Gå til innhold

triniton

JKJK

Anbefalte innlegg

Har just byttet ut den slitne NEC multisync 6fg'n (21") min med en litt mindre sliten DELL P1110 (21" triniton, flatt billedrør). Denne takler 1600x1200 i 85hz.

Den har faktisk det klareste bilde jeg noen gang har sett på en skjerm, selv om den er noen år.

Poenget er at det er 2 små striper som går vertikalt på skjermen. Dette er ikke skyggestriper.

Fikk høre der jeg skaffa skjermen at dette var "standard" på triniton skjermer. Jeg syntes dette hørtes bullshit ut, så jeg testa 3 andre like skjermer, og 2 mac skjermer som var triniton (alle 21") og de hadde denne stripa.

Er det virkelig slik?

er ikke verdens undergang, sikkert bare en vanesak.

Et annet lite problem er at den har ørsmå tendenser til "skygger". Er dette noe det går an å justere på?

Uansett en skjerm å satse på hvis man er ute på bruktmarkedet. Selv fikk jeg den for 1280,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådene er faktisk sånn på Trinitron ja.

Det er ikke "skyggestriper", men "dempertråder". De er for å dempe vibrasjoner. Prøv f.eks å bank hånda i bordet. Da ser du at alle de ørtynne trådene som maskenettet er bygd opp av vibrerer og gir et uklart/flimrete bilde i ca 1 sekund. Hvis ikke dempertrådene hadde vært der ville vibrasjonene vart mye lengre. Du blir sikkert vant til det fort. De vises ikke noe særlig på mørk bakgrunn heller.

Du må nesten forklare litt mer om hvilke skygger du prater om.

Bildemessig er sikkert skjermen et knallkjøp, men kun for de som har plass nok til den. ;)

Lenke til kommentar

Jau, det er 2 streker. Det med vibrasjonsdemping stemte faktisk rimelig bra, da den gamle 21" tommeren flimra som en ælj på xtc når jeg spillte musikk (har en 18tommer vega). Denne derimot, er ikke slik! :D

Tror disse skyggene kalles "reflekser". De vises best på lys bakgrunn, sånn som f.eks nå, når jeg smurfer forum så vises det noen SVAKE mørke felter etter "settningslinjene". Dette er mest irriterende når jeg f.eks skriver i word. ellers er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Hvis disse stripene er plagsomme, kan man alltids PRØVE med å sette skrivebords bakgrunn til sort og tekst til hvit.

Selv har jeg brukt dette oppsett i flere år, og surfer med svart bakgrunn med hvit tekst.

Har den teori at dette sparer slitasje på øyne og levetid på monitoren.

Lenke til kommentar

Jeg har Selv DELL 19" skjerm flatbilde Triniton som jeg er meget fornøyd med, kjører på 120Hz på 1024*768 og det er nydelig bilde :yes:

Men jeg har også 2 svarte streker som går verticalt som er ganske lite synlige, jeg kan se den ene strekken så vidt nå, men den andre som skal være over ser jeg ikke.

Så jeg trur nok ikke det er normalt at de strekene skal være så synlige, og du har jo en nyere modell enn det jeg har.

Lenke til kommentar

"triniton-strekene" SKAL være dær, men det er ikke disse som er problemet.

det er små "skygger" som vises på hvit bakgrunn når det er f.eks svart tekst. De er såvidt synlige, men jeg er ganske kresen på sånn. Det er ikke den typen refleks man får ved dårlig signalkabel. Prøvde å ta bilde med digicamet av det, men fikk det ikke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...