Gå til innhold

Powercolor 9800 pro + asus a7n8x deluce = bsod?

Abel29A

Anbefalte innlegg

Heisann, skrev nettopp inn nedenforstående post på nforceshq, men så kom jeg på at det er jo mange kloke hjerner på hardwareforumet(uhemmet smisk der sånn) - så derfor må jeg prøve her også, men i min latskap oversatte jeg ikke teksten til norsk, håper ingen blir sure for det, antar de fleste er kompetente i engelsk. (sikkert mye mer kompetente enn jeg er :)

The problem: I recently bought a powercolor 9800 pro 128, and have been having stability issues since I installed it. I get BSOD's way to often, both when gaming, and even more annoying just idling at my desktop. It is very intermittent(not sure if this is the word :), sometimes I can game for an hour or two, otherwise for five minutes... Not gaming I can use the computer for 24hrs without reboot, or experience a BSOD after two minutes. The BSOD's seems totally unrelated to loads, or what I am doing - and the randomness is driving me crazy :)

My specs: a7n8x dlx rev. 2 w/stock 1007, amd xp2500+ barton, powercolor 9800 pro, 2x512 twinmos pc3200 w/winbond, enermax 350W psu, maxtor 160gb hd.

Software: Windows XP SP1 + all relevant updates(fresh install on formatted partitions), catalyst 4.2 and omega 4.2 drivers(on two different installs), nforce chipset 3.13 drivers.

Fixes i've tried: Everything back to stock speed, video shadowing disabled, fast write off, upped voltage for ram, agp and cpu, one or two steps.(Those are the ones i can think off probably tried something else :)

Games: Both morrowind and raven shield crashes frequently, mostly to desktop but sometimes to bsod, il2 stumrovik seems fairly stable.

Nature of BSOD: everything :=) Sometimes its ntfs.sys, sometimes win32k,sys, sometimes ati driver reference, sometimes the dreaded irql not less or equal.

Is there a inherent compability issue here, or am i stuck with a faulty board? ANY suggestions are greatly appreciated, as these last few days have been, well less than fun :(

regards Kris

btw pardon for the long post....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe ingen svar... Alt for lang post sekert... pluss apeengelsk da :=)

Uansett - har etterhvert gått over til å kjøre agp 4x og rammen synkront med cpu. Var ikke klar over at å kjøre 200mhz ram sammen med 166mhz fsb kunne føre til ustabilitet, men det virker som det har fikset problemet. (Fingrene krysset)

Tenkte jeg skulle nevne dette om andre har problemer og kommer over denne posten.

Lenke til kommentar

Regner meg feilmeldingene ikke inntraff før installasjon av skjermkort, i og med dette kortet trenger strømtilførsel, samt størrelsen på poweret, lukter det at feilen ligger i strømtilførsel.

Du burde nok skaffe deg et kraftigere power! 450w?

Lenke til kommentar

Nei det virker som om feilen er funnet, med ram syncet med cpu og agp 4x har jeg ikke hatt en bsod på over to døgn... aldri noen garanti da men :=)

Tenkte på psu'et også, men virker som mange driver samme system på 350 w uten problem, så jeg utelukket det mer eller mindre.... Men det er seff noe å ta hensyn til ,spes hvis jeg skal overklokke noe - og det må jeg jo etterhvert....

BTW til folk som evt kommer over psoten... holder å sette ram synkront og fastwrite off... etter det nix bsods..... agp kan gjerne kjøres som 8x.

Endret av Abel29A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...