper. Noen tidligere MS brukere som ikke vil gå tilbake til Windows her? Er skitt lei av denne ustabile møkka som henger og napper selv om det finnes en betydelig mengde mer programvare til Windows en UNIX baserte systemer så er ikke det alt heller. En Office pakke, Photoshop, muligens InDesign og noen utviklingsverktøy er alt jeg bruker. Så hvor stabilt er OSX? noen som har måtte reinstallere pga feil? fart er ikke alt, jeg driter i det - er viktigere med noe som fungerer perferkt hver gang det skal startes og brukes. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 OS x er veldig stabilt, du må rote det til selv i f.eks bibloteket om OS X skal bli utsabilt... Eg har måtte reinstallere OS X mange gang, men det er min egen skyld, har drevet å utforsket bibloteket.. tweaket og herjet. Siden du skal bruke InDesign og Photoshop ville eg ha hatt en mac med OS X Panther, PS kjører mye raskere på OS X enn i Windows. Skal du kjører InDesign bør du nesten ha CS versjonen, InDesign 2 er veldig tregt i OS X. Antar du lager trykksaker etc, da vil du ha en stor fordel med å jobbe på mac, pdf støtten i OS X er glimrende, du har skikkelig fargestyring og man kan lage "Hot-Folders" som kan gjøre ting, konvertere bilder til CWYK, annet filformat, til pdf.. Masse nyttig. Det er også eget Font-manager program (funnet det noe ustabilt! hadde da ca 3000 fonter aktiv ) , det er også masse andre nyttige verktøy; bla sammenligning av fargeprofiler. Dette er alle nyttige funksjoner om man jobber i grafisk bransje. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg er tidligere Windowsbruker og skiftet til Mac for 2 1/2 år siden. Vil ikke si at jeg aldri kommer til å skifte tilbake til Windows, for aldri er en lang tid og det er vanskelig å spå (særlig om framtiden). Når det er sagt er det for min del ingenting som gjør at jeg er i nærheten av å vurdere en slik handling i øyeblikket. Så til spørsmålet ditt: Perfeksjonisme eksisterer ikke noe sted, heller ikke i dataverdenen. At OSX er et stabilt system er allikevel hevet over enhver tvil, men det skal jo WindowsXP strengt tatt også være. På den tiden jeg har hatt OSX (drøye 2 år) har jeg ikke opplevd en systemkræsj. På maskinen min har jeg intet mindre enn 4 forskjellige brukere, jeg har byttet ut begge systemdiskene, CD-brenneren og stappa inn maks minne. Driver mye med videoredigering og har ofte to andre aktive brukere oppe samtidig som jeg gjør dette. Har aldri problemer med stabilitet. Dette er selvfølgelig bare en oppramsing av mine personlige erfaringer, men de har i hvert fall vært helt superbe. OSX har uten tvil økt min produktivitet sammenlignet med mine Windowsdager, da OS'et i mine øyne går mindre i veien for arbeidsflyten... En svært gjennomgående anmeldelse av OSXs fordeler og ulemper finner du forøvrig her. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Så hvor stabilt er OSX? noen som har måtte reinstallere pga feil? fart er ikke alt, jeg driter i det - er viktigere med noe som fungerer perferkt hver gang det skal startes og brukes. OSX har aldri kræsjet her, bank i bordet... Og da har jeg kjørt powerbooken ganske hardt til tider (kompilering, bilderedigering, mange applikasjoner oppe på en gang). Det skal jo sies at XP også er stabilt etter hvert, men jeg føler at OSX fortsatt er hakket vassere. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Windows XP er ikke mer stabilt en Windows 2000, men har flere nye funksjoner. Microsoft gir blaffen i å stabilisere det som allerede er, før det oppstår alvorlige feil. Vil si at de som aldri har opplevd krasj i Windows XP har vært heldige for jeg har merket flere. Er på jakt etter en ny maskin som er driftssikker og et OS som fungerer skikkelig hver gang det skal startes. Så prisene: 5.742,00 Singapore Dollar = 23.757,44 Norske for en 17" PowerBook med 512MB minne som de selger her. Det er jo 10.000 billigere en i Norge - vil de sende