Gå til innhold

Ordliste for Politikk, religion og samfunn.


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig opptatt av politikk(på min måte) men jeg ser at jeg mangler en del kunnskap for å komme med konstruktiv kritikk(ikke komenter meg på det)

 

Det hadde hvert fint om noen kunne skrevet en bra liste på alle de forskjellig

*istene og hva de står for (f.x. kommunist, facist)

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan prøve å komme med noen.

 

Kommunisme:

Ideologien om et klasseløst samfunn med felles eiendoms- og disposisjonsrett av produksjonsmidlene. Den første kommunistiske lære ble grunnlagt av Platon i det gamle Hellas. I moderne tid bygger kommunismen stort sett på skriftene til Karl Marx og Friedrich Engels, bland annet Det kommunistiske manifest.

Kort sagt så handler kommunisme om likhet for alle.

 

Fascisme:

En nasjonalistisk bevegelse som startet i Italia etter 1. verdenskrig. Ledet av Benito Mussolini. Oppstod som en bevegelse av et skuffet småborgerskap, men utviklet seg fort til en terroristisk bevegelse med brodd mot arbeiderbevegelsen.

 

Nøkkelord i fascistisk ideologi er førerdyrkelse, nasjonalisme, militarisme og dyrking av staten med front mot marxisme og liberalisme.

 

Klassekamp (fra arbeidernes side) er forbudt, fagforeningene erstattes av statsdirigerte korporasjoner. Fascisme er også blitt brukt som betegnelse på liknende bevegelser, som falangismen i Spania og nazismen i Tyskland.

 

Sosialisme:

Samfunnssystem som avviser privat eiendomsrett og hevder at produksjonsmidlene skal eies kollektivt. Setter opp som mål en statlig planhusholdning som tilgodeser alle samfunnsmedlemmenes behov. Sosialistiske ideer om likhet og eiendomsfellesskap forekom allerede i oldtiden (Platon, urkristendommen) og i middelalderen. Men som politisk program for omdannelse av samfunnet ble sosialismen utformet først på 1800-tallet, da den moderne kapitalismen trådte fram og det oppstod en stor industriarbeiderklasse.

 

Dette er stort sett funnet på Caplex.

folk kan gjerne utdype dette mye mer, da jeg også gjerne vil lære mer om de forskjellige politiske retningene osv.

Lenke til kommentar

Kjempeidè med en liten politisk FAQ! :)

 

Tillegg til facsismen: Det er riktig at denne ideologien ble praktisert fra ca. 1919, men grunnlaget var lagt en stund før 1. verdenskrig - i 1880- og 1890-årene. Den antisemittistiske boka "Sion vises protokoller" fra midten av 1890-årene er sentral i nasjonalsosialismen, og de hentet mange ideer derfra.

 

Liberalismen:

Ideologi fra 1700-tallet omkring samfunnsøkonomen Adam Smiths verker, deriblant boka "The Wealth of Nations". Den økonomiske liberalismen vil distansere seg fra staten, og hevder private initiativ må styre (markedsøkonomi). Denne ideologien har i løpet av 18- og 1900-tallet delt seg inn i henholdvis økonomisk og sosial liberalisme.

 

Correct me if I am wrong.

Lenke til kommentar

ok da, klipp og lim fra caplex:

 

Kapitalisme

Et mangetydig begrep som innebærer en vurdering av produksjonsprosessen i samfunnet. Man taler om privatkapitalisme, statskapitalisme og overgangsformer mellom disse. K. vokste fram som handelskapitalisme i middelalderens byer og ble via forlagssystemet utvidet til håndverksproduksjonen. Med den industrielle revolusjon ble handelskapitalismen overført til alle grener av næringslivet. I sosialistisk språkbruk forstår man kapitalisme utelukkende som en samfunnsform der produksjonsmidlene befinner seg i privat eie, i mots. til sosialisme, der produksjonsmidlene eies av staten. I monopolkapitalisme utføres produksjonen ikke for enkeltkapitalister, men for monopoler el. større internasjonale selskaper.

Lenke til kommentar

Fascisme

 

Bevegelse som tar utgangspunkt i at samfunnet har gjennomgått en for rask utvikling og mistet verdifulle elementer, særlig slike som går på personlige verdier og holdninger som ikke kan måles i penger. Legger særlig vekt på gruppefellesskap. Tildels anti-kommunistisk og anti-kapitalistisk. Forkaster demokratiet, særlig parlamentarismen og partipolitikk. Fremsetter førerstaten som alternativ. Kjent for å idealisere landlivet på bekostning av bylivet. Sentrerer sitt syn på verden rundt ætt/bygd, altså at man er del av en tradisjon større enn individet. Ser verden som en kamp mellom folkegrupper (raser...). Dyrker kamp og vilje til makt. Sterk hang til militarisme som følge av dette. For gjennomorganisering av samfunnet. Mot klassekamp. Søker den korporative stat, altså samarbeidsstaten, hvor de enkelte individene samarbeider innad for bedre å kunne konkurere utad.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Jeg må si jeg er ganske forvirret når det gjelder hva jeg skal kalle meg. Jeg har sett på meg selv som sosialist, men mener ikke nødvendigvis at produksjonsmidlene skal tillhøre staten. Bare at de ikke skal eies av noen mens noen andre gjør arbeidet.

Sosialdemokrat, kanskje?

Så, hva vil det si å være en demokrat?

Det som er greit å nemne når man snakker om et emne/ideologi er å også nemne dens motsettninger (om det er noen).

 

Kjempegod ide dette med FAQ.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Eksistensialisme/eksistensfilosofi er en betegnelse på en retning innen moderne filosofi. Eksistensialismen legger liten vekt på tradisjonelle filosofiske emner som logikk og naturfilosofi, men er opptatt av livssyn og livsholdninger. Sentrale problemer er det personlige valg og den menneskelige frihet, lidelse, angst, meningsløshet i tilværelse og død. En grunnleggende tanke i all eksistensialisme er at det ikke kan lages noe filosofisk- vitenskapelig system som kan redegjøre for alle forhold i tilværelsen. Den vender seg derfor mot ethvert forsøk på å utdype og forklare menneskets vesen på grunnlag av f. eks. biologi eller psykologi, og hevder at individets eksistens ikke kan erkjennes ved noen vitenskapelig metode

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...