Gå til innhold

Intel avduker 64-bits prosessor

blacktower

Anbefalte innlegg

Så var det bekreftet:

http://news.com.com/2100-1006_3-5160169.html?tag=nefd_top

SAN FRANCISCO--Intel will come out with a server chip next quarter that adds 64-bit power to its current x86 line of processors, the company's chief executive said Tuesday.

Nocona processors for two-processor servers will arrive in the second quarter, Barrett said, followed quickly by Prescott processors with 32/64-bit capability for single-processor servers and workstations. Prescott and Nocona are functionally the same processor but differ in cache size and bus speed. The 32/64-bit technology will then come to chips for servers with four or more processors in 2005, Barrett added. (Technically, the chips are code-named Nocona and Prescott, and the 32/64-bit capability goes by the code name Clackamas.)

[...]

Microsoft will support Intel's new architecture in the second half of 2004, a Microsoft representative said.

Intel's approach is compatible with AMD's, the representative said. "There will be one operating system that will support all (64-bit) extended systems," the representative said.

[...]

In a Q&A, he said that while Intel and AMD's architectures were quite different, and the real question is whether OSes and other software ran on the two families.

Broadly, he said, for the most part the OSes for one will run on another.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunne ikke AMD ta patent på hybirden sin eller noe ?

Herming = :thumbdown:

Nå er vel dette første gang Intel hermer etter AMD. Alt annet ved dagens x86 prosessorer er det AMD som hermer etter Intel. Det skal vi være glad for. At de hermer etter hverandre altså. Ellers ville det blitt et totalt kaos ala Beta vs VHS, DVD-R formater og SACD vs Audio-DVD.

Nå er det vel også slik at Intel har avtale med AMD om at de kan benytte alle patenter firmaet har. Lignende avtaler eksisterer mellom flere firmaer i denne bransjen. IBM har for eksempel tilgang til mye av det Intel har av patenter. Nå er jeg ikke ekspert på patent baserte relasjoner i dette markedet så en får ta dette med en neve salt.

http://www.extremetech.com følger IDF med masse artikler og linker.

Lenke til kommentar

Hypotetisk, Intel har alle patentene på x86, som AMD64 er basert på, trekker AMD teppet under beina på Intel, så tenkt selv hva som vil være Intel's naturlige motrekk... og tenkt deg hvem som ender i skifteretten.

I praksis, AMD vil sikkert kverne dette for alt det er verd, men AMD64 er dødfødt uten Intel 'støtte', AMD har vippet opp og ned mellom 15 og 20% markedsandel de siste årene, dette er langt under kritisk masse og fra Microsoft har prosjektet lav prioritet (de ser markedet er svært lite, før Intel kommer på banen) og det samme ser vi hos nær sagt alle andre software-hus også.

For det tredje kan man ikke annet enn å se dette som en annerkjennelse av AMD, noe AMD og kommer til å tjene på.

Dette er det beste som kunne skje AMD :)

Lenke til kommentar

Enig med Dollar. Dette er det beste som kunne skje AMD.

Nå vil 64bit ta over for 32bit mye mye fortere enn Intel originalt hadde planlagt, og dette takket være AMD. Og dette er bare bra for sluttbrukerne i mine øyne.

Eneste som gjenstår og se nå, er hvem som er raskest på 64bit ;)

Lenke til kommentar

Her som i de fleste av disse amd/Inteldiskusjonene er det en god del inntr å lese , men desverre blir det atter en gang for mye uthenging av aktørene, da spesielt Intel. Skjønner ikke at noen nesten bestandig på død og liv må latterliggjøre Intel å rakke ned på dem på alle vis, eneste forklaring må jo være at de er sjalu på et av verdens flinkeste selskap , eller at de selv føler seg fryktelig misslykket i forhold.

Tror dere at Intel hadde vert verdens suverent største cpu produsent om den gjengen som styrer den skuta hadde vært så dumme og udugelige og laget så elendige produkter??

Hørest nesten ut som om kun de med vett i skolten er samlet her i et hylekor og resten av verden er idioter :wow:

Ja jeg vet at det er Intelfolk som kritiserer amd også men på langt nær i den skala .

Når jeg skriver dette har jeg da lest tråden som ble avsluttet og linket til denne.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Er enig med Snekker`n...

Er lei av folk som alltid skal holde med "sin" produsent. Kan ikke folk la begge to få en sjanse til å vise hva de kan få til? Som jeg så i en tråd om skjermkort: Jo flere konkurenter, jo bedre produkter til en bedre pris.

Har ingenting imot Intel og heller ingenting imot AMD.

Vet ikke om dette ga mening men :shrug:

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Som svar på det siste inlegget til Snekker`n:

Har veldig lite mot Intel generelt jeg, men når dem prøver og holde tilbake overgangen til 64bit (mest sannsynligvis fordi dem vil selge mer Itanium), så synes jeg dem fortjener og få litt ris. Er Prescott med 64bit raskere enn Athlon64, så kommer jeg garantert til og gå for Intel denne gangen. Jeg støtter ingen firma, og går alltid for den beste løsningen (i mine øyne).

Dette trenger slettes ikke være dårlig for Intel. Har de en mye bedre 64bit løsning enn AMD64, så kan dem gjøre det veldig stort. Dette vil riktignok skade Itanium en del, men de vil iallfall ikke tape penger. Noe de muligens har gjort og garantert ville, om dem hadde lansert en seperat 64bit løsning som ikke hadde vært kompatibel med AMD64.

Lenke til kommentar

Hmm, Jeg tenkte vell mer på at kanskje AMD ville tjene litt på x86 greiene sine å dra seg inn på markedet, men om intel lager de samme greiene så er det vell ikke noe som kommer til å forandre på seg i forhold til markedsandel alikevell.

Den annerkjennelsen kommer nokk ikke til vare lenge når intel har fått sin motpart ut banen...

Dere må ikke tro jeg hater intel (har det selv :p)

Lenke til kommentar

Greit nok at dem får ris , det trenger vel begge to iblandt, men det er den stadige sjikanering og usaklig latterliggjøring som hele tiden går igjen som irriterer.

At de holder litt igjen nå og da til vår irritasjon , ja egentlig skjønner jeg det, husk de er ikke her for å stå til tjeneste for oss, de er her for å tjene mest mulig penger på et produkt de har satset på .

Lenke til kommentar
Greit nok at dem får ris , det trenger vel begge to iblandt, men det er den stadige sjikanering og usaklig latterliggjøring som hele tiden går igjen som irriterer.

At de holder litt igjen nå og da til vår irritasjon , ja egentlig skjønner jeg det, husk de er ikke her for å stå til tjeneste for oss, de er her for å tjene mest mulig penger på et produkt de har satset på .

Men de er her for oss, de kan ikke jage vekk kunder heller, Hadde ikke det vært noen "oss" hadde ikke de kunne tjene penger, men skjønner hva du mener med den usaklige "hvem er best" diskusjonen(når det blir dritt-kasting og usaklige argumenter). Men er ikke det sånn her i samfunnet at alle de største aktørene får mest pepper(Telenor, NRK, Intel, Windows osv osv) Men det er en grunn til at de er størst, at de er best jevnt over på hva de kan tilby oss kunder av totale løsninger/tjenester Jo større firmaet er,og mer kunder øker også antall klager.

Edit;leif

LoS: det var bare eksempler på firmaer, størrelse på firma=mer klager(teoretisk)

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
Men er ikke det sånn her i samfunnet at alle de største aktørene får mest pepper(Telenor, NRK, Intel, Windows osv osv)

Nå er det kanskje fordi de var de første aktørene på markedet innen sine områder, derfor er det også flest folk som bruker dem, fordi de har lagt en standard for det norske markedet i dag, men jeg kan ikke si at nrk får noe pepper?

