Gå til innhold

Waterchill + høy temprature = bad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mitt waterchill sliter, mildt sagt skuffet over temperaturene. Mulig det er noen problemer med pumpa, cpu blokken blir ikke fylt med vann. (ganske stor luftlomme øverst i cpu blokka)

Hvordan kan du klage på ytelsen til WaterChill når du ikke har fjernet alle luftlommene engang?

Helt overgitt. Blir som å klage på at motoren i en bil ikke sviver når den er tom for bensin.

Du hører ordet "vannkjøling" det betyr selvsagt at du må få ut alle luftlommene for at vannet skal fungere.

Godt råd til alle.

LES BRUKSANVISNINGEN !!!!!

Hvis det fremdeles ikke funker kan dere begynner å klage.

Lenke til kommentar
Mitt waterchill sliter, mildt sagt skuffet over temperaturene. Mulig det er noen problemer med pumpa, cpu blokken blir ikke fylt med vann. (ganske stor luftlomme øverst i cpu blokka)

Hvordan kan du klage på ytelsen til WaterChill når du ikke har fjernet alle luftlommene engang?

Helt overgitt. Blir som å klage på at motoren i en bil ikke sviver når den er tom for bensin.

Du hører ordet "vannkjøling" det betyr selvsagt at du må få ut alle luftlommene for at vannet skal fungere.

Godt råd til alle.

LES BRUKSANVISNINGEN !!!!!

Hvis det fremdeles ikke funker kan dere begynner å klage.

Alle luftlommer er fjernet, settet har gått i 3-400 timer, men det er en vakumslomme i cpu-kjøleren som kommer igjenn om man rister den vekk.. Cpu-kjøleren var ikke tett når jeg monterte settet så jeg måtte bruke endel gjengetape og silikon, mulig det er en liten lekasje øverst i kjølenen med det lekker i hvertfall ikke vann.

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Mitt har gått i snart en mnd nå. Null problemer. Kunne tenkt meg litt lavere temp, men kjører som sagt 7v så jeg kan ikke klage. Luft lomma i CPU kjøleren hadde jeg også. Jeg måtte legge ned kabinettet for at den skulle forsvinne. Etter det har jeg ikke sett noe til den. Helt borte :thumbup:

Synes Waterchill er ett glimrende vannkjølings kit for oss som ikke har lekt så mye med dette før.......

Lenke til kommentar

zaico: Skudd i mørke. Men har du inngang på vannet til blokken på den nederste eller øverste av niplene på blokka. At du får tilbakevendende bobler er typisk symptom på at du har inngang på den øverste av de to. Med andre ord nederst er best.

Endret av Kenneth_S
Lenke til kommentar
zaico: Skudd i mørke. Men har du inngang på vannet til blokken på den nederste eller øverste av niplene på blokka. At du får tilbakevendende bobler er typisk symptom på at du har inngang på den øverste av de to. Med andre ord nederst er best.

Har vann inn på den nederste, monterte etter brukermanualen for engangs skyld ;) idle tempen min er ca 47 grader, men så kjører min barton 2600+ på 2400 mhz.. Kjører vifta på 7v, men 47 grader idle er bare et par grader "kaldere" enn min volcano9 klarte på akseptabelt lydnivå.

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Bruker du originale goopen som fulgte med? Jeg hadde ikke skikkelig goop når jeg monterte mitt og bare klinte på litt av den goopen som fulgte med sånn midlertidig. Skaffa meg skikkelig kjølepasta og gjorde en skikkelig jobb med å påføre, så sank temp med 10 grader. Ligger nå på 48-50 grader load med cpu, gpu og nb blokker. XP1800@2340 MHz, 1,65V. Er storfornøyd, kunne klokke mye høyere med vann enn luft, det er mye stilere og jeg er også klar over at de temperaturmålingene som hovedkortet gjør er IKKE til å stole på. . Monter ekstern måler hvis du vil vite tempen på cpu!

ja, brukte goopen som fulgte med... tenker jeg stikker og kjøper noe skikkelig goop og tester med den. Noe spesiell goop man bør kjøpe eller er det meste greit nok? Har ikke noen luftbobler (såpass skjønte man da..hehe).. så det er ikke problemet heller. Regner med at det er kjølepasta + muligens litt dårlig kontakt som fører til at det blir varmere enn "normalt".

Takk til alle som svarer... er derfor dette forumet er så genialt :thumbs:

PS: muligens litt noob spørsmål, men men... er det noen måte som er "beste" måte å smøre på goopen på? Er vel bare å kline det utover jevnest mulig? Tykt eller tynt lag? Har som regel allerede vært ført på når man fester cpu vifter, så er derfor jeg er litt noob på det..hehe :blush::laugh:

Lenke til kommentar

Bruk artic silver kjølepasta, siden sølvpartikler har meget god varmeleding.

Ellers brukte jeg stivt fotopapir til å smøre utover gugga på prosessoren, helst tynt lag, hadde på for mye en gang slik at når d ble press mellom kjøler og prosessor så tøyt d ut på sidene. Ikke bra siden d er så vanskelig å få bort kjølepastaen

Endret av saphire
Lenke til kommentar

ZombieBobie:

Kjøp Arctic Silver av et slag, de fleste bruker det, og det er vel det beste. Er ikke sikker på åssen man legger på Arctic SIlver 5, men de forrige var påføringen veldig viktig for å få bra resultat. Det er IKKE bare å kline på! Det finnes guider på dette på hjemmesiden til arctic silver. Lykke til!

Lenke til kommentar

det skal ikke gå ann å ha luftlomme i toppen av cpu-blokka, for du skal ha uttaket i toppen...

jeg foreslår at du skrur av toppen på cpu-blokka og snur den. bare å løsne fire skruer og snu den, men pass på at du ikke beveger pakningen imellom toppen og kobberblokka..

jeg har gjort dette to ganger, en gang da jeg skulle bytte blokk, og en gang da jeg måtte snu toppen fordi jeg monterte feil første gang (noe jeg fant ut ETTER at jeg hadde satt alt i PC'en og fylt vann i :roll:)

dette er hvertfall mitt tips, for luft i systemet er bare drit. hvis du har uttaker i toppen på både cpu- og northbridgeblokk så tømmer systemet seg for luft på et blunk ;)

min idle-temp er ca 33 grader såvidt jeg har sett, og etter lang tid med maxload i prime95 var tempen stabilt 52grader. når jeg sitter og surfer og skriver og sånt vanlig arbeid så ligger temp på 39-45grader avhengig av hva jeg gjør.

..mye forskjell?

jeg har dog hørt at Artic Silver 5 trenger litt tid til å "gå seg inn"... og at tempen synker etter noen få dager, så jeg er tolmodig.

lykke til med å å fikse blokka di.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...