en hit som gave eller noe jeg har glemt igjen på hotellet? Skal undersøke priser i Dubai og, siden alle er så gjerrige her i landet og bare vil ha billig import så takker vi ja til det Er nesten billigere å ta chartertur i en weekend ! Endret 18. februar 2004 av XPUserz Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Er nok ikke like glad i Powerbooken som resten av folket, jeg mener at den er sterkt overpriset. Men en ting skal jeg ha på det rene, det er et hav av forskjell mellom Mac OS x, og alle andre opperativsystemer der ute. De er flere år forran resten. Du kan jo tenke deg at Longhorn ikke kommer til å bli noe serlig bedre enn det panter er nå. Og den kommer ut om ca 2 år. Once you go mac, you don`t look back. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) Er nok ikke like glad i Powerbooken som resten av folket, jeg mener at den er sterkt overpriset. Men en ting skal jeg ha på det rene, det er et hav av forskjell mellom Mac OS x, og alle andre opperativsystemer der ute. De er flere år forran resten. Du kan jo tenke deg at Longhorn ikke kommer til å bli noe serlig bedre enn det panter er nå. Og den kommer ut om ca 2 år. Once you go mac, you don`t look back. Betalte 3800 for Windows XP professional hos DropZone når den kom ut og det er vel noe av det dummeste jeg har gjort hittil. Longhorn er det siste jeg vil se/høre om når det kommer ut; synes bare synd på de som tvinges til å kjøpe det. Windows består bare av feil, det signerer feil drivere og det henger og napper - krasjer og bugger. Windows XP bruker mange av de samme ikonene som du finner i Windows 95 så noen grafisk GUI finnes ikke. Windows Server er bare en oppgradert versjon av Windows 2000/XP med flere programmer i Administrative verktøy - stort sett møkk! Kan tenke meg folka bør ha 2-3GHZ og 1GB minne for å kjøre Longhorn om det skal fungere litt, har 512MB minne på XP og det er mye for lite, når det henger og napper nesten hele tiden Har brukt M$ siden DOS og vært flittig med oppgraderinger, og fått merke formateringer der etter. Men nå er jeg bare drita lei av alt. Men MAC fortjener en sjanse til å vise at det duger - og jeg vil prøve det. Funker ikke det så funker ikke noe OS og da er det på tide å bli rørlegger eller noe annet Edit: La inn ny installasjon av Windows XP på lørdag - og siden jeg hadde tilgang på bredbånd oppdaterte jeg alt fra Windows update (rundt 70-80MB) søndag var systemet fucka i skjermkortet, Windows HCL (drivergodkjenning) godkjendte skjermkortet SiS 630 , men etter oppstart var det 4 farger(!) dessuten Tvinger XP inn drivere fra listen HCL fremfor de du velger selv - og tilbakestiller en drivere kommer de tilbake uansett nestegang systemet startes. Det er bare dritt !!! Vurderer å hive hele greia på søppla nå Forstår veldig godt at "hele verden" kjører fortsatt med Windows 95/98 for de får ikke noe mer ut av Win2k eller XP. Junk alt sammen! Komponentene til PC blir ikke valgt ut fra kvalitet, men fra pris og ender opp som serieprodusert skrot fra Taiwan til lavpris som ikke fungerer tilstrekkelig. Har smasha nok harddisker, nedslitte plastikk-tastatur og touchpadder som ikke kan skiftes. Håper at de som tok kildekoden til Windows lager noen monstervirus som utsletter systemene rundt om så folka vurderer andre styresystem En bør og henge ut nettsteder som "krever" Internet Explorer og ikke følger W3C standarden som er opphavet til internett fremfor MS-HTML. En webside bør fungere like bra i Opera, Safari og Netscape som IE - men en hel del tullinger roter så mye med javascript at det ikke fungerer andre steder en i sikkerhetshullet IE. Endret 23. februar 2004 av XPUserz Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Er helt enig med deg XPUserz, men jeg synes alike vel at PB er overpriset. Les denne før du gjør noe såfall http://www.theregister.com/content/39/35749.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå