Gå til innhold

hvor lang tid tar det

Anbefalte innlegg

Hei

Har flere venner som sier det ikke tar noe tid å lage en trance/techno sang, noe jeg er litt uenig i.

Vet det finnes flere her som har lagd sanger, gitt ut plate osv.

Hvor lang tid bruker dere på å lage en 5-6 minutters sang, helt fra scratch. Fra dere starter, til den er helt ferdig.

Noen som vil dele litt erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt merkerlig spørsmål, men lager man trance så trengerdet ikke ta så lang tid. Mange musikkprogramer (reason o.l) har veldig mye av det du trenger ferdig,

det kan nesten samenlignes med å kjøpe møbler på ikea, pakka er flat og klar det er bare ha en unbrako nøkkel og litt tid til overs, du har selvsagt flere valgmiuligheter, men man trenger ikke å ha noen følelse for rytme/harmoni/melodi

ettersom ting som er vanskelig ii virkeligheten -holde tempo f.eks er ferdig programert slik at alle de rytmiske og melodiske variasjonene passer sammen,

dette er også grunnen til at mye trance er temmelig lik

alt imho selvsagt;)

Lenke til kommentar

Hvor mye veier en fisk?

Er det riktig at en blåhai er mye større enn en sild? Har hørt det....

Hmm...

Dersom du bruker groove-bokser, eller lignende software, kan du ved hjelp av ferdige loops, stabs +++ (altså forskjellige biter) sette sammen en sang på rundt 1-2 timer. Husker en gang jeg var i butikken og testet Yamaha RM1X da den kom. I løpet av 30 minutter hadde jeg ideen til en kul sang.

Men dersom du skal lage noe som er ditt eget, må du regne med 20-60 timer jobbing alt etter hvor mye du kan fra før. Dersom du har en tone eller stemning i hodet, og får en genial tanke, kan du kanskje lage noe på 10-20 timer.

Dersom du skal lage en seriøs komposisjon, selv i trance, må du regne med fra 100 timer og oppover.

Pga.mye jobb er jeg litt ut av musikk-businessen nå, men jeg planlegger å begynne igjen i mai. Selv regner jeg med å bruke over 200 timer på EN låt, men det er bedre med EN låt som er bra enn masse søppel som finnes over alt!

Når vennene dine spør om du har laget den låten, og du føler tvil i ditt hjerte på om du virkelig har laget den selv, eller om du bare har brukt en masse "presets", da er det på tide å låse seg inne på rommet (el.l) og virkelig lage en låt som er original, og som du stolt kan si at du har laget! Også selv om den ikke er så bra som først tenkt!

Et av de største problemene er dette:

- Mange sanger høres så lette ut, så lette å lage, men når du begynner å lage, kommer du inn i en av 2 gater.

1. Det høres for uoriginalt ut, ligner på masse annet...

2. Du står fast, enten på midtpartiet eller slutten

Men å lage musikk er gøy :thumbup:

Man må bare starte et sted, gi seg tid, ikke stresse etc. Samle inspirasjon og masse annet!

Og snekre i vei! :D

Lenke til kommentar
Forum -> Hardware -> Lyd, lydkort, høyttalere, musikk

???

Lyd, lydkort, høyttalere, musikk  Her kan alt relatert til lyd på pc-en diskuteres

tenkte den passet siden man lager trance med pc, og jeg har sett flere trance diskusjoner her før.

+ at det står musikk der :p

Endret av boy2star
Lenke til kommentar
hadde ikke tenkt å lage selv, men blir litt irritert når folk sier at ALLE kan lage god trance, og tar bare noen minutter.

finnes det gode trance sanger? :roll:

ja, men har du ikke noe konstruktivt å bidra med trenger du ikke å bidra...

til dere som snakker å bruke ejay etc så tenker ikke at man da lager musikk selv, man setter jo bare praktisk talt musikklipp sammen.

Lenke til kommentar

trance er rett og slett letter å lage fordi musikken er kvantisert, det vil si

at de rytmiske underdelingene blir automatisk plassert på "riktig" sted fra et

matematisk ståsted (ikke dermed sagt at det låter like fett som en trommis som legger beatet på en mer organisk og levende måte)

det er også lettere å lage suppe ved å kljøpe en pose toro på supern, onm den smaker bedre enn en lagd av en kokk er annen sak

og ja..... jeg overdriver (litt)

Endret av nvanrekurb
Lenke til kommentar

*ontopic*

vel, det vel kommer helt ann på hva man legger i det og til hvor stor grad av perfeksjonisme og hvor god oppbygning man søker.

Actually, you can compare it with writing a novel ..

det nærmeste jeg kommer techno er vel keyboardet mitt, så jeg skal vel ikke uttale meg om musikken selv :p

\m/ *headbang* \m/ :whistle:

Endret av rasgar
Lenke til kommentar
(ikke dermed sagt at det låter like fett som en trommis som legger beatet på en mer organisk og levende måte)

Fordi TRANCE-LOVEN av 1990 sier at det har man ikke lov til å gjøre i trance?? ;)

hadde ikke tenkt å lage selv, men blir litt irritert når folk sier at ALLE kan lage god trance, og tar bare noen minutter.

