Titanstig Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 "På den annen side, lytt til f.eks DDE (organisk tromming). Finner ikke så mange interessante pattern der nei...!!!" Hvis dde er det definerer som et band med en god og groovy trommis så tror jeg seriøst du trenger å utvide horisonten littt, kjøp en skive med james brown (funky drummer e.l), led zeppelin eller the herbalizer. Mitt DDE-eksempel var for å vise at det ikke trenger å være bra, bare fordi det er organisk! Ang. å utvide horisonten: Du mener ikke å tro at jeg hører på DDE og Trance?? Dersom du leser mitt innlegg med lupe, finner du ut at jeg også må høre mye på det meste som finnes i elektronika-genren. Jeg kjenner både Herbalizer, Led Zeppelin og James Brown. Dessuten lytter jeg en del til klassisk (men ikke Back eller Beethoven...) og mye på jazz, som må sies å være en sjanger der man kan finne noe av det beste når det gjelder organisk tromming. Lenke til kommentar
Titanstig Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 four on the floor, en tb303 "acid" bass, oog noen va synth linjer på toppen, det hele komrimert såå siinnsykt at det finnes null tegn på dynamikkk, bortsett fra de patekiske oppbyggingene hvor man begynner med fire flate på skarpen doobler det til 8 n deler og *klimaks* 16 ndeler-32ndeler pause crash cymbal og fortsett med 4 on the floor 909 Dette er trance ja, og det meste av den opprinnelige trancen var nettop slik! Men det trenger IKKE å være slik. Man trenger IKKE å følge denne oppskriften. Dette var innovativt (FAKTISK) når det var nytt, men ettersom hundrevis, ja tusenvis av låter ble bygget opp slik, var det slutt. Ja, da tok de seriøse kvelden, begynte med noe annet etc... Times change... Selvfølgelig er mange som ennå liker slik musikk, det er jo snart nostalgi.. Men det er mange år siden sist jeg hørte en ny trancelåt med den klassiske oppbygningen du beskriver (med snare-roll med fart som dobles helt til 1/32 eller endog 1/64 noter). Og all musikk trenger ikke være bra, for å høres på eller for å danses til (men det hjelper). Lenke til kommentar
Titanstig Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Roland 808 er ikke noe mer organisk enn en 909 det er en analog trommemaskin med litt froskjellige egenskaper, live tromming har jeg enda ikke hørt i trance, jeg har hørt det i en del house hybrider og mye annen elektronika (jeg hører selv mye på elektronika). Ved å bruke Roland TR-808 istedenfor 909 viser man at der mulig å gå vekk fra det opprinnelige Trance-oppsettet. Veien derfra til organisk tromming er derfor nå en smule kortere. Lenke til kommentar
nvanrekurb Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) poenget mitt er bare at det er vanskeligere å spille et instrument i time enn å programmere det, frukten er at det låter mer organisk hvis man har et talent for rytmefølelse og øver mye, man trenger ikke engang å kunne klappe i takt for å legge ned et quantisert trommespor i trancesjangeren, det er bare spørsmål om credit for det man gjør. Samme i hiphop, det er ikke vanskelig legge ned en loopa breakbeat (som kan låte organisk og fett, bortsett fra at man ikke får den subtile tempoøkningen for å pushe frem refr o.l som en trommis klarer), men det er vanskelig å lage rhymes som er "in the pocket". "Ved å bruke Roland TR-808 istedenfor 909 viser man at der mulig å gå vekk fra det opprinnelige Trance-oppsettet. Veien derfra til organisk tromming er derfor nå en smule kortere." organisk musikk handler først og fremst om fremførerlse, ikke hvorhvidt man bruker en type trommemaskin fremfor en annen. en tyggis er ikke mer organisk selv om den er sukkkerfri Endret 18. februar 2004 av nvanrekurb Lenke til kommentar
Titanstig Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Til brukernavn eller nvanrekurb: Jeg er faktisk enig i din siste post! At organisk musikk først og fremst handler om fremførelse! Men jeg vil bare tilføre at vi de seneste årene har fått mange nye morsomme tilskudd i elektronika-genren, der f.eks . en person jobber med råmateriale i fra f.eks.sampleren eller datamaskinen sin, og to andre personer spiller live instrumenter. Da blir det musikken veldig organisk, selv om personen som henter ut råmateriale fra synthene/dataen/sampleren sin ofte tyr til ferdig kvantiserte mønstre. Da definerer han rammene, slik at de to andre kan boltre seg innenfor rammen. Dermed flyter ikke musikken ut, mens den samtidig blir interessant og spennende. Lenke til kommentar
