FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jaja, jeg lar det være din mening, denne diskusjonen går ingen veier uansett Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Synes vi kan få inn noen andre sine meninger om den saken, jeg Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Synes vi kan få inn noen andre sine meninger om den saken, jeg Andre meninger er selvfølgelig velkomne, men jeg tror diskusjonen mellom oss to har utspilt sin rolle heh. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Ja og IKT "vant" nok der... ved å komme med heller dårlige påstander som "Hva tror du som krever mest kunnskaper... noe som tar 1-2år å lære eller noe som tar 5-6 år? " så tror jeg det sier sitt.. Savner skikkelige begrunnelser. Har enda ikke sett noen store begrunnelser imot IKT når man kan få både i pose og sekk, nemlig praktisk og høyere utdanning Siterer meg selv en gang til: En ingenør med fagbrev innen IKT Vs en ingenør uten fagbrev, hadde jeg vært "ansetteren" hadde jeg ikke vært i tvil en gang... Det finnes mer en å bare være sysadm. på en skole Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Jeg snakker ikke her om dataingenører når jeg snakker om høyere utdanning innen IKT. Bare slik at det er klart. Alle vet jo at når det kommer til ingenør osv, så lønner det seg å ha noe praktisk utdanning. Men de fleste IKT utdanninger på universitetsnivå har lite eller ingenting med det en på IKT driftsfag driver på med. Du kommer kanskje innom litt hvis du har brukersystemer og systemutvikling som valgfag, men disse emnene er noe som du holder på med i 1. semester maks. Så jeg er enig i at når det gjelder ingenører så er det greit å ha litt praksis å vise til, når du skal søke jobb. Men mener fortsatt at det kommer annpå hva du vil, og personlig ville jeg aldri valgt (og valgte ikke) IKT-driftsfag. De jeg kjenner som gikk på det, gikk over på allmenn påbygning med en gang. Det var ikke noe de hadde planlagt, men noe de innså etter en kjapp titt på arbeidsmarkedet og arbeidsmuligheter. edit: Når vi snakker om begrunnelser, hva er begrunnelsen på at basic data som IKT-driftsfag er så fantastisk da? Alle burde jo velge yrkesfag siden du alltids kan "få med deg" et fagbrev på kjøpet. Det der funker jo på alle yrkeslinjer. Endret 18. februar 2004 av SBS Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Ikke alle som er like glad / har muligheten til å gå 8 år på skole etter endt grunnskole. Lenke til kommentar
ATI TwEaKer Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hvis jeg velger Allmenne, økonomiske og administrative fag... Er det da noen muligheter for og Velge IKT som Tilvalg eller no sånt? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Ikke alle som er like glad / har muligheten til å gå 8 år på skole etter endt grunnskole. Vel strengt tatt er det vel snakk om prioritering når det gjelder videre utdanning. Enten vil du ikke, og det er jo helt greit, eller så gidder du ikke. Kan være andre problemer, men økonomi har ihvertfall ingenting med saken å gjøre... De fleste har råd til å betale 395kr i året i studieavgift. Og jeg har hele tiden sagt at man må velge det som passer, det er ingen fasit på hva som er best for deg. Gjør noe du liker osv... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hvis jeg velger Allmenne, økonomiske og administrative fag... Er det da noen muligheter for og Velge IKT som Tilvalg eller no sånt? Nupe.. IKT er en egen linje. Lenke til kommentar
ATI TwEaKer Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hvis jeg velger Allmenne, økonomiske og administrative fag... Er det da noen muligheter for og Velge IKT som Tilvalg eller no sånt? Nupe.. IKT er en egen linje. Hmm. Jeg hadde tenkt å velge Allmenfaglig som førstevalg, men er nå i tvil. Er noen her som har tatt IKT og vil anbefalle det. Jeg har stor interesse for data og spesielt netttverk! Eventuelt, hvordan er muligheteene for vidre jobb når jeg blir ferdig utdannet? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Hvis jeg velger Allmenne, økonomiske og administrative fag... Er det da noen muligheter for og Velge IKT som Tilvalg eller no sånt? Nei, men du kan ha opptil 10 timer data i uken som valgfag... Brukersystemer, Systemutvikling, Systemdrift og noe greier... 4 fag som du kan ha over 2 år... blir 10 timer i uken. edit: Skolen må selvfølgelig ha disse fagene. Endret 18. februar 2004 av SBS Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg snakker ikke her om dataingenører når jeg snakker om høyere utdanning innen IKT. Bare slik at det er klart. Alle vet jo at når det kommer til ingenør osv, så lønner det seg å ha noe praktisk utdanning. Det er jo det som er poenget... Du finner kanskje en slags tilsvarende utdannelse på høyskolen, men det vil ikke gi deg den samme praktiske utdannelsen. Hvis du skal begynne å sammeligne med programmering/systemering/koding, så har ikke IKT-driftsfag noe med det å gjøre. Det er ikke en utdannelse innenfor det fagfeltet. Jeg ville aldri tatt en høyere utdannelse for å drive IKT-driftsfag. Det ville jeg følt som bortkastet - riktig nok høyere lønn, men jeg hadde følt meg litt.. overutdannet rett og slett. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hmm. Jeg hadde tenkt å velge Allmenfaglig som førstevalg, men er nå i tvil. Er noen her som har tatt IKT og vil anbefalle det. Jeg har stor interesse for data og spesielt netttverk! Eventuelt, hvordan er muligheteene for vidre jobb når jeg blir ferdig utdannet? IKT eller serviceelektroniker.. Hvis ikke kan du jo selvfølgelig gå på egen skole for dette etter du har skaffet deg generell studiekompetanse. Ta noe cisco-greier f.eks. Men spørsmålet er om det er verdt å betale for en utdannelse som ikke gir deg jobb. Arbeidserfaring er om ikke alt, veldig veldig viktig. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Det er jo det som er poenget... Du finner kanskje en slags tilsvarende utdannelse på høyskolen, men det vil ikke gi deg den samme praktiske utdannelsen. Hvis du skal begynne å sammeligne med programmering/systemering/koding, så har ikke IKT-driftsfag noe med det å gjøre. Det er ikke en utdannelse innenfor det fagfeltet. Jeg ville aldri tatt en høyere utdannelse for å drive IKT-driftsfag. Det ville jeg følt som bortkastet - riktig nok høyere lønn, men jeg hadde følt meg litt.. overutdannet rett og slett. Overutdannet... heh jaja Og jeg skal ikke på høyskole... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Og jeg skal ikke på høyskole... Jeg skal Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Ja, er nok det som passer best sammen med IKT-driftsfag Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hvis jeg velger Allmenne, økonomiske og administrative fag... Er det da noen muligheter for og Velge IKT som Tilvalg eller no sånt? Nupe.. IKT er en egen linje. Hmm. Jeg hadde tenkt å velge Allmenfaglig som førstevalg, men er nå i tvil. Er noen her som har tatt IKT og vil anbefalle det. Jeg har stor interesse for data og spesielt netttverk! Eventuelt, hvordan er muligheteene for vidre jobb når jeg blir ferdig utdannet? Anbefaler faget jah Når det gjelder læreplass er det nok så som så, vil tro at det er lettere nå siden ting går oppover. Når det så gjelder vanlig jobb så er nok ikke det det letteste men skal aldri si aldri, ting går oppover Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg hadde i hvert fall ikke noe problem med å få læreplass - tvert i mot. Dersom du søker i god tid, lager en skikkelig søknad og cv, har ok karakterer og lite fravær så går det så fint. Alle som ville ha læreplass i min klasse fikk. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg har tenkt på noe som: GK Elektro VK1 Elektronikk VK2 Allmen påbygg (Må kansje ha noe her?) Så videre på universitet/høgskole... Hva synes dere om noe sånt? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Ser smart ut det, hvis du liker faget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå