Gå til innhold

radiator og vifte

Anbefalte innlegg

Jeg har en radiator stående montert på utsiden av et kabinett. Mellom hullet og radiatoren har jeg en 120mm vifte. Spørsmålet mitt er: Burde jeg suge ut luft fra maskinen, og blåse rett på radiatoren, eller burde jeg suge igjennom kaldt romluft, som så blir dratt gjennom radiatoren?

Et annen spørasmål: Er det best å ha vann direkte fra radiator -> cpu, eller, radiator -> pumpe -> cpu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en radiator stående montert på utsiden av et kabinett. Mellom hullet og radiatoren har jeg en 120mm vifte. Spørsmålet mitt er: Burde jeg suge ut luft fra maskinen, og blåse rett på radiatoren, eller burde jeg suge igjennom kaldt romluft, som så blir dratt gjennom radiatoren?

Et annen spørasmål: Er det best å ha vann direkte fra radiator -> cpu, eller, radiator -> pumpe -> cpu?

-Blåse kald luft på radiator

- Vannpumpe --> Radiator --> V.blokk --> vanntank/pumpe

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikkje.

1-Ei vanlig aksialvifte klarer å flytte meir luft om du lar ho suge luft gjannom radiatoren. Dette er fordi dei fleste aksialvifter har ganske dårlige mottrykksegenskaper som gjer at ein del luft slepp ut på sidene.

2-Rekkefølgen av kopmponentane faktisk har ingenting å sei. Uansett ka rekkefølge dei står i, så får det tilført og frakta vekk akkurat like store mengder varme. Her er det berre å plassere slik det er mest praktisk, men du bør helst ikkje montere pumpa mellom blokkene da denne tilfører varme. Radiatoren bør stå lavt da det er kaldast luft nede mot golvet.

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikkje.

1-Ei vanlig aksialvifte klarer å flytte meir luft om du lar ho suge luft gjannom radiatoren. Dette er fordi dei fleste aksialvifter har ganske dårlige mottrykksegenskaper som gjer at ein del luft slepp ut på sidene.

hmm har ikke nevnt det... han spurte hva som er best. blåse kald luft igjenom radiatoren. eller blåe luften fra kabinettet..

å jeg sa bare min egen mening som jeg fant ut var best...

Lenke til kommentar

Jeg har samme spørsmålet.

Jeg har bestilt vannkjøling og skal sette en EVO240 i front av mitt Aopen Big tower.

Da er alle enige i at det er best og sette viftene inne i kabinettet, på radiatoren og suge luft utenfra.

Jeg får da mest kaldes luft igjennom min radiator?? p.g.a mottrykks egenskapene

til viftene.

Er alle enige i det???

Lenke til kommentar
Jeg har samme spørsmålet.

Jeg har bestilt vannkjøling og skal sette en EVO240 i front av mitt Aopen Big tower.

Da er alle enige i at det er best og sette viftene inne i kabinettet, på radiatoren og suge luft utenfra.

Jeg får da mest kaldes luft igjennom min radiator?? p.g.a mottrykks egenskapene

til viftene.

Er alle enige i det???

:thumbup:

Lenke til kommentar
Ei vanlig aksialvifte klarer å flytte meir luft om du lar ho suge luft gjannom radiatoren.

Vad har du för referens för det? Mina just utförda mätningar visar på motsatsen.

Utrustning:

- En papplåda, knappt tio liter, tejpad tät.

- En axialfläkt, Sunon 2123HST, 12cm, 230V AC

- En gummislang, ca 50cm lång, 4mm innerdiameter.

- Mätinstrument Bio-Tek VTplus Gas Flow Analyzer.

Setup:

1) Ett hål med något mindre diameter än fläkten skars upp i lådan.

2) Ett litet hål för slangen stacks upp ca 20 cm bredvid fläkthålet.

3) Slangen stacks in i sitt hål så att ca 1cm var inne i lådan.

4) Andra änden av slangen anslöts till mätinstrumentet.

5) Fläkten tejpades fast över sitt hål. Tejp runt om för att förhindra läckage.

Mätningar (med nollställning av mätinstrumentet mellan varje):

1) Tryckmätning då fläkten trycker luft in i den täta lådan.

Uppmätt statiskt tryck inne i lådan blev 0,9 cmH2O.

2) Tryckmätning då fläkten suger luft ur den täta lådan.

Uppmätt statiskt tryck inne i lådan blev 0,4 cmH2O.

3) Flödesmätning då fläkten suger luft via mätinstrumentet och slangen in i lådan och ut via fläkten.

Uppmätt flöde blev då 1,18 liter per minut.

4) Flödesmätning som 3) men med fläkten vänd åt andra hållet.

Uppmätt flöde blev då 1,31 liter per minut.

Kommentar:

Mätningarna 1) och 4) efterliknar bäst fallet då en fläkt blåser luft in i en radiator medan 2) och 3) efterliknar fallet då fläkten suger luften från densamma.

Slutsats:

En axialfläkt jobbar effektivast med fri luft på insugssidan.

Dette er fordi dei fleste aksialvifter har ganske dårlige mottrykksegenskaper som gjer at ein del luft slepp ut på sidene.
Vad har mottrycksegenskaperna med läckage att göra?

En axialfläkt kan aldrig skapa en särskilt stor tryckskillnad, läckage eller inte.

Läckage motverkas genom tätning.

Oavsett om man låter fläkten trycka eller suga så blir effekten bäst om det är ett avstånd, minst lika stort som fläktens tjocklek, mellan fläkt och radiator. Enklast är att använda någon form av duct.

Anledningen till att man skall ha ett avstånd är för att inte få "död" radiatoryta på de delar som motsvarar fläktmotor och hörn. Med en duct används en större del av (hela?) radiatorytan vilket gör att luftflödesmotståndet minskar, vilket i sin tur minskar bruset, ökar nettoluftflödet och därmed kyleffekten.

/Olle

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill. Jeg endte med å prøve litt forskjellig. Viften og radiatoren henger på utsiden av maskinen, høyt oppe bak, like ved psu.

Først prøvde jeg å suge luft utenifra, gjennom radiatoren. Dette viste seg å være mindre effektivt, da varmen inni maskinen steg opp, og lagde trykk, noe som økte systemtemp'en min med 3 grader.

Så snudde jeg viften, og suger nå luft innenifra. Temperaturen i kabinettet sank, temp i psu sank, temp på vann ble lik. Så, dette blir nok løsningen jeg kommer til å bli stående med en stund. Skal etterhvert teste litt med støy, hva som støyer mest av følgende.

fri luft -> vifte -> radiator -> kabinett.

fri luft -> radiator -> vifte -> kabinett

kabinett -> vifte -> radiator -> fri luft

kabinett -> radiator -> vifte -> fri luft

Hittil har jeg testet de to siste, og den siste av dem er den som støyer minst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...