Gå til innhold

Waterchill + høy temprature = bad

Anbefalte innlegg

Hei,

har en 3ghz 800fsb p4 som jeg installerte et waterchill cpu-kit på i forrige uke... alt gikk bra (ingen lekkasjer ennå..hehe) og fyrte den opp for å sjekke tempratur etter å ha latt systemet gå seg inn litt (fjerne luft etc). Men...etter å ha kjørt Planetside (for å kjøre cpu en god del) gikk til slutt (etter noen timer) bios tempratur alarmen for 70'c. :thumbdown:

Prøvde å sette viften til 12v istedet for 7v, men da bråker den jo verre enn en traktor. Satte den derfor tilbake til 7v og oppdaget at viften ikke vil starte på 7v men kun på 12v (heh..merkelig), så nå er planen å stikke å bytte pumpen + viftekontrollen (da de henger sammen selvsagt..stønn).

Er ganske så sikker på at viften gikk da cpu traff 70'c. Nå var det riktignok ganske varmt på rommet hvor maskinen står (kanskje 30'c pga 3 comps og lukket vindu), men dette er jo tempraturer man må regne med kommer utover sommeren. Har ennå ikke sett cpu temp under 38'c når den idler (selv med 12v vifte). Den ligger gjerne rundt 40'c og stiger til 50-55'c ved load, og det er uten overklokking ennå. Er med andre ord mildt sagt skuffet over ytelsen til denne vannkjølingen da disse tempraturerene er mer eller mindre de samme som jeg fikk med intel's stock fan som fulgte med p4'en. Vurderer derfor å levere hele skiten tilbake på garantien pga feil med 7v'en og skaffe meg pengene tilbake.

Er waterchill bare crap eller er det noe seriøst galt med settet jeg ble prakket på?

Har forresten pumpe, radiator og vanntank stående utenfor og bak selve pc'en da det er kaldere der og mindre risikofylt pga mindre vann-elementer inni pc'en.

-ZombieBobie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal sjekke det når jeg kommer hjem, men jeg kjente på tempen på vannet i vanntanken og det var minst 40 grader (var varmere enn fingeren)...sjekket samtidig at vannet faktisk ble pumpet rundt (noe det gjorde)... så ikke vet jeg. Godt man har temp-alarm i bios og autoshutdown ellers hadde det godt ad skogen.

Lenke til kommentar
Hei,

har en 3ghz 800fsb p4 som jeg installerte et waterchill cpu-kit på i forrige uke... alt gikk bra (ingen lekkasjer ennå..hehe) og fyrte den opp for å sjekke tempratur etter å ha latt systemet gå seg inn litt (fjerne luft etc). Men...etter å ha kjørt Planetside (for å kjøre cpu en god del) gikk til slutt (etter noen timer) bios tempratur alarmen for 70'c. :thumbdown:

Prøvde å sette viften til 12v istedet for 7v, men da bråker den jo verre enn en traktor. Satte den derfor tilbake til 7v og oppdaget at viften ikke vil starte på 7v men kun på 12v (heh..merkelig), så nå er planen å stikke å bytte pumpen + viftekontrollen (da de henger sammen selvsagt..stønn).

Er ganske så sikker på at viften gikk da cpu traff 70'c. Nå var det riktignok ganske varmt på rommet hvor maskinen står (kanskje 30'c pga 3 comps og lukket vindu), men dette er jo tempraturer man må regne med kommer utover sommeren. Har ennå ikke sett cpu temp under 38'c når den idler (selv med 12v vifte). Den ligger gjerne rundt 40'c og stiger til 50-55'c ved load, og det er uten overklokking ennå. Er med andre ord mildt sagt skuffet over ytelsen til denne vannkjølingen da disse tempraturerene er mer eller mindre de samme som jeg fikk med intel's stock fan som fulgte med p4'en. Vurderer derfor å levere hele skiten tilbake på garantien pga feil med 7v'en og skaffe meg pengene tilbake.

Er waterchill bare crap eller er det noe seriøst galt med settet jeg ble prakket på?

Har forresten pumpe, radiator og vanntank stående utenfor og bak selve pc'en da det er kaldere der og mindre risikofylt pga mindre vann-elementer inni pc'en.

-ZombieBobie

Brukte du fjærene mellom blokka og hovedkortet?

Er du sikker på at du har de sterkeste fjærene øverst?

