Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Hei. Jeg går i 10'ende nå og er ganske dataintresert men kan ikke noe særlig mye. Har tenkt å gå almenn på vg. men er ikke sikker på om jeg orker 3 år.(Er ganske skolelei) Så hvordan er IKT? Lurt å velge? Men har vel ikke egentli tenkt å studere data etter videregående hvis jeg tar almenn, btw: kan man studere videre etter IKT? (Er ganske noob på dette området ) Så hva er deres erfaringer og meninger? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 IKT driftsfag er såvidt jeg vet en toårig yrkesutdannelse med et par år i lære. Hvis du går på dette vil du få yrkesmuligheter som arbeid i supporttelefon og på dataverksted. Hvis du velger allmenn er derimot mulighetene for IKT utdanning mye større og på et helt annet nivå. Kan eksempelvis nevne informasjonsvitenskap, informatikk og profesjonsstudie i IKT (som er de 3 jeg har søkt på ). Den siste der er et 5-årig masterstudie. Så mitt råd er: for all del IKKE velg en kort IKT utdannelse, dette vil du tape stort på. Det er et behov for høyt utdannete, høyt kvalifiserte folk og ikke folk som vet hvordan du tar av og på en pc. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Unskyld meg, Mr "Jeg vet ikke hva jeg snakker om". For det første så er det to typer IKT-personer. Det er de som drifter, og de som systemerer/programmerer/koder. Hvis han ønsker å jobbe med drift, vil han ikke tape stort på å ta en kort utdannelse. Det er det største sprøytet jeg har hørt noen gang. Et behov for hva for noe? Har du noe anelse om hvordan jobbmarkedet der ute er? Så lenge du ikke ønsker en statlig/offentlig jobb så er det faktisk erfaring og kunnskaper fremfor utdannelse de velger. Erfaring får du ikke noen andre steder enn i arbeidslivet. Det hjelper lite å studere 10 år på en høyskole for å så prøve å få seg en jobb innen IKT-drift. Påstår du at jeg kun vet hvordan jeg kan tar av og på en pc? Jeg har selv valgt den utdannelsen, og kan gladlig innrømme at det kanskje ikke er en superduper utdannelse for meg - men for meg er dette bare et mellomstopp før jeg utdanner meg videre. For folk som vil jobbe innen drift er dette et supert valg. Det jeg derimot anbefaler sterkere er å utdanne deg til service elektroniker. Du får da en bredere kunnskap innen elektronikk i tillegg til at du får litt bedre tid på å lære ting. Dersom du velger å utdanne deg som ikt-driftsoperatør vil det kunne foreløpe seg på flere måter 1. GK (valgfritt GK) 2. VK1 IKT-driftsfag Du vil så kunne velge mellom to ting: 3. 2 år i lære i en bedrift ELLER VK2 IKT-driftsfag (begge leder frem til muligheten til å ta fagbrev Det går også an gå 3 år i lære i en bedrift. Dette gir muligheten til å ta fagbrev uten å ha gått på VGS - men er vel en relativt sjelden måte å utdanne seg på. Du må også finne en bedrift som er villig til å ha en helt grønn lærling. Dersom du ikke ønsker å ta fagbrev så kan du la være å gå i lære/ta VK2 IKT-driftsfag. Du kan da går rett på allmenn påbygging som er et VK2-kurs. Du vil da få generell studiekompetanse og da dermed studere videre til en høyere utdannelse. Selv har jeg tenkt å ta allmenn påbygging etter at jeg er ferdig med resten av mine 2 år i lære. Det hele handler stort sett om hva du ønsker. En evig lang utdannelse som kanskje ikke fører til noe jobb, eller en relativ kort praktisk utdannelse som kan bygges på etter hvert. IKT-driftsfag passer veldig godt til folk som ikke har noe særlig grunnleggende kunnskaper om PC og lignende fra før av. Det er en fin grunnmur å bygge videre på. Dersom du lurer på noe mer kan du titte her: Infoside om IKT-driftsfagutdannelsen - Den er ikke akkurat nyoppdatert, men det er da noe der. PM meg om du har noen spørsmål. Endret 18. februar 2004 av darkness| Lenke til kommentar
