darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Da jeg gikk IKT kunne du i hvert fall ta matte som valgfag der. For å få fysikken og resten av matten kan du vel ta et forkurs - eller privatist Endret 18. februar 2004 av darkness| Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Du får en del allmenn kunnskap om historie, literatur, språk osv som jeg synes er både interressant og nyttig å lære. Noe som du lærer i løpet av de 5 årene. (Allmenn påbygning) Jeg kunne og fint hatt en deltidsjobb hvor jeg hadde tjent mye mer enn det du gjør med 2 år i lære, men men det er nå en annen sak. Jeg sitter her på jobb, tar det rolig, tjener penger og lærer. Etter jobb kan jeg gå hjem og gjøre hva f*** jeg vil. Hvis en på allmenn skal tjene penger må den personen først gå på skole hele dagen og når han/hun endelig kommer hjem og har lyst å ta resten av dagen med ro, må ut hun/han slite for de få pengene han/hun får. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Det er din oppfatning... Allmenn påbygning er uansett et "lynkurs" og du lærer ikke det samme som en som har gått alle 3 årene (blir rundt 2 år siden en som går på yrkesskolen også har litt allmenne fag i første). Noen har kanskje og et annet forhold til arbeidslivet enn deg og litt annen arbeidsmoral. edit: Jeg har og lyst til å jobbe med en utfordrende jobb og ikke en jobb der jeg innstallerer windows på mange datamaskiner og holder de fri for virus (sysans på videregående) eller jobbe på supporttelefon eller fikser datamaskiner. Dette er et valg folk må ta... Vil de ha en jobb med repeterende arbeid uten utfordringer. Det blir jo da en lett og daff jobb der du ikke trenger å anstrenge deg noe særlig. Eller vil du ha en jobb som krever litt innsikt og tenkning på egenhånd som f.eks. forskning. Endret 18. februar 2004 av SBS Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg sitter her på jobb, tar det rolig, tjener penger og lærer. Etter jobb kan jeg gå hjem og gjøre hva f*** jeg vil. Hvis en på allmenn skal tjene penger må den personen først gå på skole hele dagen og når han/hun endelig kommer hjem og har lyst å ta resten av dagen med ro, må ut hun/han slite for de få pengene han/hun får. Det høres veldig bra ut. Er du lærling og hva jobber du med forrestn? Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Det høres veldig bra ut. Er du lærling og hva jobber du med forrestn? Er ikt lærling Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Det er din oppfatning... Allmenn påbygning er uansett et "lynkurs" og du lærer ikke det samme som en som har gått alle 3 årene (blir rundt 2 år siden en som går på yrkesskolen også har litt allmenne fag i første). Noen har kanskje og et annet forhold til arbeidslivet enn deg og litt annen arbeidsmoral. edit: Jeg har og lyst til å jobbe med en utfordrende jobb og ikke en jobb der jeg innstallerer windows på mange datamaskiner og holder de fri for virus (sysans på videregående) eller jobbe på supporttelefon eller fikser datamaskiner. Dette er et valg folk må ta... Vil de ha en jobb med repeterende arbeid uten utfordringer. Det blir jo da en lett og daff jobb der du ikke trenger å anstrenge deg noe særlig. Eller vil du ha en jobb som krever litt innsikt og tenkning på egenhånd som f.eks. forskning. Ingen som har sagt at jeg skal sitte her resten av livet.. Der i hvertfall et greit sted og starte. Får fagbrev, kan ta påbygning og fortsett med utdannelsen.. Folk ute i arbeidslivet setter større pris på en som har gjort ting enn de som vet hvordan det i teorien skal gjøres.. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Dette du sier om teori gjelder jo i "praktiske" fag som elektriker osv. Vil si at med det med IKT stiller seg helt annerledes. F.eks. kan du programmere så kan du programmere, det samme går for utvikling av systemer, planlegging, databaser osv. Hvis du snakker om nettverksdrift o.l. så er det jo egentlig svært lite datakunnskap innvolvert her. Dette er snakk om arbeid som mer trenger tid enn kunnskaper. edit: Og ikke for å ta motet fra noen, men for å få en bra jobb i IKT nå om dagen bør du ha en master... Dette gjelder mange universistetsfag og er slikt som skjer når så mange velger slik utdanning. Endret 18. februar 2004 av SBS Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Du får en del allmenn kunnskap om historie, literatur, språk osv som jeg synes er både interressant og nyttig å lære. Noe som du lærer i løpet av de 5 årene. (Allmenn påbygning) Jeg kunne og fint hatt en deltidsjobb hvor jeg hadde tjent mye mer enn det du gjør med 2 år i lære, men men det er nå en annen sak. Jeg sitter her på jobb, tar det rolig, tjener penger og lærer. Etter jobb kan jeg gå hjem og gjøre hva f*** jeg vil. Hvis en på allmenn skal tjene penger må den personen først gå på skole hele dagen og når han/hun endelig kommer hjem og har lyst å ta resten av dagen med ro, må ut hun/han slite for de få pengene han/hun får. Er nok enig med deg her ja, jobber/lærer og kan gjøre andre ting senere på dagen. Noe som er en fin blanding. Og dem som tror at IKT-Driftsfag kun er "reinstall av windows" og hjelp med brukere som ikke klarer å starte utskrift elns bør kansje undersøke litt til En ingenør med fagbrev innen IKT Vs en ingenør uten fagbrev, hadde jeg vært "ansetteren" hadde jeg ikke vært i tvil en gang... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Dette du sier om teori gjelder jo i "praktiske" fag som elektriker osv. Vil si at med det med IKT stiller seg helt annerledes. F.eks. kan du programmere så kan du programmere, det samme går for utvikling av systemer, planlegging, databaser osv. Hva har PROGRAMMERING med IKT-DRIFTsfag å gjøre? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Får opplæring innen programmering og på IKT, dette blir vel mer opp til hver skole da. Vi fikk en god del opplæring innen både Linux og programmering (asp, php, java etc) Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hvis du snakker om nettverksdrift o.l. så er det jo egentlig svært lite datakunnskap innvolvert her. Dette er snakk om arbeid som mer trenger tid enn kunnskaper. Det var jo ganske interessant da vi skulle sette opp nettverk i den nye leiligheten vår hjemme. Huseieren er programmerer.. Det gikk jo fint Hva legger du i nettverksdrift? Sette opp et peer to peer nettverk? Dette regner jeg som usaklig vrøvl. Typisk snikksnakk fra en som har sittet på skolebenken hele livet og lært alt i teorien. Dette blir gode greier. La oss stikke inn den kabelen der. Firewall? Næææh, trenger vi det? NAT? Hva ******? VPN? Huh? Æh.. dette funker fett! Jeg har lest at hvis du gjør sånn og sånn så går alt bra. Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Kan noen lage en kort liste over hva man lærer hvis man går IKT? Sånn veldig kort liste Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Får opplæring innen programmering og på IKT, dette blir vel mer opp til hver skole da. Vi fikk en god del opplæring innen både Linux og programmering (asp, php, java etc) Mulig. Det gjorde ikke vi. Det er nok mye opp til lærerne hva de velger å lære bort. Det står ingen ting om det i læreplanen. IKT-driftsfag er drift da Men selvfølgelig kan du komme borti annet også. Det er bare ikke det det hovedsaklig dreier seg om. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Får opplæring innen programmering og på IKT, dette blir vel mer opp til hver skole da. Vi fikk en god del opplæring innen både Linux og programmering (asp, php, java etc) heldiggrisen Vi lærte overfladisk win2k server, win nt4, overfladisk nettverk (protokoller osv), null og niks sikkerthet. ******, elendige lærere. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Får opplæring innen programmering og på IKT, dette blir vel mer opp til hver skole da. Vi fikk en god del opplæring innen både Linux og programmering (asp, php, java etc) Mulig. Det gjorde ikke vi. Det er nok mye opp til lærerne hva de velger å lære bort. Det står ingen ting om det i læreplanen. IKT-driftsfag er drift da Men selvfølgelig kan du komme borti annet også. Det er bare ikke det det hovedsaklig dreier seg om. Men å kunne endel scripting/progging er gull verd om du skal drifte store nettverk Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 darkness| : Enter for that darkness|: -basic hardware -generell hardware /bruk/install/forståelse -utregninger -å kunne kommunisere med folk -programmering -bruk av de mest utbredde programmene -teoretisk/praktisk nettverk (oppsett mm) -Serveroppsett / drift -bruk av kjente OS ( les: linux, windows, Novell) *en kort liste* Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Kan noen lage en kort liste over hva man lærer hvis man går IKT?Sånn veldig kort liste Programvare: OS Office-pakken Linux hvis du er heldig Nettverk: Windows server (en eller annen versjon) Linux hvis du er heldig Kabling Oppsett Feilsøking ++ Maskinvare: PC'ens oppbygging Komponenter Kommunikasjon: Hvordan kommunisere Yadayada + masse annet jeg ikke kommer på akkurat nå Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Får opplæring innen programmering og på IKT, dette blir vel mer opp til hver skole da. Vi fikk en god del opplæring innen både Linux og programmering (asp, php, java etc) heldiggrisen Vi lærte overfladisk win2k server, win nt4, overfladisk nettverk (protokoller osv), null og niks sikkerthet. ******, elendige lærere. "desverre" så må man ha flaks med lærerne i faget. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Det var jo ganske interessant da vi skulle sette opp nettverk i den nye leiligheten vår hjemme. Huseieren er programmerer.. Det gikk jo fint Hva legger du i nettverksdrift? Sette opp et peer to peer nettverk? Dette regner jeg som usaklig vrøvl. Typisk snikksnakk fra en som har sittet på skolebenken hele livet og lært alt i teorien. Dette blir gode greier. La oss stikke inn den kabelen der. Firewall? Næææh, trenger vi det? NAT? Hva ******? VPN? Huh? Æh.. dette funker fett! Jeg har lest at hvis du gjør sånn og sånn så går alt bra. Og hva får deg til å tro at jeg ikke kan dette? Ikke prøv og vær hoven bare fordi du er uenig... Jeg vet godt hva nettverksdrift går ut på... Vet i tillegg hva systemansvarlig på skolen gjør også, og den jobben kunne jeg fint hoppet inn i på dagen. Det å drifte et system er noe som tar lang tid å gjøre med mye repetisjonsarbeid. Og forresten: Hva tror du som krever mest kunnskaper... noe som tar 1-2år å lære eller noe som tar 5-6 år? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Og forresten:Hva tror du som krever mest kunnskaper... noe som tar 1-2år å lære eller noe som tar 5-6 år? Hvis det er snakk om 2 år i lære og 5-6 år på skolebenken, så ville jeg definitivt svart 2 år i lære. Edit: spørs forresten hva du mener med kunnskaper. man kan sitte på enorme mengder kunnskaper - problemet er om man vet hvordan man skal bruke dem i praksis Endret 18. februar 2004 av darkness| Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå