Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å sette opp hjemmekontorløsning

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her nå og har fått i oppdrag av svigers å få i gang en server hun har leid av Dell. Hun har et kontor med et velfungerende LAN nå, men ønsker å få en løsning hvor de ansatte (3 stk) kan ta med seg pcene hjem og jobbe derfra.

Utstyrsliste:

• OptiPlex GX270 (Xeon 2,8)
  • Windows NT
  • ADSL-modem
  • Router
  • Switch, PowerConnect 2016, Unmanaged switch
  • 3 bærbare
  • Printer

For først å ta koblingsrekkefølgen slik jeg ser den for meg:

Linje inn ("ADSL-modem"), router, server, switch, pcer. Må umiddelbart understreke at jeg slett ikke har alt for god greie på nettverk og denslags, men er særs lærevillig, og har alt for mye fritid! Og jeg får timebetaling...;)

Foreløpig er alt som har skjedd at NT har blitt installert, har ikke en gang patchet den. Trengs det noe tilleggsprogramvare for å få dette til?

Det første som slo meg var at et VPN etter all sannsynlighet er veien å gå, er det noen som har noen bra guider på hva jeg må gjøre? Spesiellt start-tips, gjerne fra folk som skjønner seg på at en stakkar kan ha tatt seg vann over hodet ;), tas imot med takk!

Altså: Hvor begynner jeg? Er koblingsrekkefølgen min riktig? Trenger jeg en ekstra software-brannmur i tillegg til den som er i routeren? Er jeg helt på bærtur og bør kapitulere?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter her nå og har fått i oppdrag av svigers å få i gang en server hun har leid av Dell. Hun har et kontor med et velfungerende LAN nå, men ønsker å få en løsning hvor de ansatte (3 stk) kan ta med seg pcene hjem og jobbe derfra.

Det enkleste er vel og bruke en router som kan ta i mot og terminere VPN så slipper du og kjøre det rett mot serveren.

Lenke til kommentar

Ok, nå sitter jeg med en Cisco Soho router. (Bær over med meg, jeg er noe grønn...) Kan denne konfigureres til å "ta i mot og terminere VPN"? Mener du da at serveren blir som en hvilken som helst annen pc på nettverket, bare at den står som filserver?

Walk me through this, please... :blush:

Lenke til kommentar

Vel, nå er jeg på nett og switchen er oppe og går (som jo var enklere enn kanskje noe jeg har gjort før...), og prøver å finne ut hva i all verden jeg skal gjøre nå. Så vidt jeg har oppfattet det, kan det by på problemer at serveren er koblet til switchen sammen med de andre pcene? Jeg har altså ingen annen internettlinje enn den som går gjennom router og switch, og Windows' VPN-wizard anmoder innstendig om at jeg må har to linjer... Er det noen måte jeg kan omgå dette?

Lenke til kommentar
Masse tekst...

Er jeg helt på bærtur og bør kapitulere?

Har man timebetalt trenger man vel ikke gi opp før om noen år :laugh:

For å gi deg et tips til de hjemmekontora tror jeg det er kjekt for oss å vete hvem tjenester som skal vere tilgjengelig for brukerene samt hvordan systemer disse tjenestene kjører på.

Jeg kan med en gang si at vpn er et dårlig valg, men det er nok det som det ender opp med uansett(fordi vpn er lett og få til å fungere).

Hvem løsning som fungerer best er det vansklig og si, da det er veldig mange faktorer og ta hensyn til. Min favoritt er citrix metaframe(over web), denne synes jeg best tilfredstiller mange av krava til et hjemmekontor, men denne har også sine baksider og tenke på.

jeg vil ikke gi deg noe klart svar da jeg ikke på langt nær vet nok om deres behov til og si noe, kansje er det ikke behov for mere enn og legge noen tjenester tilgjenelig på web...

Lenke til kommentar

Det er seff mange muligheter, men jeg skjønner at dette ikke er en stor bedrift og ikke har tenkt å investere en formue i dette...

Jeg kobler meg til jobben via en VPN tunnel (checkpoint) dette funker fett!

Det du trenger er en firewall med VPN støtte, evt denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&view=detailed

http://www.3com.com/prod/en_EU_EMEA/detail...s&sku=3CR870-95

Da bruker du software eller en vpn router(som den over) til å koble deg til lanet, så kan du gi de tilgang til det de trenger som om de satt på kontoret....

Evt så kan du jo kjøre VNC eller noe på de ansatte sine pcer...

GL!

Sp33D

Lenke til kommentar
kansje er det ikke behov for mere enn og legge noen tjenester tilgjenelig på web...

Har vært inne på tanken, ja, men nå er disse menneskene hysterisk redde for hackere og denslags, og jeg tipper (får vel høre med dem...) at det ikke faller i god jord. Det de vil ha er egentlig bare muligheten til å komme inn på bookingsystemet deres, samt å kunne hente/lagre filer på serveren. I det hele tatt et ganske simpelt system, og grunnen til at jeg tenkte VPN er at de da kan bruke det gode gamle windows-grensesnittet. Har også tenkt på ftp-server, men vet at det egentlig ikke er det de er ute etter.

Men kan jeg ikke bruke serveren til å route vpn? Det var egentlig det jeg hadde i tankene, er ikke overdrevet keen på å be folk bla opp i dyre dommer når jeg egentlig ikke vet hva jeg driver med... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...