Gå til innhold

Det amerikanske presidentvalget

Anbefalte innlegg

Vi har liksom gratis helsevesen, men alt av legetimer å faenskap koster jo en formue her også. Men er enig i at det burde forbedres en del i USA. Men det bør vi her også. Hvis du får en sykdom eller noe som vi ikke kan "fixe" her, men de kan i USA eller England får man ikke dekket å bli sendt utenlands. Det er også litt smålig synes jeg..

PS. Jeg stemmer også for Kerry som Predsident. Virker som en skikkelig oppegående å real mann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, er en god del billigere enn i USA da. Når jeg brakk armen måtte jeg vel ut med 300-400 kroner for tre legetimer, 3 røntgenundersøkelser, gipsing og fjerning av gips (var vel bare legetimene og røntgen som kostet, er en stund siden så jeg husker ikke helt). Tror nok ikke du ville fått dette så rimlig i USA uten full kasko.

Lenke til kommentar
tja, er en god del billigere enn i USA da. Når jeg brakk armen måtte jeg vel ut med 300-400 kroner for tre legetimer, 3 røntgenundersøkelser, gipsing og fjerning av gips (var vel bare legetimene og røntgen som kostet, er en stund siden så jeg husker ikke helt). Tror nok ikke du ville fått dette så rimlig i USA uten full kasko.

Var ikke det jeg mente heller. Sa bare at det var rom for forbedringer her også :)

Lenke til kommentar

Problemet for politikerne der borte er nok at helsevesen for alle er dyrt, og medfører helt garantert høyere skatt. Og når høyere skatt er utelukket, så må man nøye seg med det som er idag. Problemet er bare at folk ikke er fornøyd med slik det er, så de ser ikke så negativt på en liten skatte økning.

De som ikke liker det er de rikeste, de som sitter med makta. Og de driter som kjent i 'folk flest'.

Nei, Bush kommer aldri til å bli gjenvalgt.. med mindre han klarer å finne så mye drit på Kerry, at man ikke har annet valg. Men uansett hvor mye drit han graver frem, så vil folk se igjennom det, og fokusere på politikken.

Lenke til kommentar

Bush skal bli gjennvalgt jo! Han får så godt som alle stemmer fra spansktalende, og nesten alt av minoritetsgrupper. Norsk-Americans, Natives, Cubanere, mange mexicanere ol

Du kan jo velge da. Betale sykeforsikring, og tenke på det som en del av skatten eller kjøpe noe annet for den summen. Det er det som er så fint i US, at du kan gjøre hva du vil nesten. Du er din egen lykkes smed.

Lenke til kommentar

Hvis det er så bra, hvorfor er det da så mange som klager? Og hvorfor er det blitt en het sak i valgkampen?

Det er jo helt åpenlyst at slik det er idag ikke er bra nok. Kanskje hvis du har masse penger, og får dekket helseforsikring av jobben osv, og ikke blir utsatt for en ulykke. Men fakta er at ikke alle har råd, og dermed velger å prioritere andre saker.. så står man der uten forsikring. Alle burde ha helseforsikring! Dette er ikke noe man kan velge bort.

Noe annet som er problematisk er at forsikringsbransjen er som andre bransjer, man må få busjettene i balanse.. altså penger står i fokus, ikke mennesker.

Endret av Nimzowitsch
Lenke til kommentar
Bush skal bli gjennvalgt jo! Han får så godt som alle stemmer fra spansktalende, og nesten alt av minoritetsgrupper. Norsk-Americans, Natives, Cubanere, mange mexicanere ol

Du kan jo velge da. Betale sykeforsikring, og tenke på det som en del av skatten eller kjøpe noe annet for den summen. Det er det som er så fint i US, at du kan gjøre hva du vil nesten. Du er din egen lykkes smed.

Jeg fryketer også at Bush vil bli gjenvalgt. Han spiller på nasjonalfølelse og samler nasjonen rundt "krigen mot terror". Dessuten er han den sittende prezen, og de vinner som oftes også neste valg.

Problemet med USA er at ikke alle har råd til å kjøpe sykeforsikringer. De har MEDICAID og MEDICARE for å ta seg av disse, og disse programmene er såpass dyre at mange mener det hadde vært like billig å ha en skikkelig velferdsstat.

At mange bruker pengene på andre ting en sykeforsikring kan få katastrofale følger for dem hvis de skulle bli innvalide. Og er man innvalid er det rett inn i MEDICAID, så staten taper på at folk ikke har forsikring.

Lenke til kommentar

Uansett hvor bra det er i ett land, så vil alltid folk klage. Det er vi som er værst. Vi finner oss i alt politikerne mener er rett. Hvis bensinprisen hadde doblet seg imorgen, hadde vi klaget oss imellom, men ikke gjort noe med det. Nordmenn er fryktlig redde for å gjøre opprør på noen måte. Tror ordet er "feige" på mange måter. Vi burde også gjøre noe med ting vi ikke er enige i. Hvor mange tror du i Norge som hadde være for fjærningen av 50% av avgiftene på bensin. 90% av oss ?? Men gjør vi noe med det? Nei...........................

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Ja, vi er feige.. amerikanerne er tøffe.. skikkelige cowboys! YEHAAAA!

