Gå til innhold

IKT på videregående?

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Får komme med en egen mening om dette faget også. Har sjekket litt rundt med mine tidligere/nåværende bekjente som har gått/går IKT på vgs. av 13 stykker jeg har snakka med sa 11 det var totalt bortkasta og 2 stykker syntes det var "helt oK". Samtlige har lærlingplass.

Jeg stiller meg på siden til de skeptiske i denne sak. Uansett hvilke sammenheng vi står. Utlyses det en IT stilling (selv om det er å drifte en maskinpark) vil den med mest utdanning få stillingen. bla annet pga. IT markedet er så presset en bachelor/master student ikke har krav på like mye lønn som han ellers ville ha for 5 år siden. Det er det som står på papiret som gjelder desverre.

Om jeg noen gang sitter i en stilling hvor jeg skulle ansette ville JEG nok vært litt mer konkret hva søkeren hadde gjort tidligere i praksis, og kanskje vurdert en person som har lært mye på "gutterommet" over utdanning, men de som sitter i disse stillingene nå til dags tenker ikke sånn - her er det presisje, karakterer, og utdanning som står i høybildet.

Hadde IKT hatt en nivå som kunne bli sett på som en krevende, og ikke en "surfe"-utdanning hadde jeg nok vært litt mer positiv. Den dagen IKT innebefatter 1,2 og 3 MX (ikke MZ) matte, 2,3FY 2,3KJ skal jeg se på IKT som en ting som er litt mer krevende. (og ja - jeg mener høy matte og fysikkkompetanse er viktig innen data)

Jeg vil på det sterkeste anbefale alle som overhodet kan å unngå IKT utdanning i denne tidsalderen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville ikke ansatt en fyr som hadde lært ting på gutterommet, men en som hadde hatt ARBEIDSerfaring og utdannelse. En fyr som kan ting på papiret ville ikke vært noe verdt hvis han ikke kunne bevist for meg hva han kunne.

Etter erfaring ville jeg si arbeidserfaringen til IKT elever til tider er ikke eksisterende. Kjenner folk fra der jeg gikk på skole før som ikke kan en ting etter de gikk ut fra lære da det eneste de gjorde var å sitte og passe på en maskinpark. Jeg ville aldri ansatt på det grunnlaget.

Lenke til kommentar

For Informatikk er 3MX sterkt anbefalt...

Og fra 2005 vil det kreves 2mx/2my/3mz + 3fy/3mx/3bi/3kj (altså en av de første tingene pluss en av de andre tingene...).

Dette vil også være krav i Profesjonsstudium i IKT (5 års master), som jeg har tenkt å ta. Hadde egentlig tenkt å legge IT'en på hylla for denne gang og velge noe annet før jeg fant dette studiet. Ser ut som et interessant studium med programmering, AI, programutvikling de par første semestrene og mer avansert seinere. Kommer vel og til å ta et år eller to i utlandet.

Jaja, nok om min historie :p, men det var ihvertfall dette som fikk meg til å satse på en høyere IKT utdanning igjen.

edit:

Så ser ut som kvalitetsreformen har brakt de endringer du ville allyse heh

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Jeg ville ikke ansatt en fyr som hadde lært ting på gutterommet, men en som hadde hatt ARBEIDSerfaring og utdannelse. En fyr som kan ting på papiret ville ikke vært noe verdt hvis han ikke kunne bevist for meg hva han kunne.

Etter erfaring ville jeg si arbeidserfaringen til IKT elever til tider er ikke eksisterende. Kjenner folk fra der jeg gikk på skole før som ikke kan en ting etter de gikk ut fra lære da det eneste de gjorde var å sitte og passe på en maskinpark. Jeg ville aldri ansatt på det grunnlaget.

Det er noe som heter referanse og CV da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Lang diskusjon her ser jeg.

Har tenkt litt over dette, og har kommet litt nærmere et valg.

Først går jeg GK almenn, så vil jeg kansje gå IKT-drift for jeg er veldig skole lei, og så kan jeg jo bare ta påbygging og få studiekompetanse hvis jeg vil. :)

Lenke til kommentar

Hadde IKT hatt en nivå som kunne bli sett på som en krevende, og ikke en "surfe"-utdanning hadde jeg nok vært litt mer positiv. Den dagen IKT innebefatter 1,2 og 3 MX (ikke MZ) matte, 2,3FY 2,3KJ skal jeg se på IKT som en ting som er litt mer krevende. (og ja - jeg mener høy matte og fysikkkompetanse er viktig innen data)

Jeg vil på det sterkeste anbefale alle som overhodet kan å unngå IKT utdanning i denne tidsalderen.

Du ønsker ett tre års studium med andre ord? Må igrunn si meg helt enig :)

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Det er noe som heter referanse og CV da.

_Meget_ viktige elementer :yes:

Hadde nok hatt min skepsis mot å ansatt en person som kun hadde mekket på et par windows installasjoner og slike småting, finnes de lærlingene i dag som kun driver med slikt og.

Men IKT er et videregående kurs og ikke et høyskole kurs så jeg lurer litt på hva folk hopper i taket for? :ermm: ikke snakk om kun IKT eller ikke, er snakk om å ta et år på ikt eller ikke...

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt ann på hvilket sted folk har gått i lære. Det er jo noen lærebedrifter som tar dette seriøst i stede for å sette lærlingen i et hjørne for seg selv.

Gikk i klasse med folk i fjor som ikke hadde peiling på hva de drev med. De visste ikke hvordan en pc funket endang.. Mens jeg kjenner folk som har sittet hjemme på rommet sitt med pcen som kan mye mer enn noen jeg gikk i klasse med.

Lenke til kommentar
IKT-driftsfag VK1 er jo basert stort sett på at folk ikke skal behøve å kunne så mye på forhånd før de begynner der da.

Greit nok d.. Men de kunne fa** ikke en da** shit da de var ferdig heller. Det var slasker som bare ville ha et år med surfing. De kunne fa** ikke spille cs engang.(Måtte ha noe å gjøre på når læreren ikke var tilstede)

Lenke til kommentar

darkness|: Hvis du skal på ingeninørhøyskole er det vel ikke nok med allmenn påbygg? Er det ikke slik at man da må ha "forklurs ingeniørhøyskole" ?

Ihvertfall slik eg har forstått det...

(PS: Dere spillte da CS dere å)

Endret av _TT_
Lenke til kommentar
darkness|: Hvis du skal på ingeninørhøyskole er det vel ikke nok med allmenn påbygg? Er det ikke slik at man da må ha "forklurs ingeniørhøyskole" ?

Ihvertfall slik eg har forstått det...

(PS: Dere spillte da CS dere å)

Det kan nok stemme. Hvem spilte CS? Jeg? Jeg har aldri spilt CS på skolen :p Vi spilte unreal og liero. Jippi.no var en slager.

Lenke til kommentar
Vi spilte unreal og liero. Jippi.no var en slager.

Dårlig..

Vi startet med internett spill, gikk over til soldat og til slutt cs..

Det som var greit med han ene læreren var at når vi hadde prosjekt fikk vi jobbe slik vi ville bare vi hadde noe å legge frem. Han ble faktisk fasinert av cs. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...