Gå til innhold

hvor lang tid tar det

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Det er som å si at Jazz er noe dritt fordi du ikke forstår deg på det.. "

Nå veit jeg faktisk endel om trance, det er derfor jeg ikke liker det meste av musikken i sjangeren.

Vi har vel bare forskjellig syn på det her, ikke noe galt i det.

Fordi du vet hva en tb303, tr808 og en 909 er og fordi du har en nordlead med arpeggiator ? :p

Forresten, en ting er å vite en annen ting er og forstå.

For noen er et abstrakt knust maleri bare et ark med noen kruseduller på. Men for andre kan bilde åpne en hel verden med figurer og mønstere som setter i gang fantasien.

Ja mennesker har heldigvis den egenskapen at vi er forskjellig.

Lenke til kommentar

Trance har en dybde i utrykkket på linje med duplo, ganske firkanta imho.

Ville ikke samenligna det med et abstrakt maleri, skulle man sammenligna det med et visuelt utrykkk (kvantisering, arpeggiorer med andre ord de ekstremt

firkanta maskinelle rammene som er i trance) så ville man ha et ark med

masse små firkanter, hvor man bare kunne utrykke seg ved å følge mønsteret på papiret.

Lenke til kommentar
Trance har en dybde i utrykkket på linje med duplo, ganske firkanta imho.

Ville ikke samenligna det med et abstrakt maleri, skulle man sammenligna det med et visuelt utrykkk (kvantisering, arpeggiorer med andre ord de ekstremt

firkanta maskinelle rammene som er i trance) så ville man ha et ark med

masse små firkanter, hvor man bare kunne utrykke seg ved å følge mønsteret på papiret.

Vi kan godt dra diskusjonen enda lenger.

Nå må du tenke litt lenger enn å ta eksempelet mitt bokstavlig.

Hva er musikk og rytme ? Jeg tror de fleste vil være enig i at "gjentagelser" og struktur må være med for å forme en rytme eller musikk, ellers ville det det bare vært virrvarr og kaos for øret og hjernen (finnes jo forresten endel artister innen for denne sjangeren også)

Det finnes "regler" i de fleste musikk sjangere hvis man analyserer dem.

Vi har skjønt at du ikke liker trance, og at du synes det er så simpelt å lage. Rart du allerede ikke er like kjent som Armin van buuren, thrillseeker og BT når det er så enkelt å lage.

Og forresten det argumentet ditt der du sammenligner vitser med akkorder. Nå er vel tone/note systemet vårt litt mere begrenset enn vitser ??

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

rytme er gjenakelser, hvis du strekker beatet intuitivt utfra rytmefølelse så får du en spenning og energi som man ikke får ved maskinell quantisering.

Jeg sammenligna ikke vitser med akkorder, jeg bare sa at fremførerelsen av noe som er gjort før i historien (som f.eks en akkord progresjon) kan gjøres original ved å fremføre det med innlevelse feeling og musikalitet, det samme gjelder når man skal fortellle en historie eller vits (det er selvsagt ikke 100% det samme,

men for å gjenta prolixin, "n må du tenke litt lenger enn å ta eksempelet mitt bokstavelig")

Lenke til kommentar
jeg gidder ikke lage en trance sang, akkurat soom jeg ikke gidder å spise avføring, selv om jeg skulle komme i en diskusjon med en som syntes at det er det mest smakfulle på jord.

i rest my case.

Da bør du heller ikke påstå at trance er så enkelt å lage.

Lenke til kommentar
"Det er som å si at Jazz er noe dritt fordi du ikke forstår deg på det.. "

:love: Som jeg likte det innlegget... :love:

Nå veit jeg faktisk endel om trance, det er derfor jeg  ikke liker det meste av musikken i sjangeren.

Hva legger du i trance egentlig? At det er laget på datamskinen? Alle får ha hver sin smak, men si at en hel sjanger suger er vel ganske drastisk? Selv hører jeg på masse forskjellig musikk, inkluderende både rock og faktisk noe jazz, men mest elektronisk musikk. Under elektronisk musikk så mener jeg noe trance (selv om jeg faktisk har gått litt lei av det etterhvert, da det er så utrolig mye somligner på hverandre. Men det finnes absolutt mange gode trance sanger!), hardtrance(namnam), Hardcore, Trancecore, Hardstyle (kan bli litt ensformig etterhvert, men synes det fremedeles er veldig fett), Psytrance (dette er en kjempe bra sjanger generelt synes jeg... her brukes utrolig mange typer trommer!) og endel chillout. Hører også på Drum`n`Base m.m..

Å si at en musikksjanger tar så og så kort tid å lave, synes jeg er urrelevant. Det er resulatatet som teller, uansett hvilken vei du ser på det.

Og du som sa at du kjenner en som laget en trance sang på 10 minutter: dette er umulig. Hvis ikke han brukte programmer som frks Ejay da..

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Det TAR lang tid å lage en "trance" sang, det kan jeg med hånden på hjertet si som faktisk HAR platekontrakt på området! Og komme her og si at næmmen, je bruke Ejay ama og mekker dette lett på 1 time kan stappe fingern sin oppi rompa.