CFD Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Det jeg derimot anbefaler sterkere er å utdanne deg til service elektroniker. Du får da en bredere kunnskap innen elektronikk i tillegg til at du får litt bedre tid på å lære ting. Jeg utdanner meg til og bli Service elektronikker og jeg jobber på et PC verksted 2dager i uken ,men driver også med og melde maskiner inn i domene og sette dem opp i nettverk. Dette er dog i regi av skolen siden jeg går VK2 service elektronikker atm ,men etter dette året kommer jeg til og enten ta fagbrevet eller gå ut i lærling helst i den bedriften jeg driver med nå.. PS: Kine: Virker som det budet som ble gitt inn av "bedriften du vet" var feil. Det var med en slik "ekstra superdupergarantiordning" De har sendt et nytt tilbud nå. Håper virkelig de får tilslaget siden det betyr at det blir masse og gjøre der i tiden som kommer og det betyr at det trolig er arbeid til meg også Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Vel darkness|, det var selvfølgelig en grov forenkling og overdrivelse av hverdagen, men er alikevel rett. Hvis du tror at jobbmarkedet for folk med kort IKT utdannelse innen drift osv er bra, tar du _helt_ feil. Det er mulig det har tatt seg opp igjen om 10år, men hvem vet. Det er dette markedet som ble svært svekket når IT boblen sprakk osv. Poenget mitt er og at de tingene du lærer i IKT-driftsfag (whatever), kunne du fint ha lært deg selv ved siden av skolen. Hatt deltidsjobb i en databedrift, pc-verksted osv. Det å bruke et ekstra år eller to på dette, fatter ikke jeg hvorfor du vil. Kjenner et par stykker som har gått ferdig IKT driftsfag har svært liten mulighet for å få jobb. Da er jo selvfølgelig en mulighet å ta almenn påbygning, men hvorfor gjøre dette når du kunne sluppet billigere unna i utgangspunktet? Så ja, jeg vet nok litt hva jeg snakker om og dine uttalelser sa ingenting i mot mine. For å konkludere... Hvis du ikke liker matte, skole, studering og fremdeles vil drive på med data så er IKT-driftsfag et fint alternativ. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Takk for alle svar. Ble litt klarere nå. Hmm....matte er greit men liker ikke skolen og studering noe særlig, kanjse det forandrer seg etterhvert, men hvem vet. Skal hvertfall gå GK almenn så får vi se. Hvordan er IKT utdanningen etter videregående? Og hva kan man "bli" da eller jobbe med? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Du bruker jo ikke et ekstra år på det ffs! Du koser deg to år med noe du liker før du tar allmenn påbygging hvis du skal studere videre. Jeg sier ikke at det et bra jobbmarked med folk som har kort utdannelse - jeg sier at det er erfaring som teller - ikke hvor lang utdannelse du har. Selvfølgelig, hvis du vil jobbe i kommunen eller stat resten av livet så kan du jo gå flere år på skole og egentlig ikke kunne noe i praksis, for DER ser de på skolegang og ikke erfaring. Nei, kanskje ikke det er superduper utdannelse, men det er et springbrett videre - et fint grunnlag. Om mine uttalelser ikke sier noe imot dine driter jeg langt i. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Takk for alle svar. Ble litt klarere nå. Hmm....matte er greit men liker ikke skolen og studering noe særlig, kanjse det forandrer seg etterhvert, men hvem vet. Skal hvertfall gå GK almenn så får vi se. Hvordan er IKT utdanningen etter videregående? Og hva kan man "bli" da eller jobbe med? Foreløpig er det ikke helt godt å si hva du kan bli, fordi det er et forholdsvis nytt fag som ikke alle har fått øynene opp for. Selv jobber jeg på en meget stor IT-seksjon. Jeg vet at en lærling før meg fikk tilbud om jobb videre (men han er i militæret nå), men har ikke peiling på om jeg vil få et tilbud. Det du kan jobbe som er sysadmin på en vgs-skole, jobbe på et pc-verksted, it-ansvarlig i et lite firma, osv. Etter videregående kan du gå to år i lære som meg, ta allmenn påbygg eller ta IKT-driftsfag VK2. Endret 18. februar 2004 av darkness| Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Om mine uttalelser ikke sier noe imot dine driter jeg langt i. Så hvorfor i alle dager kommer du med denne uttalelsen:"Unskyld meg, Mr "Jeg vet ikke hva jeg snakker om"."