Gå til innhold

P r o b l e m ! ! !

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har fått et lite problem som jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med!

Hei om dagen satt han å så en film på PC'en, men plutserlig streika marskina! Skjermen ble svart og mekter å starte igjen!

Markina er nesten helt ny og satt sammen av meg og en annen kamerat. Det hele begynte faktisk da vi hadde satt sammen marskina for første gang! Da også nektet den å starte! Men etter mye om og men( ta fra hverandre alt og sette det sammen igjen) så funka marskina uten noen problemer som helst! Men så streika den som sagt igjen! Og nå har han tatt fra hverandre marskina og satt den sammen igjen men ingenting virker! Da han trykker på "start knappen" gåra alle vifte ca en halv runde før de stopper igjen! Lysdiodene viser at den får strøm og i følge manualen til hovedkortet står den på "standbye". Den viser med andre org ingen varsellys! Kjølinga skal det ikke vere noe i veien med heller siden den har virka bra og han har ikke flytta på marskina!

Er det noen som hvet hva problemet kan være for noe?

Hardware:

* Abit KR7

* AMD XP 1700+

* Taisol CGK760092

* Western Digital Caviar 80

* Gainward GeForce3TI200

* Creative 5.1

/mvh steinih

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-18 12:14, steinih skrev:

En kamerat av meg har fått et lite problem som jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med!

Hei om dagen satt han å så en film på PC'en, men plutserlig streika marskina! Skjermen ble svart og mekter å starte igjen!

Markina er nesten helt ny og satt sammen av meg og en annen kamerat. Det hele begynte faktisk da vi hadde satt sammen marskina for første gang! Da også nektet den å starte! Men etter mye om og men( ta fra hverandre alt og sette det sammen igjen) så funka marskina uten noen problemer som helst! Men så streika den som sagt igjen! Og nå har han tatt fra hverandre marskina og satt den sammen igjen men ingenting virker! Da han trykker på "start knappen" gåra alle vifte ca en halv runde før de stopper igjen! Lysdiodene viser at den får strøm og i følge manualen til hovedkortet står den på "standbye". Den viser med andre org ingen varsellys! Kjølinga skal det ikke vere noe i veien med heller siden den har virka bra og han har ikke flytta på marskina!

Er det noen som hvet hva problemet kan være for noe?

Hardware:

* Abit KR7

* AMD XP 1700+

* Taisol CGK760092

* Western Digital Caviar 80

* Gainward GeForce3TI200

* Creative 5.1

/mvh steinih

Virker nesten som du har kortslutta noe. Det kan hende at PSU din er for liten og har gått i stykker. Prøv med en større PSU.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvordan noe skal ha blitt kortslutta heller! Problemet starta som sagt ved første oppstart av marskina, men etter mye om og men starta jo marskina og alt var som det skulle! Så plutserlig 2-3 mnd senere blacka marskina! Hvis det var noe som var kortslutta så må det jo da ha vert i fra første stund og da ville den heller ikke ha funka i 2-3 mnd før den blacka igjen!

/mvh steinih

Lenke til kommentar

Hvis det var problemer med statisk elektrisitet er det jo litt rart at den har funka i 2-3 mnd før den streika igjen da?

Det er oxo lite trolig siden vi alltid tar forholdsregler med hensyn på dette! Ledsene på hovedkortet viser heller ikke at det er noe som er galt!

/mvh steinih

Lenke til kommentar

Det er vel ikke et chieftec-kabinett det er snakk om? For det samme hendte/hender nemlig med meg... Jeg må trykke inn power-knappen ikke for fort.. og ikke for sakte...Da går den på. Men hvis jeg trykker for fort eller sakte vil den ikke gå på, og jeg må trekke ut kontakten eller slå av hovedbryteren og vente ca. 10 sek før jeg prøver på nytt igjen... Men dette er ikke noe stort problem for meg... skjer en sjelden gang...

Lenke til kommentar

Jo det er faktisk et blått Chiefteck medium tower! Det der var da merkelige saker da! Det kan jo selvsagt vere det samme det her da, men det som skjedde sist var jo at marskina blacka mens den sto på! Det skjedde som sagt mens han kikka på en film!

/mvh steinih

Lenke til kommentar

Du skal ikke se helt bort fra det med statisk elektrisitet. Jeg opplevde en pussig sak på en maskin på et kontor der jeg hadde sys.ansvar for en tid siden. De hadde satt inn mere ram på maskinene ett par mnd. før jeg begynte, og etter tre-fire mnd. røk den ene ram-brikken. Det er ikke alltid at komponentene ryker med det samme det er utsatt for el-sjokk. Du får ikke bootet? Hvis du ikke kommer inn i bios, er det tre ting, (når vi ser bort fra psu.) du kan sjekke. Ram, bios, cpu. Prøv å byttelåne deler med noen, sjekk om den starter med en annen ram feks. Lykke til!

Lenke til kommentar

Overspenning på nettet kan være det hele.

Mens han satt på dataen ble spenningen for høy på nettet. Resultatet var at Sikringen i PSU'en har gått.

Etter et tordenvær nektet også min maskin å starte. Jeg åpnet opp PSU'en og skiftet ut den med en skrue(lodda).

Den har fungert i år og dag nå!

Prøv å start den med din PSU!

Prøv å Reset CMOS.

Prøv å skifte BIOS(kan gjøres, koster 145 på ELFA).

Piper den eller noe? Eller er skjermen bare svart.

Min TEORI er at 1: Hovedkort kortsluttet 2:skjermkortet er dødt. 3: Sikring ødelagt på PSU, eller DØD PSU!

Lenke til kommentar

Okay, det er jeg som er kompisen det er snakk om her, alltså jeg som har problemet :smile:

For å beskrive problemet litt bedre. Jeg satt og så på film og plutselig blir alt svart. Helt uten forvarsel. prøver å slå på maksina igjen, ingenting skjer. Ikke en lyd fra maskina. Åpner maskina, slår av standbystrøm, slår på igjen og prøver å slå på maskina, ser at alle viftene går ca en halv runde så er alt dødt igjen. Jeg kan ikke fatte annet enn at det eer strømforsynina som er gåen, eller at på/av knappen er defekt, sånn at den ikke slår maskina ordentlig på, bare gir den strøm i et millisekund....? Finnes det en enkel måte og eliminere/ søke etter feil på??

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-18 14:48, steinih skrev:

Hvis ikke DuraN har noe bedre å gjøre enn å kommentere at folk har en skrivefeil kan han like gjene holde kjeft!!!

Sa*** L***der!!!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: steinih på 2002-03-18 14:50 ]</font>

Kan ikke dere nordlendinger eller hvaf for dialekt-patrioter dere er skjerpe dere litt.

Hvis det er saa viktig for dere, gjoer opproer mot staten. Eller ta dere i sammen og skriv bokmaal og snakk hva **** dere vil.

Er dette saa komplisert da?

mvh

DrDrunk

Lenke til kommentar

Hmm tror det er Strømforsyningen (PSU) som er gåen.

Prøv den først på en annen (kameratens) maskin , vis det ikke er det så burde du sjekke ram og en og en ting av gangen, DVS teste de i en annen maskin. ja hva har man kamerater til :grin:

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-03-19 15:32 ]

Lenke til kommentar

den ene maskina mi har ikke usb så jeg koblet til noen, men den ene er det noe galt med så når den stod i skjedde det samme som skjer med deg, prøv og dra ut usb kontakter som er koblet til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...