Det er kanskje ikke all verdens vanskelig å lage en sang, men det tar TID! Og bruker man Ejay kan du bare sette deg i skammekroken, fordi det kan ikke klassifiseres som en sequencer eller et VERDIG program for musikk produksjon.

Det tar TID og EQ'e sangen sin riktig (for de som setter pris på kvalitet), og mastering av produktet er i seg selv en kunstform (for de som klarer dette, får min totale respekt).

Og jeg ville ikke klassifisere en som lager en sang i Fruityloops på 2 timer og kaller dette et "ferdigprodukt" som da i tillegg høres ut som noen har sluppet en gigantisk fjert i flere retninger som en godkjent "trance" sang.

SÅ til enhver fjert som trur de veit noe : Skaff dere kunnskap først!

Hilsen

En fyr som har drevet på med musikkproduksjon siden 1992.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

hei, jeg har ikke sagt at trance tar 10 minutter å lage, bare at det er mye lettere

å lage musikk i denne sjangeren uavhengig av musikalsk talent p.g.a de tekniske hjelpemidlene, og da mener jeg ikke e-jay men ennhver form for sequenser program med piano roll editor arpeggio funkjsoner e.l

Lenke til kommentar

Det er vel ikke nødvendigvis lettere å lage, men du trenger ikke de samme kunnskapene, slik som noter. Men dette fungerer motsatt også, en som kan noter og spiller i band kan ikke nødvendigvis lage en sang med et dataprogram. Du trenger faktisk ganske mye kunnskaper for å kunne lage musikk i disse programmene, da det er så utrolig mange funksjoner osv.

Men, faktisk så må man kunne noter for å lage elektronisk musikk også, som til drumbeatsene, altså taktene.

Lenke til kommentar
hei, jeg har ikke sagt at trance tar 10 minutter å lage, bare at det er mye lettere

å lage musikk i denne sjangeren uavhengig av musikalsk talent p.g.a de tekniske hjelpemidlene, og da mener jeg ikke e-jay men ennhver form for sequenser program med piano roll editor arpeggio funkjsoner e.l

Du må skille mellom to ting..

En ting er å spille et intstrument en annen ting er å kunne skrive og produsere musikk.

Man er ikke like avhengi av å kunne spille et instrument når man produserer elektronisk musikk fordi man ofte benytter seg av en sequenser. I mot setting til en som spiller gitar i et rocke band. Men dette gjør det ikke noe lettere eller vanskeligere. Og som det finnes mange produsenter av elektronisk musikk som er dyktige på instrumenter.

På en annen side pleier de fleste som produserer elektronisk musikk å være mye mere involvert i mixingen og selve produksjonen, enn en gitarist i et rocke band..

Lenke til kommentar

jeg liker å diskutere ting uavhengig av sjanger, hvis alle som likte rock pop jazz whatever satt i hver sin bås og snakka seg imellom så ville det vært sinnsykt kjedelig, all form for musikk opp igjennom historien har oppstått som følge av

utveksling,kritikk og meningsytring, og da ikke bare av det de mest ihuga tilhengerne av forskjellige stiler sier.

utgangspunktet var ikke å disse trance, men diskusjonen tok den vendinga

(les forrige sider)

Lenke til kommentar

Så du generaliserer at det er mye lettere å lage musikk i denne sjangeren? Hva vet du om det? Har du noengang produsert en (elektronisk) sang? Jeg spiller både piano og trommer, og spiller i band.

Uavhengig av musikalsk talent? Å jeg blir utrolig provosert... Så du mener en som har produsert en utrolig bra trance sang ikke har musikalske talenter fordi han jobber med et sequencer program istedenfor noteark og penn?

Lenke til kommentar

ok, misforstå meg rett, du må ha musikalsk talent for åå lage en trance låt med

en god melodi o.s.v, men for å lage en middelmådig låt som følger de vanlige formlene og er feilfri d.v.s alt er i time ingenting er ustemt ingen synger falsk er mye vanskeligere enn å fremføre det uten å støtte seg til maskiners programerte

rytmiske og harmoniske mønstre.

Lenke til kommentar
ok, misforstå meg rett, du må ha musikalsk talent for åå lage en trance låt med

en god melodi o.s.v, men for å lage en middelmådig låt som følger de vanlige formlene og er feilfri d.v.s alt er i time ingenting er ustemt ingen synger falsk er mye vanskeligere enn å fremføre det uten å støtte seg til maskiners programerte

rytmiske og harmoniske mønstre.

Som om det er så veldig mye vanskligere å slå et par barre grep på en les paul med full vreng på en stor marshall rigg ?

Og du som kjenner så godt til sequensere burde vite at det finnes litt smartere kvantiseringer i dag, som groove og swing (som blir brukt masse i hiphop) kvantisering enn det gjorde da den analoge step sequensern regjerte...

Er vel ingen maskin som sier hvilket harmonisk mønster du skal følge når du lager en trance sang !? Tror du det er en egen "trance" plug-in som bestemmer harmonien og alt for deg ?

Synge falsk ? Så vidt jeg vet finnes det tusenvis av trance sanger med mennesklige vokalister som like lett kan synge feil som alle andre. Dette var hvertfall et teit agrument. De aller fleste spiller inn vokalene i et studio og setter sammen de beste takes'ene dette er jo basic studio teknikk som gjelder alle musikk former!

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...