? Og hvis jeg ikke misforstod deg så blir det 4 år hvis: GK IKT VK1 +2år lære +1 år allmenn påbygning = 5 år eller hva? Eller mente du å ta allmenn påbygning rett etter IKT VK1? Som da ikke er noe å velge hvis du ikke liker 10 timer norsk i uken... Endret 18. februar 2004 av SBS Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Virker arti og intresant. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Om mine uttalelser ikke sier noe imot dine driter jeg langt i. Så hvorfor i alle dager kommer du med denne uttalelsen:"Unskyld meg, Mr "Jeg vet ikke hva jeg snakker om"."? Og hvis jeg ikke misforstod deg så blir det 4 år hvis: GK IKT VK1 +2år lære +1 år allmenn påbygning = 5 år eller hva? Eller mente du å ta allmenn påbygning rett etter IKT VK1? Det var før du sa "dine uttalelser sier ikke noe imot mine" eller hva du nå sa. Fordi om jeg reagerer på at du skriver piss, vil ikke det si at jeg nødvendigvis bryr meg om jeg har noen motargument til ditt pisspreik 4 år? Hva snakker du om? Det jeg mente var at det blir det samme om du velger å gå et eller annet GK, IKT driftsfag VK1 og så allmenn påbygg, enn om du heller velger å gå tre dønn kjedelige år med bare allmenn. Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 GK IKT VK1 +2år lære +1 år allmenn påbygning = 5 år eller hva? Det blir 5 år ja. Men etter 5 år har du tjent deg noen penger, du har fagbrev og generell studiekompetans.. Hva får du etter 3 år på allmenn?? Studiekompetanse og du har slitt deg gjennom 3 jæ*** år med kjedelige fag som du egentlig ikke kommer til å bruke senere i livet. Har du tjent noe penger?? Nei.. Har du hatt det gøy?? Nei.. Bare slit.. På yrkesfaglig er det nesten ingen lekser og du lærer ting som du har brukt for videre i livet. Valget er enkelt spør du meg.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Det blir 5 år ja. Men etter 5 år har du tjent deg noen penger, du har fagbrev og generell studiekompetans.. Hva får du etter 3 år på allmenn?? Studiekompetanse og du har slitt deg gjennom 3 jæ*** år med kjedelige fag som du egentlig ikke kommer til å bruke senere i livet. Har du tjent noe penger?? Nei.. Har du hatt det gøy?? Nei.. Bare slit.. På yrkesfaglig er det nesten ingen lekser og du lærer ting som du har brukt for videre i livet. Valget er enkelt spør du meg.. Enig med deg. Men jeg kan egentlig ikke si noe annet enn at det ble riktig for meg. Hva det blir for andre kan jeg ikke uttale meg om. Etter tre år med allmenn står du på bar bakke. Mange føler nok at de har sløst bort 3 år på noe som gir meget lite igjen. Når det faktisk finnes en annen måte å få studiekompetanse på, så var valget enkelt for meg i hvert fall. Endret 18. februar 2004 av darkness| Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Det blir 5 år ja. Men etter 5 år har du tjent deg noen penger, du har fagbrev og generell studiekompetans.. Hva får du etter 3 år på allmenn?? Studiekompetanse og du har slitt deg gjennom 3 jæ*** år med kjedelige fag som du egentlig ikke kommer til å bruke senere i livet. Har du tjent noe penger?? Nei.. Har du hatt det gøy?? Nei.. Bare slit.. På yrkesfaglig er det nesten ingen lekser og du lærer ting som du har brukt for videre i livet. Valget er enkelt spør du meg.. Hvis du ikke liker fagene på allmenn og føler at du ikke får noe igjen av det så skal du jo absolutt velge yrkesfag. Det er jo et valg du må foreta og tenke igjennom. Personlig