Da kan de jo bare sette i gang og lage selv da, hvis det er så enkelt! :thumbup: Vedder på at de fleste vil bli ganske tomme i blikket hvis du spør dem hva cutoff og resonanse er på et filter og hva ADSR er! :D

En kompis av meg lagde en ganske bra trance låt på 5-10 min.

Kommer vel an på programmet og personen.

Den var vel da enten satt sammen av ferdige loops eller av standardlydene i f.eks. Fruity Loops. Tviler på at et plateselskap ville gitt ut den. Tror nok de gjennomskuer det ganske så lett. Tror neppe at noen av låtene på radioen/CD'er er laget på 10 minutter!

Endret av larsli
Lenke til kommentar
trance er rett og slett letter å lage fordi musikken er kvantisert, det vil si

at de rytmiske underdelingene blir automatisk plassert på "riktig" sted fra et

matematisk ståsted (ikke dermed sagt at det låter like fett som en trommis som legger beatet på en mer organisk og levende måte)

det er også lettere å lage suppe ved å kljøpe en pose toro på supern, onm den smaker bedre enn en lagd av en kokk er annen sak

og ja..... jeg overdriver (litt)

Ja, det er riktig at trommene stort sett er lettere å få til i trance enn f.eks drum `n` base som er relativt mye vanskeligere å få til. Det er også klart at jo mer repetitivt mønster man har, jo lettere blir det å bli ferdig.

På den annen side, lytt til f.eks DDE (organisk tromming). Finner ikke så mange interessante pattern der nei...!!! :no:

Og kvantiseringen...vel her tror jeg at trance kommer til å bli en smule mer organisk i fremtiden. Selv om trance før alltid hadde 909-trommer, er det nå flere som f.eks bruker 808-trommer (elektro-trance), og noen bruker endog liv-tromming. Fremtiden vil vise.

Men poenget mitt her, er at trance ikke bare er trommemønstrene. Det er alt det andre, og DET kan ta tid å lage. Meget lang tid! Det gjelder å få sin drøm inn i låten, og formidle drømmen til lytteren. Den skal røre ved sjelen, selv uten "drugs", og skape fantastisk stemning. Da begynner vi å snakke om god trance! Og nei, jeg er ikke 100% trance-mann, men en allrounder som har fulgt med på elektronisk musikk fra 1987 (og en del Kraftwerk før den tid..)

Elektronisk musikk trenger ikke å være "datamusikk", men det kan ligge mye sjel i den. Det kan også ligge mye sjel i musikk man kan kalle datamusikk. Dersom låten er original og de som har laget den har puttet sin sjel inn i den, vil den holde seg mye bedre over tid, enn en ren kopi uten sjel. ;)

Lenke til kommentar

"På den annen side, lytt til f.eks DDE (organisk tromming). Finner ikke så mange interessante pattern der nei...!!!"

Hvis dde er det definerer som et band med en god og groovy trommis så tror jeg seriøst du trenger å utvide horisonten littt, kjøp en skive med james brown (funky drummer e.l), led zeppelin eller the herbalizer.

Roland 808 er ikke noe mer organisk enn en 909 det er en analog trommemaskin med litt froskjellige egenskaper, live tromming har jeg enda ikke hørt i trance, jeg har hørt det i en del house hybrider og mye annen elektronika (jeg hører selv mye på elektronika).

Trance er ikke bare trommemønstre, det er også det andre, og det andre det er som regel noen melodier som er gjort over arpeggio patterns som bygger over kjente funksjoner og akkordprogresjoner som først ble benyttet av bach på 1600 tallet (han gjorde det selvsagt mere på bakgrunn av menneskelige

musikalske egenskapåer og brøyt de estetiske reglene når han hørte at det var interesangt), disse akkkordprogresjonene er ofte programert til å passe sammmen og man kan trykke enkle kombinasjoner på et keyboard,eller bruke piano roll editor og samtidig få et resultat som låter profft oog "riktig" i forhold til tempo, harmoni og form.

musikk på samlebånd

alt jeg skriver er selvsagt veldig subjektivt og bare "riktig" utfra mitt personlige syn på hva som er kvaliteter i musikk

p.s jeg veiit det ikke er nooen regler i trance, derfor er det ironisk at musikkken er så sinnsykt forutsigbar imho

four on the floor, en tb303 "acid" bass, oog noen va synth linjer på toppen, det hele komrimert såå siinnsykt at det finnes null tegn på dynamikkk, bortsett fra de patekiske oppbyggingene hvor man begynner med fire flate på skarpen doobler det til 8 n deler og *klimaks* 16 ndeler-32ndeler pause crash cymbal og fortsett med 4 on the floor 909

Endret av nvanrekurb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...