Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksproblemer i XP - trenger seriøst hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg får ikke nettverket mitt til å fungere skikkelig. Jeg har to pcer, en laptop og en stasjonær som er koblet til en switch. ADSL linja mi er også koblet til switchen.

Internett funger greit på begge pcene men de finner ikke hverandre på nettverket. Det som er rart er at det fungerte helt fint til plutselig en dag hvor de ikke fant hverandre uten grunn. Begge maskinene kjører XP og jeg har prøvd å kjøre XP nettverksinstallasjonen med så si alle mulige forskjellige instillinger på begge maskiner uten hell.

Har hatt to ADSL routere tidligere som jeg har byttet inn på grunn av samme problemet. Men når det nå skjer med switchen også skjønner jeg ingen ting. Kan jo ikke være noe feil med switchen også!?

Lurer på om det er noe med den bærebare som skaper problemer ? det er en Whitebox CL50 med trådløst g nettverkskort og vanlige nettverkskort integrert. Nettverket mitt hjemme her er med vanlige kabler- ikke trådløst.

Hva må jeg gjøre for å få dette til å funke stabilt !?

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått deg riktig så sier du at du nå kjører to PC'er på Internett via en switch og et ADSL modem. Jeg kjører 5 PC'er via en switch som er koplet til en bredbåndsrouter som igjen er koplet til et ADSL-modem. Av alt jeg har lest om nettverk var jeg sikker på at det ikke gikk an å bruke en switch direkte på et ADSL-modem, men at du måtte gå veien om en router. Kan hende at du har et ADSL-modem med innebygd router? Men da skjønner jeg ikke hva du skal med en switch i tillegg? Sorry for at dette svaret ikke er særlig problemløsende for deg, men tenkte det kunne vært greit å få svar på disse spørsmålene først...

Endret av SiggyT
Lenke til kommentar

når du kjører med en switch eller hub, blir ikke de to maskinene på samme "internett", de får hver sin ip adresse og for å sende en fil til den andre maskinen må du gå via internett.

Derfor er det best om deu kjøper en router.

Lenke til kommentar
når du kjører med en switch eller hub, blir ikke de to maskinene på samme "internett", de får hver sin ip adresse og for å sende en fil til den andre maskinen må du gå via internett.

Da har i tilfelle ISP'en et dårlig setup.

Ved tildeling av IP fra DHCP-server bør alle PC'ene på en switch få adresse i samme nett, med samme gateway og nettmaske.

Da trenger man med andre ord ikke gå via gatewayen får å nå de andre Pc'ene på switchen.

Lenke til kommentar

Hvis ruteren (bredbåndsmodemet) støtter NAT så har du en ekstern og en intern IP-adresse. Fra utsiden får nettverket en IP-adresse, men kan typisk ha opp til 255 på innsiden av nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...