mener jeg at jeg lærer mye nyttig og liker fagene jeg har. (F.eks. matte, fysikk, systemutvikling, historie osv...) Du får en del allmenn kunnskap om historie, literatur, språk osv som jeg synes er både interressant og nyttig å lære. Hva andre synes for bli opp til de. Har forresten ikke hatt lekser på videregående jeg heller hvis du synes det er så utrolig viktig . Jeg kunne og fint hatt en deltidsjobb hvor jeg hadde tjent mye mer enn det du gjør med 2 år i lære, men men det er nå en annen sak. Det er en grunn til at vi har slik valgfrihet... mennesker er forskjellige. Lenke til kommentar
FlatBeat Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 vil anbefale serviceelektronikk hvis du interesserer deg for elektroniske apparater generellt og ikke bare data. Du får da grundig opplæring i elektro og elektronikk, og etter tre år skole og 1,5 år i brdrift som lærling har du et fagbrev som står ganske sterkt i forhold til IKT. Har gått Elektro- Elektronikk- Serviceelektronikk med fordypning data- og kontorsystemer, og er akkurat ferdig med 1,5 år i lære på samme skole som jeg har gått på. Min lillebror gikk Mekansik- IKT-driftsfag og han går nå på Noroff, siden han ikke fikk lærlingeplass. Etter 4,5 år på denne skolen (som elev og ansatt) er det min erfaring at lærerene på elektronikk har vannvittig mye mer kunnskaper om data enn IKT- lærerene har. Selv de som er lærer i analogteknikk (som ikke har noe med data å gjøre). Derfor vil jeg si at en serviceelektronikerutdanning står mye sterkere enn en IKT- utdanning, innen et bredere fagfelt (inneholder også kopi, print og fax (eller er det tatt bort nå?)) og du får mer erfaring og forståelse for faget og systemene bak... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Jeg er enig med FlatBeat. Har du en interesse for Elektronikk så er nok Serviceelektronikk noe å tenke på. At lærerne på IKT kan mindre enn de på service elektronikk vet jeg ikke helt med. Det kommer vel litt an på hvilken skole du går på. At man lærer mer av å gå på serivice elektronikk, og får et bredere fagfelt på skolen stemmer nok ganske godt. Det hele vil nok jevne seg ut etter læretiden er fullført. Tingen er å få seg en god læreplass. Endret 18. februar 2004 av darkness| Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 GK IKT VK1 +2år lære +1 år allmenn påbygning = 5 år eller hva? Det blir 5 år ja. Men etter 5 år har du tjent deg noen penger, du har fagbrev og generell studiekompetans.. Hva får du etter 3 år på allmenn?? Studiekompetanse og du har slitt deg gjennom 3 jæ*** år med kjedelige fag som du egentlig ikke kommer til å bruke senere i livet. Har du tjent noe penger?? Nei.. Har du hatt det gøy?? Nei.. Bare slit.. På yrkesfaglig er det nesten ingen lekser og du lærer ting som du har brukt for videre i livet. Valget er enkelt spør du meg.. Men om man har tenkt å studere videre kan det være en idè å gå allmenn med MX og FY, da har du mye større muligheter til videre utdanning. Men, du kan selvfølgelig gå forkurs på en høyskole etter læretiden og få generell studiekompetanse + MX, FY. På allmenn påbygg får du ikke MX og FY. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Olsen: Det er helt opp til hver enkelt skole. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Olsen: Det er helt opp til hver enkelt skole. åh? jaja, nytt for meg. Er slik på alle skolene rundt om her da. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hmm var av samme oppfatning som olsen... Riktignok har de matte på allmenn påbygning, men det er ikke mer enn 2mx såvidt jeg vet (kanskje det er 1mx)? Trodde det var et ganske fast løp, med 30 timer i uken. Det er i allefall det de jeg kjenner som går på allmenn påbygning har fortalt/fått vite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå