oxbow Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Har to småe problem: 1: Hvordan ser et efferktdiagram ut, og brukes bare verdiene fra feks. forige oppgave hvor eg fann ut P,S og Q? 2: Hvordan finner eg ut Cosnus (phi) ? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Står nok i læreboken din. Er en rettvinklet trekant: Hypotenus tilsvarer tilsynelatende effekt (synseffekt,S, VA) Motstående katet tilsvarer reaktiv effekt, Q, VAR) Hosliggende katet tilsvarer aktiv effekt (den du betaler for, P, W) Cos phi finner du ved å dele hosliggende katet på hypotenus (P/S) Lenke til kommentar
oxbow Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 viste det meste, bare litt late i dag så fant ut like grett og bruke forumet isteden for og lese gjennom 30 sider. Forbiner diagram med målingsdiagram (Søylediagram og kake diagram). Men takk. Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Dårlig undervisning på gk elektro om dagen? Lenke til kommentar
oxbow Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Dårlig undervisning på gk elektro om dagen? Eller eg var vekke den dagen, men har god lærer, og har ganske gode karakterer, gjennomsnitt på 4,4 så tror eg klarer meg? Men hvorfor kalle det diagram? Eg ville kalt det en effettrekant. Men klarte det. Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 når jeg gikk GK Elektro i fjor lærte vi en effekttrekanten, ikke om noe effektdiagram Lenke til kommentar
Xell Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Diagram: fra Merriam-Webster: 1 : a graphic design that explains rather than represents; especially : a drawing that shows arrangement and relations (as of parts) 2 : a line drawing made for mathematical or scientific purposes fra bokmålsordboka: "...skjematisk framstilling som viser forholdet mellom størrelser el. utviklingen av en størrelse" Så diagram er altså flere måter å beskrive forholdet mellom størrelser. kake- og søyle diagramer er jo måter å visuelt vise forholdene mellom tall og siden også effekt-trkanten viser forholdet mellom 3 størrelser er den også et diagram Lenke til kommentar
Novec Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 oxbow: Litt mer beskrivende emnefelt, er du snill. Du har jo til og med en egen beskrivelseslinje til rådighet... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) Den heter egentlig "viser" En viser er en kompleks størrelse (vektor i det komplekse planet) den har en absoluttverdi som er lengden til viseren/vektoren. Denne verdien er S. den har en fase (vinkel: phi) ved hjelp av disse to størrelsene beskriver viseren aktiv effekt : P = S*cos(phi) reaktiv effekt Q= S*sin(phi) og synseeffekt = root(P^2 + Q^2) = S Dette brukes under stasjonær(etter transient) analyse av en elektronisk krets. Da kan kondensator byttes ut med -j/wC og spolen byttes ut med jwL R blir som vanlig R. Da slipper man differensialligninger og integraler som "popper opp" pga at vi har kondensatorer og spoler i kretsen. Dette gjør regningen mye enklere (algebraisk er lettere enn diff-ligninger) Denne posten sier egentlig ikke noe nytt i forhold til posten til Hondaen, men kan kanskje gjøre deg litt klarere Endret 19. februar 2004 av ddd-king Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Hvordan finner jeg sinus phi? (fi, eller hvordan det skrives) Kanskje litt teit spørsmål, men jeg skal ha prøve i morgen... Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 dette er da ikke en utdanningsplass.. det finner du i lære boka.. hadde det i fjor. men husker ikke Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 dette er da ikke en utdanningsplass..det finner du i lære boka.. hadde det i fjor. men husker ikke Hva mener du med det? Hvis jeg hadde funnet det i læreboka, ville jeg da spurt her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå