Gå til innhold

Hvor lang pipeline har Itanium ?

[Protus]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
' date='18/02/2004 : 21:33']
Er det ikke sånn at Prescott har 31 steg?

Jo.

Så Intel kortet altså ned pipen med Itanium 2 ? Altså for å få bedre ytelse per MHZ, ikke sant ?

Det stemmer at de kortet ned lengden på pipen, men jeg har ikke sett noen forklaring på hvorfor. Det kan være f.eks

*Enklere å optimalisere når pipelinen er kort (jeg tror dette er årsaken)

*Ønske om å gjøre kjernen mindre slik at den bedre kan tilpasses fremtidige multicore design (også sannsynlig)

*Ønske om lavere effektforbruk. Det ligger på 130W i dag, med 8 steg pipeline. (jeg tror ikke dette var veldig viktig for IPF, men det var muligens en del av totalvurderingen)

Vi kan kanskje vente oss at Itanium får lengre pipeline i fremtiden. særlig for de prosessorene som blir rettet mot workstation segmentet da "fat-core" er å foretrekke her. For servere er "thin-core" populært som aldri før i roadmaps så disse prosessorene er mindre sannsynlig at vil få lange pipelines. En satser heller på mange små kjerner i dette segmentet siden multitasking er langt mer effektivt her.

Lenke til kommentar
Hvor mange Piplines har en P4 NW da?

Det er ikke så greit å si hvor mange den har, men lengden er 20 steg om det var det du egentlig lurte på.

Hva antallet eller bredden anngår så har NW 3 issue ports. Det vil si at 3 "rops" som er nesten det samme som en instruksjon kan legges inn i pipen samtidig. (ofte er 1 instruksjon = 1 rop, men enkelte mer CISC aktige instruksjoner kan tilsvare 2 eller 3 rops. Disse benyttes imidlertid svært skjelden av kompilatorer)

Det er imidlertid ikke slik at alle mulige kombinasjoner av rops kan legges inn sammtidig siden de ofte benytter de samme ressursene i cpu'en. Til sammenligning har Itanium 2 11 issueports og Itanium 1 har 8 issueports.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...