Det ble rama skrik her i Norge for en liten stund siden, når bensinprisen lå godt over 10 kr i lengre tid. Man presset politikerne til å senke den. Så det er litt tak i oss også..

Hva har forresten dette å gjøre med valgkampen i USA?

Endret av Nimzowitsch
Lenke til kommentar
Problemet med USA er at ikke alle har råd til å kjøpe sykeforsikringer. De har MEDICAID og MEDICARE for å ta seg av disse, og disse programmene er såpass dyre at mange mener det hadde vært like billig å ha en skikkelig velferdsstat.

hmm, mener å erindre en god artikkel om disse programmene i ett eller annet tidsskrift, skal se om jeg finner den igjen.

WTF? Kan jeg få se statistikk på at Bush får "så godt som alle stemmer fra spansktalende og minoritetsgrupper? Det nekter jeg å tro på. Når det gjelder forsikring og å se på den som en del av skatten, så blir det litt feil, da de som har trang økonomi IKKE har råd til forsikring da lønnsnivået blant lavtlønnede i USA er ganske lavt.

Og videre om forsikringsselskaper, så er det en stor svakhet i ett samfunn at private har så stor makt som forsikringsselskapene har i USA. Disse har makt både over vanlige folk OG folkevalgte organer. Det samme gjelder igrunn store privateide banker.

Lenke til kommentar
Ja, vi er feige.. amerikanerne er tøffe.. skikkelige cowboys! YEHAAAA!

Det ble rama skrik her i Norge for en liten stund siden, når bensinprisen lå godt over 10 kr i lengre tid. Man presset politikerne til å senke den. Så det er litt tak i oss også..

Hva har forresten dette å gjøre med valgkampen i USA?

Det er noe galt med deg............. :no: Diskutere med deg er jo ikke vits, for du angriper jo alt jeg sier.

Uansett, er enig med deg i at Bush bør byttes ut, men stort sett alt annet du mener har vi jo funnet ut at jeg er uenig i. Orker ikke diskutere mer idag. Lang dag på jobb. Tror jeg kuler an ned med en kald pils.... ;)

Å til det med bensin prisen. Du mener vi var flinke som fikk ned prisen fra 10 til 9 kroner. Ja, jeg er helt imponert......1 kr ned, når 80% av bensin prisen er avgifter er virkelig bra :thumbdown:

Å en liten ting til:

Vi er også på hat listen til menneskerettighetdomstolen. Noen som vet hvorfor?

Fordi vi straffer kriminelle mer enn en gang når de gjør noe galt. Det er de totalt imot. Her er ett eksempel:

Lastebilsjåfør kjører for fort, å ligger for nærme bilen forann. Han blir tatt, å hva skjer?

* Han mister lappen. Straff nr.1

* Han mister jobben, pga uten førerkort. Straff nr.2

* Han får bot Straff nr.3

* Han må sitte inne Straff nr.4

Så vi har noen syke regler her til lands også.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Lastebilsjåfør kjører for fort, å ligger for nærme bilen forann. Han blir tatt, å hva skjer?

Hvis lastebilsjåføren ikke kjører for fort til å begynne med, slipper han/hun alt dette. Genialt, eller? :)

Lenke til kommentar
Å en liten ting til:

Vi er også på hat listen til menneskerettighetdomstolen. Noen som vet hvorfor?

Fordi vi straffer kriminelle mer enn en gang når de gjør noe galt. Det er de totalt imot. Her er ett eksempel:

Så vi har noen syke regler her til lands også.

Det er da vitterlig det at man kan bli dømt to ganger for samme lovbrudd de er forbanna på. som f.eks militærnektere som blir puttet i fengsel flere ganger på rad. Ikke at vi har flere straffer for samme forbrytelse. Men Norge er jo ganske snill på det punktet i forhold til andre land hvor man legger straffene oppå hverandre og kan rissikere å havne bak murene i 5000 år.

Lenke til kommentar

Syns faktisk ikke Kerry er så gale, hadde nok kunne stemt på han i USA.

Han er pro våpen(men ikke fanatisk), fiscal responibility, miljøvern, utvikling av teknologi, internasjonalt samarbeid (UN), bedre skole/edu/uni, og et bedre og mer omfattende helsevesen.

Syns faktisk han av og til høres riktig fornuftig ut. Er ikke mange politikere i Norge som har flere saker som jeg er enig med.

Men skal jeg være ærlig så tror jeg Bush likevel vinner så lenge:

-Han greier å skape et par hundre tusen nye jobber i følge de kunstige statistikkene... :laugh:

-Det ikke dør flere soldater pr. måned i Iraq og Afghanistan enn det det gjør nå.

Snittet det siste halve året har vært i underkant av 50 stk. pr måned. Det ser ut som det er akseptabelt for de fleste amerikanere.

Lenke til kommentar
Så er også prisnivået i USA et helt annet...

F.eks. koster Limes fasdt en dollar for ti stykker på K-Mart. I norge koster limes 40 kr kiloen....

Vel... prisnivået... Det er vel egentlig størst forskjell på norske og amerikanske priser når vi snakker om mat og biler. Ellers er det ikke så stor forskjell.

edit: Ja, jeg har vært i USA så det er ikke bare noe jeg finner på i mitt eget hode eller har lest ett sted.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...