Det betyr ikke at de er best.

btw, det er også en del fjortisser som på død og liv skal hate alt som er bra her i verden av en eller annen grunn.

@topic;

ser ut som om intel hiver seg på trenden, syns selv de burde få fikset varmeproblemene før de legger inn enda mere rare greier i prossessoren sin.

Vi får vel se hvordan det går med D0 steppingen når den kommer.

At vi ikke har fått 64bit enda gjør da folk svært lite vil jeg tro, en økning i ytelse på kanskje 25% og et tonn mere ram (se forøvrig en tråd om pris på 4GB minnebrikke som er ligger i dette forumet)

trenger da svært få nå?

pluss alt det maset om 64bit driver OS osv.

Men når det nå har blitt slik, så får vi vel bare være glad for at AMD ikke stikker helt av da :p (les: intel følger med)

og om dette "intel kopierer AMD" kjaset, intel hadde banka opp amd ved å trekke tilbake låninga av patentene.(med mindre det er skrevet en evigvarende kontrakt)

Endret av LoS
Lenke til kommentar
intel hadde banka opp amd ved å trekke tilbake låninga av patentene

Det er dette jeg synes er så synd. Amd står liksom ikke sjøl , de bli bare holdt oppe av intel. Er det dømt til å være sånn for alltid ?

Selv tror jeg det er derfor amd setter prisene sine litt lavere enn intel, de trenger jo ikke forske slik, så lenge de lar intel folka forske også stikker de av å lager en prosessor som intel har forska fram. "Forskeprosessen" er ikke akkurat billig.

Men intel får vel litt penger i kassa av amd for å låne bort patentene, så kanskje det egentlig går opp i opp :roll:

Lenke til kommentar

Så da blir de nye Prescott også 64 bit kompatible?

Hva skjer med de som skulle hadd vært ute no, men ikke er? Når kan vi forvent å få dem (jeg sikter på 3.2E)

Er det mulig at noen av de som har fått den for testing selger meg den?

og ang. Intel vs Amd... Good Lord!! :devil: ingen av systemene er bedre enn den andre. De er bare forskjellige. Begge har sine svake og sterke punkter, sånn er det... Bare vent til ATI kommer med sine cpu! Det blir sikkert artig! :D hva om de blander det positive av AMD og positive til INTEL og ingen svakheter? hehe..

Endret av Beni25
Lenke til kommentar
I praksis, AMD vil sikkert kverne dette for alt det er verd, men AMD64 er dødfødt uten Intel 'støtte', AMD har vippet opp og ned mellom 15 og 20% markedsandel de siste årene, dette er langt under kritisk masse og fra Microsoft har prosjektet lav prioritet (de ser markedet er svært lite, før Intel kommer på banen) og det samme ser vi hos nær sagt alle andre software-hus også.

Hvordan kan du si noe slikt? AMD64 har fått ekstremt stor støtte og ikke minst raskt støtte i markedet. Linux- og freebsd-distribusjoner kjører på AMD64, det meste av databaser kjører AMD64, apache, masse vanlige programmer, spill osv. Klart mye venter på WinXP-64 som selvsagt tar tid. Det er faktisk få teknologier som har fått raskere støtte enn AMD64. Selv SSE2 som kun var "nok et nytt" SIMD tok flere år fra det ble lansert til det fikk ok støtte. Å lage et nytt OS tar "litt" mer tid enn å legge inn et nytt SIMD-sett.

Om du skal sammenlikne med IA64 så tok det mange år før det kom et skikkelig OS og det er fortsatt en tilnærmet total mangel av programvarestøtte.

Videre hadde Intel aldri i livet lagt inn støtte for en teknologi som det "ikke var behov for" (sitat Intel) med mindre den hadde fått så stor vekt og betydning at de måtte.

Nei, Intel la nok ikke inn AMD64 for å gi AMD en håndsrekning, men for at de innser at det var en fornuftig vei å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...