Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Korrupt minne?

Runinho

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om jeg har fått korrupt eller dårlig minne.

Programmer kræsjer, maskinen oppfører seg rart, Windows klager på minnefeil særlig når jeg innstallerer ting.

For ikke å nevne at minnet ikke vil kjøre på 400Mhz til å begynne med... til tross for at det er DDR400/PC3200 minne. Programmer hopper ut i Windows uten varsel

Har en ABIT NF7-S Rev 2.0 og Twinmos dualpack 2x512MB (1 gig total)

Brikkene står i Slot 2 & 3, dual channel activated, some anbefalt i manualen...

Jeg skulle gjerne flasha BIOS'en, men får det ikke til fordi bootdiskene jeg lager i Windows ikke fungerer... får bare I/O error...

Blir snart gal... help :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avdekker feil, men ikke årsaken til feilene. Jeg forsøkte f.eks. tre eksemplarer av Corsair TwinX 2700LL til mitt Asus A7N8X, før jeg ga opp. Memtest86 rapporterte om feil på alle brikkene, selv om det er svært usannsynlig at det var feil. En ting jeg angrer på at jeg ikke prøvde, var å skru opp spenningen på minnebrikkene.

MVH Audun

Lenke til kommentar
Det kan også være inkompabilitet mellom minne og hovedkort. Men på den andre siden har jeg ikke helt troen på twinmos-minne. Har lest om en del som har problemer med minne fra den kanten.

Kan virke slik... :( dro ut brikke #2 og nå later alt til å fungere så mye bedre... har en liten mistanke om at brikke #2 det var noe rart med, og at så lenge maskinen bare har brukt brikke #1, altså ikke spist så mye av RAM'en, så har det ikke vært noe problem. Men så fort et program bruker av den andre brikka går til rett at dundas....

En ting jeg angrer på at jeg ikke prøvde, var å skru opp spenningen på minnebrikkene.

Har prøvd [email protected] volt... har også prøvd å klokke ned rammen. Ble litt bedre, men fortsatt rare feil :(

har du cd-brenner, og får til å brenne cd'er, kan du laste ned ISO fila, og brenne ut den. Den er bootbar

Boot ISO? Har du en link så hadde jeg blitt sjeleglad :green:

Lenke til kommentar
Det kan også være inkompabilitet mellom minne og hovedkort. Men på den andre siden har jeg ikke helt troen på twinmos-minne. Har lest om en del som har problemer med minne fra den kanten.

Kan virke slik... :( dro ut brikke #2 og nå later alt til å fungere så mye bedre... har en liten mistanke om at brikke #2 det var noe rart med, og at så lenge maskinen bare har brukt brikke #1, altså ikke spist så mye av RAM'en, så har det ikke vært noe problem. Men så fort et program bruker av den andre brikka går til rett at dundas....

En ting jeg angrer på at jeg ikke prøvde, var å skru opp spenningen på minnebrikkene.

Har prøvd [email protected] volt... har også prøvd å klokke ned rammen. Ble litt bedre, men fortsatt rare feil :(

har du cd-brenner, og får til å brenne cd'er, kan du laste ned ISO fila, og brenne ut den. Den er bootbar

Boot ISO? Har du en link så hadde jeg blitt sjeleglad :green:

sett inn brikke 2 der brikke 1 sitter nå... start maskinen med kun denne brikken.

Går alt til ****** vet du at det er brikken.

Går alt bra vet du at det er hovedkortet....

Lenke til kommentar
Går alt til ****** vet du at det er brikken.

Går alt bra vet du at det er hovedkortet....

Er det ikke et tredje alternativ? At brikkene rett og slett ikke er kompatible i visse konfigurasjoner? ;) Hovedkortet har fungert utmerket med 2 andre minnebrikker... men jeg skal prøve det du foreslo :)

Lenke til kommentar

Har hatt mye problemer med dette hovedkortet.. Det er ganske sært på minne.. Har som regel brukt Corsair value, men de siste par hovedkortet har dette bydd på mange ustabiliteter.. Ringte kjapt komplett, og det eneste minnet de garanterer at dette hovedkortet fungerer med er faktisk Crucial.. Så da lærte jeg noe nytt der og :p

Lenke til kommentar

Du kjører ikke for stramme timings på minnet da?

Jeg har selv NF7-S 2.0 og 2x256 Mb TwinMOS m/Winbond.

Prøv f.eks. å kjøre timings på 11-3-3-2,5. Det skulle være "slakt" nok. Og gi det høyere spenning. Har du overklokket prosessor?

Selv kjører jeg en FSB på 223 MHz, med ram-timings 11-3-2-2,0, max spenning på både chipset og RAM.

Det hører vel med å måtte "tweake" litt med BIOS-innstillinger og slikt når man har et nytt system. Memtest-86 er isåfall et nyttig lite program, som forteller deg om minnebrikken(e) kjører stabilt eller ikke - eller CPU, for den saks skyld, kan også påvirke.

Lenke til kommentar

CPU funker opptil 230Mhz FSB (vet ikke hvor stabilt), gjenstår en del tweaking... har prøvd minnet på alt ifra default timings til 12-8-8-3 eller noe slikt, uten at det hjalp :(

Prosessoren akkurat nå kjører på default XP2500+ (som den er). Den klokker til XP3200+ på standard 1,65v uten noe som helst problemer dog. Ingen problemer med den. Tvert imot utrolig utrolig fornøyd med den.

Trodde en stund det var skjermkortet det var noe galt med... fikk grafiske artifacts og greier... gikk naturligvis ut ifra at det da var det. Men så byttet jeg skjermkort, og det skjedde fremdeles. Vet ikke om det var AGP aperture minne, eller om det er vanlig at system minne kan påvirke grafikk på samme måte som artifacts på skjermkort-minne :scared:

Lenke til kommentar

Mysteriet er løst... den ene brikka er det noe galt med. Kjører helt fint med den ene på 450Mhz uten at noe kræsjer. Med den andre kommer jeg så vidt inn i Windows før ting begynner å oppføre seg rart. Kan se ut som om jeg hadde rett angående minnebruken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...