nvanrekurb Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Helt enig, liker spesielt det Jan Bang gjør. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hvor lang tid bruker dere på å lage en 5-6 minutters sang, helt fra scratch. Fra dere starter, til den er helt ferdig. Vel, nå lager jeg ikke trance/techno (og takk for det ), men vanligvis bruker jeg mellom 10 timer og 4 måneder. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hehe.. å sette sammen ferdige samples kan vel neppe kalles komponering?? Hvis du lager alle dine samplinger selv vil det kanskje ta en god stund å sette sammen alt :-) "Kryssordkomponering" er jeg ikke spesielt stor fan av... Spill ekte instrumenter! Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hmm, rart hvordan alle generaliserer elektronisk musikk som teckno/trance... Ikke bare på forumet, men alle kameratene jeg har som ikke liker trance sier også det. Hvorfor? Elektronisk er så utrolig mye mer... Lenke til kommentar
Jakartabebopp Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 vel, personlig bruker jeg triggerset når jeg spiller inn trommer, det er fordi det er mye mer balansert og mye simplere å oppnå god lyd. foretrekker akustiske sett, fordi de låter ufattlig mye bedre, men det er så mye ekstra pes for gode opptak... Elektronisk musikk kan være kjempebra det, noen som har hørt Dargaard? fine, fine musikken.. men som sagt, akustiske trommer er å foretrekke, fordi det blir en mye mer "autentisk" lyd .. noe litt tiltrekkende med de små variablene Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Spill ekte instrumenter! JA! Lenke til kommentar
Jakartabebopp Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Spill ekte instrumenter! jepp ingenting over, ingenting ved sidna Lenke til kommentar
Titanstig Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Helt enig, liker spesielt det Jan Bang gjør. Ja, hr. Bang er KONGE! Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg har en sang på pcen det tok kun 10 minutter for noen å lage en julaften. Den gjorde Dj'en både rik og berømt. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Ekte instrumenter? Jeg driter nå i hvor lyden kommer fra bare den høres bra ut Lenke til kommentar
Ne_On Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Det spørsj jo på personen. noen bruker 1-2 timer & 12 dager og kanskje noen proffs opp t 1-2 måndter en som skal lage en ordentli bra sang tror jeg iverfall ikke blir ferdig på 30min! Lenke til kommentar
OeO Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg har en sang på pcen det tok kun 10 minutter for noen å lage en julaften. Den gjorde Dj'en både rik og berømt. hvilken sang da? og etter 10 minutter var den helt ferdig? ikke noe finpussing ingenting? 10 minutter helt fra bunn av? Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) poenget mitt er bare at det er vanskeligere å spille et instrument i time enn å programmere det, frukten er at det låter mer organisk hvis man har et talent for rytmefølelse og øver mye, man trenger ikke engang å kunne klappe i takt for å legge ned et quantisert trommespor i trancesjangeren, det er bare spørsmål om credit for det man gjør. Samme i hiphop, det er ikke vanskelig legge ned en loopa breakbeat (som kan låte organisk og fett, bortsett fra at man ikke får den subtile tempoøkningen for å pushe frem refr o.l som en trommis klarer), men det er vanskelig å lage rhymes som er "in the pocket". "Ved å bruke Roland TR-808 istedenfor 909 viser man at der mulig å gå vekk fra det opprinnelige Trance-oppsettet. Veien derfra til organisk tromming er derfor nå en smule kortere." organisk musikk handler først og fremst om fremførerlse, ikke hvorhvidt man bruker en type trommemaskin fremfor en annen. en tyggis er ikke mer organisk selv om den er sukkkerfri Skjønner jo at du lar fordommene dine lar deg komme til gode. Virker jo som du rett og slett ikke vil at elektronisk musikk kan låte bra, som sikkert kommer av at du spiller et instrument selv (trommer ?) og føler deg truet av denne musikk formen.. Jeg foreslår at du holder kjeft og leter litt lenger enn jabbadabba trance ørten på shell stasjonen med rosa helikopter. Hør f.eks på Hybrid som blander nydelig trance elementer, orkestere og breakbeats.. Er man liksom uorginal fordi man bruker en akkord eller en harmonisk progresjon som har blitt brukt i en sang før ? Ehh.. Da er vel det meste av musikk uorginal og livløs ? Du motsier deg selv. Og sampling for deg må jo være djevelen selv ? Har du hørt om kreativitet og teknologi ? Hvem har sagt at man må programere og kvantisere noe for å lage trance ?? Hvis elektronisk musikk ikke er tingen din så greit nok, men da har du ikke noe her i tråden å gjøre. Det blir nytteløst og prøve og "frelse" oss med idiotiske innlegg. Musikk handler om følelse, følelser er ikke noe man styrer. Det blir derfor idiotiske å agrumentere hvor man synes ditt og datt er bra eller dårlig. Og hvor lang tid man bruker er jo helt forskjell og er ikke relevant. det er resultatet som teller. Hater folk som bruker "men jeg bruke bare et par timer på denne" som et argument. Noen ganger faller ting på plass av seg selv, da kan det å lage en sang ta liten tid, mens andre ganger står man fast og må legge fra seg arbeider for å få mere inspirasjon. Dette gjelder vel alle former for musikk. Man bruker uansett mere enn et par timer til å mixe uansett musikk genre. Endret 20. februar 2004 av prolixin Lenke til kommentar
