Gå til innhold

Minne på grafikkort eller ram?

ajoar

Anbefalte innlegg

Har en gammel pc som jeg bare skal bruke på powerpointpresentasjoner og projektor. Dette er en Intel P-2 400mhz med 128mb SD-Ram. Grafikkortet er et Riva TNT 16Mb.

Har installert XP og det fungerer bra. Fin flyt i det hele, fungerer bra med office 2000, internett etc. Dvd avspilling på projektor går også rimelig bra.

Spørsmålet mitt er om det er primært internminne (ram) eller minne på grafikkortet som er avgjørende for god "flyt" i powerpointpresentasjoner, evt dvd avspilling ?

Ville jeg få mer "flyt" i det hele med 256 Mb ram ?

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at et DVD Mpeg kort som avlaster cpu / gpu også vil kunne gjøre sin nytte i denne maskinen med en ellers litt svak prosessor.

Og da sammen med 256mb Ram burde vel det bli ganske bra.....

Tror jeg går for det jeg.

Hvis det er noen som mener det blir helt uttpå jordet så skrik gjerne ut!

:p

Lenke til kommentar
Regner med at et DVD Mpeg kort som avlaster cpu / gpu også vil kunne gjøre sin nytte i denne maskinen med en ellers litt svak prosessor.

MPEG-kort avlaster _kun_ MPEG-avspilling, ingenting annet. (Det er ikke en såkalt "general purpose processor" men en "special purpose processor" som altså kun avlaster CPU'en med dekoding av MPEG-strømmer)

Men en 128MB-brikke til eller 256MB bør nok hjelpe merkbart.

Lenke til kommentar

..Okey... ;)

Maskina skal stort sett kobles på projektor for å kjøre presentasjoner i powerpoint. Men litt dvd avspilling også. (Er en sånn desktop sak som passer veldig godt under videospilleren i veggseksjonen) Med et "Sigma real magic hollywood pluss Dvd dekoder kort" kunne jo det kanskje bli bra....

Men, jeg forstår, det må nok litt mer minne til også.

Forøvrig har jeg et 32 mb Radeon Ve skjermkort liggende, det blir kanskje noe bedre enn det Riva TNT 16 mb jeg har nå.....

Hmmmm eget DVD kort, Et litt bedre skjermkort og dobbelt så my ram....

Kanskje den gamle sluggerten likavel kan gi litt liv fra seg... Har liksom ikke lyst til å sette den bort heller.... :green:

Lenke til kommentar

Tja..... bedre prosessor.... vel, vil ikke sparke for mye penger inn i kassa...kan nok ikke forvente så mye utta detta uansett. Det er for gammelt.

Alt blir litt "minimalistisk", men noen hundringser til minne, evt et nyere grafikkort som avlaster cpu'n ved dvd avspilling fortjener den.... :yes:

Lenke til kommentar

Det andre skjermkortet er nok raskere og bedre til 3D-bruk men det spiller nok ingen rolle til det bruket du skisserer.

Bedre CPU betyr nytt HK, ram, kjøler osv så det regner jeg med er utelukket. Se heller om det er noen overklokkings-muligheter på det hovedkortet (jumpere). Det er som regel en meget enkel overklokking å sette den opp fra 100 til 112MHz FSB (og dermed CPU'en fra 400 til ca 450MHz).

Lenke til kommentar
..512mb minne.....øhøøø... tror ikke den gamle sluggerten takler det. Synes det stod noe om max minne på 384 mb..... litt skit det der!

Er et Intel 440 BX kort i den, Compaq Deskpro.

Dersom det er bx chipset , kan du fint kjøre 768 MB minne.

Bx chipset kan også kjøre pentium3 cpu , de siste kortene støtter også 133 MHZ bus.

i443bx støtter max 2*agp hastighet, noe som vil begrense et evt nytt skjermkort.

Lenke til kommentar
Jepp, ser ut til at'n kun takler 384mb ram.

Men, en pentium 3 prosessor..... vil det bli noe merkbar forskjell der, f.eks en p-3 600mhz ? Blir ikke bare "flisespikkeri" ?

;)

Klart du vil merke førskjell mellom P2 400 og P3 600..

256MB ram til og 32MB skjermkort og da har du det som

er aktuellt med den maskinen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...