Prøv uten fjærer mellom hk og blokk, kun de sterkeste fjærene på toppen.

Det løste mitt problem første gang jeg monterte waterchill.

Lenke til kommentar

Fyttihelvete for noe dritt...

var og snakket med butikken hvor det ble kjøpt, de var meget hygglige og sjekket om den fungerte i butikken. Det gjorde den ikke, og da de ikke hadde noen andre inne for øyeblikket fikk jeg med en fan-kontroll gratis slik at jeg kunne la den stå på 12v og deretter styre farten manuelt...

så..vel tilbake hjemme satt jeg alt på plass...men nå drar ikke pumpen vann...HURRA!

Det forklarer jo 70'c hvertfall hvis pumpen svikter og viften går til ******...bra saker det her ja..skikkelig godkvalitet... :roll::no:

noen andre som har gode erfaringer med waterchill før jeg krever pengene tilbake?

Lenke til kommentar
hoi..fikk pumpa igang igjen. Måtte helles på vann fra toppen inn i pumpa slik at den ikke bare pumpet luft...heh... litt kløneri men men...fungerer nå hvertfall...idler på rundt 40-44'c og maxet ut på 57'c etter en del 3dmark03 runder...er dette høyt eller vanlig?

Veldig høyt

Lenke til kommentar
hvor har du radiatoren hen? Viktig at vifta suger sitedefor og "blåse" på! 30 grader er altfor varm romtemp uansett. åpne vinduet litt og det vil synke 5-10 grader. gjør jeg når det blir for varmt inn her :p

Endelig en som har skjønt det!

Har man 30graders luft i rommet, må det nødvendigvis få en konsekvens for vann- CPU-temp!

ZombieBobie: Åpne vinduet , og se hva som skjer.....

Lenke til kommentar

ja...viften trekker istedet for å blåse. Problemet med innetempen er at dette er et rom med kun pc'er i og om sommeren blir det sinnsykt varmt her inne selv med vinduet på fullt gap (mmm..aircondition må nok skaffes), derfor høy romtemp testen.

Er rundt 23-24 grader her nå og den idler på noen og 40'c. Nå går riktignok ikke radiatorviften på noen enorm hastighet da den er satt til å bråke minst mulig (ca 7v fart da jeg justerer manuelt ned fra 12v pga feil med 7volt jumper-pinnen). CPU tempen stiger til 56'c på max load og går ikke høyere enn det. Synes nå likevel det var en god del jeg da. Radiatoren, pumpen og vanntanken står på gulvet ved siden av pc'en.

Neste steg på planen er å skru løs vannblokken og sjekke at den har skikkelig kontakt.

Hva er normal idle temp i et rom med normal romtemp (20-23'c) for en 3ghz? (sånn ca mål så jeg har noe å gå etter).

Fragletrollet, er jo klar over at 70 grader ikke er normalt, er jo ikke rart når radiatorviften stopper.

Lenke til kommentar

Kjører WaterChill selv. Har den versionen som kjøler ned både CPU, NB og VGA. Alt mitt går overklokket. Kjører en [email protected] og har volt moddet VGA, å kjører VPU på 490MHz. Med andre ord ett system som utgir sinnsykt med varme. Når jeg idler i windows har jeg ca 32 grader med sidedekslet på. Tar jeg det av detter jeg til ca 27 grader. Maks temp jeg har hatt med sidedekslet på er rett over 50 grader. Kjører maskinen til vanlig uten å ha sidedekslet på, å da ligger som regel temp mellom 45 -> 50 grader etter noen timers spilling. Synes dette er litt varmt, men vifter går tross alt bare på 7v. Kan ikke klage. Neste stopp må bli Prometia tror jeg. Er sugen på litt minus grader :devil:

Lenke til kommentar

Bruker du originale goopen som fulgte med? Jeg hadde ikke skikkelig goop når jeg monterte mitt og bare klinte på litt av den goopen som fulgte med sånn midlertidig. Skaffa meg skikkelig kjølepasta og gjorde en skikkelig jobb med å påføre, så sank temp med 10 grader. Ligger nå på 48-50 grader load med cpu, gpu og nb blokker. XP1800@2340 MHz, 1,65V. Er storfornøyd, kunne klokke mye høyere med vann enn luft, det er mye stilere og jeg er også klar over at de temperaturmålingene som hovedkortet gjør er IKKE til å stole på. . Monter ekstern måler hvis du vil vite tempen på cpu!

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...