nvanrekurb Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) "Skjønner jo at du lar fordommene dine lar deg komme til gode. Virker jo som du rett og slett ikke vil at elektronisk musikk kan låte bra, som sikkert kommer av at du spiller et instrument selv (trommer ?) og føler deg truet av denne musikk formen.." jeg skreiv i en annnen post: "Helt enig, liker spesielt det Jan Bang gjør." Gå på en konsert med Jan Bang på elektronikk, så skjønner du at meldinga di var reint oppspinn Jeg spiller forøvrig piano/keyboard og gitar, jeg har selv flere synther (nordlead++) bruker software og hardware samplere, og er generelt åpen for nye impulser i musikk. "Er man liksom uorginal fordi man bruker en akkord eller en harmonisk progresjon som har blitt brukt i en sang før ? Ehh.. Da er vel det meste av musikk uorginal og livløs ? Du motsier deg selv. Og sampling for deg må jo være djevelen selv ? Har du hørt om kreativitet og teknologi ?" Nei man er ikke nødvendighvis uorginal, men man kan samenligne det med det å fremføre en monolog eller vits, hvis du tok en sketsj med Harald Heide Steen og fremførte den som Vidar Theisen så vil ikke resultatet bli det samme, det vil bare bli en forflata kopi. Desutten brukes arpeggio mye i trance, d.v.s at mønstre og kombinasjoner trigges automatisk i riktig (quantisert) time og man kan bare flytte fingeren litt rundt sann ca på første beatet i hver takt, og få noe som høres imponerende ut av monitorene, men som er blotta for emosjonelt innhold imo. jeg skreiv også: "alt jeg skriver er selvsagt veldig subjektivt og bare "riktig" utfra mitt personlige syn på hva som er kvaliteter i musikk" skal ut nå, så får ikke svart på ev reply Endret 20. februar 2004 av nvanrekurb Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) "Skjønner jo at du lar fordommene dine lar deg komme til gode. Virker jo som du rett og slett ikke vil at elektronisk musikk kan låte bra, som sikkert kommer av at du spiller et instrument selv (trommer ?) og føler deg truet av denne musikk formen.." jeg skreiv i en annnen post: "Helt enig, liker spesielt det Jan Bang gjør." Gå på en konsert med Jan Bang på elektronikk, så skjønner du at meldinga di var reint oppspinn Jeg spiller forøvrig piano/keyboard og gitar, jeg har selv flere synther (nordlead++) bruker software og hardware samplere, og er generelt åpen for nye impulser i musikk. "Er man liksom uorginal fordi man bruker en akkord eller en harmonisk progresjon som har blitt brukt i en sang før ? Ehh.. Da er vel det meste av musikk uorginal og livløs ? Du motsier deg selv. Og sampling for deg må jo være djevelen selv ? Har du hørt om kreativitet og teknologi ?" Nei man er ikke nødvendighvis uorginal, men man kan samenligne det med det å fremføre en monolog eller vits, hvis du tok en sketsj med Harald Heide Steen og fremførte den som Vidar Theisen så vil ikke resultatet bli det samme, det vil bare bli en forflata kopi. Desutten brukes arpeggio mye i trance, d.v.s at mønstre og kombinasjoner trigges automatisk i riktig (quantisert) time og man kan bare flytte fingeren litt rundt sann ca på første beatet i hver takt, og få noe som høres imponerende ut av monitorene, men som er blotta for emosjonelt innhold imo. jeg skreiv også: "alt jeg skriver er selvsagt veldig subjektivt og bare "riktig" utfra mitt personlige syn på hva som er kvaliteter i musikk" skal ut nå, så får ikke svart på ev reply Tangerine Dream var vel det et av de første bandene som benyttet seg av synther og arpeggio liknende linjer, jeg vil si at mye av trancen har inspirasjon fra dem. Som sagt før, alt kommer ned til kreativiteten, arpeggioen har kommet langt fra det den var på gammle analoge synther med up, down og up/down. På de fleste av dagens synther kan man programere mønstere selv. Men uansett er det et teit argument. Jeg spiller inn arpeggio mønstere manuellt med hendene selv i realtime. Gir mye mere fleksibilitet, jeg er sikker på at mange andre gjør det også. Men så er ikke fremføring hoved fokusen i trance. De fleste driter vel i om noen spiller den ene synth linja live eller om den er satt inn step-time i en sequenser. Hør på eldre Astral Projection, Hallucinogen, Man With No Name, Koxbox, Infected Mushroom så skjønner du hva jeg mener. Her legger de vekt på lydbildet og synth lyder (gjerne mange som er layera oppå hverandre) i stedet for kompelske rytmer og melodier. Det er som å si at Jazz er noe dritt fordi du ikke forstår deg på det.. Endret 20. februar 2004 av prolixin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå