Gå til innhold

Kjøpe fler HDDer istedet for CDer?


inoan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har med gjevne mellomrom kjøpt disse 100 spindelene med CDR plater. Disse koster meg ca 299 kroner. Jeg kan da brenne/lagre ca 70 GB tilsammen på platene. Koster ca 4 kr/GB.

Vis eg skulle brenne backup ville eg ikke kjøpt CD plater til 299,- for 100stk. (kjøper ikke "billigplater" uansett) du må huske på at det er STOR forskjell på en "billig plate" og feks en verbatim plate. Eg vil ikke under noen omstendigheter anbefale noen å bruke disse "billig" platene. For å vere helt ærlig så har eg brukt disse platene et par ganger, men da bare vis eg skal brenne noe eg kun skal bruke 1 gang og så kaste platen.

Lenke til kommentar

Hmm jeg husker i et annet fora at jeg leste om en fyr som hadde samlet en tv-serie på cd..og da han skulle ta en kjapp gjennomkikk et par år senere så var hele greia korrupt..

 

Viste bilder av cd'ene som virker blasse og rare.

 

Jeg har hørt om dette tidligere og, hvor noen kommenterte at Cd'er egentlig ikke har særlig med levetid...

 

Dette vekker jo en viss bekymring for ens private samlinger og kopier.

 

Jan

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon.

Personlig så bruker jeg begge deler som backup. Men når jeg snakker om backup så gjelder det data som jeg ikke får tilbake. Snakker da om digitale bilder og video som er tatt privat. Om dokumenter, e-post og diverse. Dette utgjør ca 15 GB og da tar jeg veldig godt i!

Bildene har jeg på en cdr som jeg oppdatere nå og da. Alt har jeg på to adskilte hd'er. Dersom den ene ryker så har jeg fremdeles den andre.

Om jeg mister mp3'ene mine så er det ikke verdens undergang. Dem er det bare å rippe/laste ned på nytt. Det samme gjelder diverse filmer og alt annet møll. Selfølgelig så er det surt å miste f.eks 50 GB med mp3 som man har brukt lang tid på, men vil du egentlig savne dem? Jeg spiller sikkert maks 100 forskjellige sanger, men jeg har flere tusen. Grunne er at det er kjekt å ha......ikke noe mer. Jeg ser derfor heller ingen grunn til å ta backup av noe som ikke betyr mer for meg enn det.

En gang så krasjet disken min med mp3'ene. Endte med å sitte med recovery program for å se hva jeg fikk tilbake. Gkk nokså bra..... ca 75% var gjennopprettet. Vet fremdeles ikke hvilke sanger de resterende 25% var ;)

 

Å brenne 70GB på cd?.....Glem det! Ikke denne karen.....

 

En annen ting er at jeg nesten alltid kjøper billige cd'er. Bruker dem til dem ikke fungerer lenger og brenner nye. Fordelen er at det jeg brenner på dem ikke er særlig viktig + at jeg ikke trenger å være så himla redd for dem.

 

Forresten.....jeg kjører ett par cdrw som jeg har ghostet C: på. Fungerer ypperlig. Når dem ryker så ghoster jeg på ny. Ikke noe problem......da trenger sikkert maskinen en reinstall allikevel ;)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Hentet fra StartIt "Sunbeam USB til IDE adapter u/strøm , kan brukes til 2,5" disk." Jeg er vel egetlig på jakt etter adapter til 3.5".

Det står ingenting om at den ikke kan brukes til 3,5" harddisker:

http://www.startit.no/shopdisplayproducts....&cat=Tilbeh%F8r

 

Men jeg skulle gjerne sett et bilde av den og bedre forklaring av specs.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

2.5" disker bruker en mini ide kontakt, du trenger altså en adapter hvis du vil koble til en 2,5" disk til en vanlig IDE kabel

 

Komplett har et "kit": Her

 

Lagret riktig så skal jo CD'er og DVD vare mye lenger enn 10 år? Kjøper man kvalitet så skal de jo vare riktig lenge.

 

Edit: Linken funket ikke.. :blush:

Endret av larskrru
Lenke til kommentar
Hentet fra StartIt "Sunbeam USB til IDE adapter u/strøm , kan brukes til 2,5" disk."

 

Jeg er vel egetlig på jakt etter adapter til 3.5".

Beklager, så det ikke. http://www.vaagenconsulting.com/ har også noe, men den var endel dyrere.

 

Tipper forresten StartIts er denne:

http://www.sunbeamtech.com/new/products/ac...ide%20cable.htm

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg nå Harddisker til mp3 (jævlig mye stress å ha så mange mapper på dvd, og holde oversikten), og dvd til filmer (divx), har en skuffe med alle platene mine i, med en midtskiller, alle platene er nummerert så det er lett å holde oversikt over hva som er på hvilken plate. Synes det funker best, da jeg ofte låner bort filmer og slikt også. Ordentlige plater holder vel 5 år tipper jeg, før du bør begynne å tenke på å sjekke om de er gode, HD vet jeg ikke, sendte mail til WD, Seagate, og Maxtor, og fikk ett hendholdvis uklart, intetsigende og ikke-eksisterende svar :(.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm:

  • 4、Connectors: USB A Male to 40 Pin IDE Female

40-pin er det som vanlige 3,5" harddisker bruker. 2,5" bruker 44-pin (siden power er inkludert i selve tilkoblingen)

 

Men jeg skjønner fortsatt ikke hva de mener siden det er bilde av en laptop og det står at det er to USB-kontakter for å få nok power (til å drive disken antar jeg).

Lenke til kommentar
MD: ~160MB for 74 min. in audio mode [140MB in Data Mode]......

Lyden er altså komprimert på minidisk? (hvis det ligger ukomprimert som på CD så er i hvertfall lydkvaliteten langt lavere)

MD er komprimert med sony's komprimeringsalgoritme (atrac tror jeg den heter), har ikke gjort noe skikkelig testing, men den skal visstnok ha blitt ganske bra de siste årene 1:6 komprimeringsrate er dessuten nok til å få ikke hørbar forskjell ganske lett om du er relativt kompetent, gode codecer produserer jo så og si feilfri lyd på 1:8.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...