Gå til innhold

World's Smallest Political Quiz

Anbefalte innlegg

På den andre testen havnet jeg litt til venstre for George W. Bush. Til venstre, alle sammen!

Hitler var og til venstre for George W. Bush... ;)

Den sammenlikningen er det riktignok ingen dekning for. Her er det en høyre/venstre-akse definert utifra økonomisk politikk - og Hitler lå nærmere en sentrumsorientert økonomisk politikk, etter Keynesiansk mønster. Ser du på Hitler, er han lenger oppover på den autoritære skalaen.

Du har rett, jeg mente at jeg vannrett cvar litt til venstre for Bush. Hitler ligger en del hakk TIL til venstre, og også ganske mye høyere opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det gjør han, sammen med Stalin.

Litt under finner vi Mussolini (fascist), Franco (facsist), Mao (kommunist), Pol Pot (kommunist), Kim Il Sung (kommunist), Idi Amin (facsist?), Kong Leopold (belgisk drittsekk).

Ikke for å lage noen Top 10-liste altså... :)

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Jepp, det gjør han, sammen med Stalin.

Litt under finner vi Mussolini (fascist), Franco (facsist), Mao (kommunist), Pol Pot (kommunist), Kim Il Sung (kommunist), Idi Amin (facsist?), Kong Leopold (belgisk drittsekk).

Ikke for å lage noen Top 10-liste altså... :)

:thumbs: MEN, det er ærlig talt ikke kommunisme å bedrive militærdiktatur. KOmmunisme etter boka har vel ikke blitt utøvd enda. Muligens en babanstat eller to i det sørlige Brasil, eller noe sånt. Poenget er: Stalin var ingen kommunist-kommunist.

Lenke til kommentar

Nei, Stalin er nok litt i overkant selv for kommunistene, det skal jeg være enig i. Men jeg mener Mao har gitt oss et relativt riktig inntrykk av kommunismen - og selv 25 år etter hans død er en majoritet av kommunistene enig i at "Formann Mao" gjorde en god jobb i Kina.

Planøkonomi er jo et kommunistisk fenomen. "China's got the bomb but have no fears, they can't wipe us out for least five years...", sa Tom Lehrer i en satirisk sang om atomsituasjonen i verden for en stund tilbake. :p

Lenke til kommentar

Planøkonomi ble jo strengt tatt brukt en del i USA og de bedrev vel ikke så mye kommunisme eller? ;)

I tillegg tar så godt som alle (skikkelige) kommunister avstand fra Mao. Mao var i samme klasse som Stalin, Hitler og Mussolini. Det han bedrev var å fengsle inntelektuelle, drepe politiske motstandere og styre et land med jernhånd.

Å sammenligne Mao med kommunisme blir som å sammenligne Mussolini med Høyre.

Lenke til kommentar

Kina er et stort land, SBS - selvom Mao var et umenneske, ville jeg vært forsiktig med å plassere ham i samme klasse som Hitler og Stalin - de ligger et nivå over.

Sammenlikningen mellom Mao og kommunisme synes jeg er grei nok - er da i så fall dagens kommunister, leke-kommunister? Tror ikke det. Man må ikke bli for godtroende til den idelogien heller, få idelogier har potensiale til å tillokke seg mer maktsyke ledere. Og har gjort det. Det er et faktum.

Ekstremisme er ekstremisme. Det flyter over i hverandre.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Stalin var personlig ganske høyrevridd (tenk gjennom hvordan han levde selv)...

men på den første testen havnet jeg på venstresiden (bombe det då)

og den andre var lang og hadde mange vanskelige ord, så den gadd jeg aldri å fullføre.

Stalin var enkelt og greit bare maktsyk, og nei... han var ikke høyrevridd. Han så mer på virkeligheten enn idealisten Trotskij.

Inntrykket ditt kommer nok av hans innføring av NEP, som siden ble avskaffet. NEP var ikke et dårlig trekk, selv om det gikk i mot ideologien.

Edit: leif

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
og selv 25 år etter hans død er en majoritet av kommunistene enig i at "Formann Mao" gjorde en god jobb i Kina.

nah. At Mao gjorde noen riktige grep er jo riktig, men han gjorde ikke noen god jobb, dessuten var han en fascist bæsj. Men, han har skrevet endel bra som man kan lære av, og han har holdt noen gode taler. Maos militærskrifter er jo brillefin geriljataktikk ;)

BTW: Selv KKP har tatt avstand fra kulturrevolusjonen ;)

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Centerist= sentrum. F.eks i Norge, partiet venstre.

Jeg var jo heeelt i hjørnet mot Right Conservative og Libertarian..

Prøver å bli litt mer engasjert politisk, vil vite hvor jeg står. Angående forumet her så er jeg ofte ganger uenig med følgende brukere :

HalTan

JoachimR

Olsen

:) Vi vet jo hvor dere står, men jeg er ganske mange ganger enig med dere også, om hversin sak. Er jeg midtpå da ? :ermm:

Lenke til kommentar
Centerist= sentrum. F.eks i Norge, partiet venstre.

Jeg var jo heeelt i hjørnet mot Right Conservative og Libertarian..

Prøver å bli litt mer engasjert politisk, vil vite hvor jeg står. Angående forumet her så er jeg ofte ganger uenig med følgende brukere :

HalTan

JoachimR

Olsen

:) Vi vet jo hvor dere står, men jeg er ganske mange ganger enig med dere også, om hversin sak. Er jeg midtpå da ? :ermm:

Ok, da har vi jo også plass til deg i Høyre!

Velkommen skal du være!

Lenke til kommentar
Det har seg sånn at jeg mener følgende : (blir off topic dette, men..)

* - Det du tjener velger du selv hva du skal gjøre med, om det er ti tusen eller ti millioner.
* - Krig er ingen løsning noen steder.
* - USA trenger en ny president.
* - USA er et veldig bra land, og jeg liker masse derifra.
* - Militæret burde være valgfritt.
* - Jeg synes INGENTING om kongen og jeg HATER av hele mitt store hjerte og 100kg kropp KRF, Valgjerd og mest av alle Kjell Magne (sorry hvis det er personangrep *i wish* men må bare si hva jeg mener)
* - Individualisme er viktig.

Noe slikt... Hvor står jeg egentlig ? Endret av VeXx
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...