Gå til innhold

Kjøpe fler HDDer istedet for CDer?


inoan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig i at CDer er altfor stress, men husk at om du har flere hardisker, er du nesten garantert at noen går i stykker etter hvert, og da mister du sansynligvis *alle* dataene på den disken.

Jepp, det er derfor man har backup-harddisker. (f.eks en ekstern) Det er vel stort sett backup vi prater om i denne tråden? Ingen har vel tenkt å legge mye brukte filer på CD for å spare plass??

 

Ang. DVD så tar det ca like lang tid å brenne ut en GB som på CD, prisen er ca den samme per GB, dataene er like vanskelig tilgjengelige (lete i CD/DVD-bunken og banne), like usikre på som CD (mot riper, sollys og elding av datalaget), og brenneren er dyrere enn for CD.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det snakk om å legge filer på cd eller dvd for å spare plass.

 

Problemet med cd'er er at de har altfor liten plass. For det første er det er tungvint med hundrevis av cd'er, dessuten er mange filer for store og mange er så store at det er vanskelig å utnytte plassen fullt ut. Siden en dvd tar over 6 ganger så mye er ikke dette et like stort problem. I tillegg er det mye lettere å brenne ut til 20 dvd'er enn til 130 cd'er.

 

Det stemmer heller ikke at brennehastigheten er den samme, hvis man har en Plextor og brenner på 8x er brennehastigheten nesten dobbelt så stor med dvd, i tillegg tar det tid å skifte disk og å redigere innholdet pånytt i Nero.

 

Og tilslutt, dataene lettere tilgjengelige fordi det er snakk om færre disker og dvd påstås å ha lengre levetid enn cd (pga. bedre feilkorreksjon). Uansett klarer man jo å oppbevare diskene slik at sollys og riper ikke er noe tema?

Lenke til kommentar
<snipp>

CD'er og DVD'er degraderes kjemisk selv om de oppbevares på en glimrende måte. De egner seg dermed ikke for langtids-lagring uten å ha noen backup i tillegg.

 

Men hvis det der er noe forsvar av CD/DVD som lagringsmedie for bruksfiler (filer du bruker ofte) så må jeg si meg totalt uenig i at det er noen god metode. For det første vli du bruke timer på å brenne ut alle GB'ene, deretter må du trolig bruke minst like mange timer på å finne frem i platene igjen hver gang du har bruk for dem. Hvis du lagrer ting som du oppdaterer jevnlig (installasjonsfiler, dokumenter, etc) så må du også brenne ut en nye plate. Tenke deg om harddsiken kun var skrivbar en gang og deretter bare kunne leses. Jeg tror du ville betalt ganske mye mer for en harddisk som kan leses og skrives til så mange ganger du ønsker.

Lenke til kommentar

Jeg snakker selvsagt om filer jeg sjelden eller aldri bruker. Du har selvsagt rett i at HD er det eneste egnede stedet å ha filer man bruker ofte.

 

For dokumenter og lignende er DVD+RW best egnet, men da som backup.

 

Holdbarheten på både cd og dvd kan vel diskuteres, men 10-20 år burde ikke være noe problem for dvd hvis man bruker plater av noenlunde kvalitet. Forutsetter da normal oppbevaring i mappe i romtemperatur (langt unna sollys). Når det gjelder cd har jeg inntrykk av at kvaliteten har gått rett i d*** med hastighetsøkningen de siste årene. Jeg ville ikke stolt på nye cd'er til langtidslagring.

Lenke til kommentar
Holdbarheten på både cd og dvd kan vel diskuteres, men 10-20 år burde ikke være noe problem for dvd hvis man bruker plater av noenlunde kvalitet.

Nei, 10-20 år gjelder kanskje trykte CD'er og DVD'er men ikke for brente. Brente plater er ikke noe du bør stole på i årevis. Det oppstår ofte korrupte filer allerede etter et år eller to, selv med perfekt oppbevaring.

Lenke til kommentar

du kan jo lage deg et HDD kabinett selv, ved å kjøpe noen slike USB IDE kabeler som fåes på microplex, og så en USB HUB inni en trekasse.

 

fra USB på pc til USB hub, så fra USB hub til etc. av HD'r. klart, skal du bruke flere av diskene på en gang, mister du litt fart, men jeg regner med at du bare skal bruke en og en disk.

har tenkt på dette sjøl, men fant ut at jeg ikke har bruk for det, siden jeg har plass til nok disker inni kabbinettet mitt

Lenke til kommentar

Enkelte cd plater kan faktisk etter bare 18-20 måneder være i så dårlig form at de nesten ikke er lesbare, dette er da billige plater, men uansett en tankevekker på at cd plater ikke har all verdens med lagringstid før de blir uleselige, selv om de ligger unna sola og andre ting som riping osv.

Lenke til kommentar
Enkelte cd plater kan faktisk etter bare 18-20 måneder være i så dårlig form at de nesten ikke er lesbare, dette er da billige plater, men uansett en tankevekker på at cd plater ikke har all verdens med lagringstid før de blir uleselige, selv om de ligger unna sola og andre ting som riping osv.

Der sa du noe, hva med originale MS XP-plater hvor OS ligger ?

hvor lenge har jeg disse inntakt ?

Lenke til kommentar

Jeg stoler helt og fullt på CD-R og DVD+-R fra bla verbatim og kodak. Har gjort det i årevis og har bare positive erfaringer. Jeg bytter en disk her og der for kunder ganske ofte, så jeg er overbevist om at harddisker ikke er til å stole på, det gjelder også scsi diskene i raid5 array, selv om de har en langt lavere feilprosent. Tenk aldri på en harddisk som "permanent" lagring.

Lenke til kommentar

Nå har ikkje eg så stort behov for lagringsmedier da eg fremdeles har 69\140GB ledig, men for de som driver med massebackup så skjønner eg ikkje at dei bruker CDer. Eg bruker CDer til å frakte program og dilldall på, men ikkje backup.

 

Eg har 3 cdmapper og det er nok, eg har til og med laget image fil av alle CDene mine, så i staden for å legge frå Hdd til CD så går eg frå CD til Hdd. :)

 

Edit: USB IDE kabler? Finnest det? Altså slik at du går frå IDE hdd\cdrom til USB på dataen?

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Enkelte cd plater kan faktisk etter bare 18-20 måneder være i så dårlig form at de nesten ikke er lesbare, dette er da billige plater, men uansett en tankevekker på at cd plater ikke har all verdens med lagringstid før de blir uleselige, selv om de ligger unna sola og andre ting som riping osv.

Der sa du noe, hva med originale MS XP-plater hvor OS ligger ?

hvor lenge har jeg disse inntakt ?

Har du noen eksempler her? De første cd'ene jeg brente er da 5-6 år gamle nå, og funker problemfritt. Synes det er vel pessimistiske gjetninger om holdbarhet her. DVD er vel litt annerledes oppbygd, finnes det noen kvalifiserte anslag på hvor lenge disse vil vare under optimal lagring? Av naturlige årsaker, er det jo praktisk umulig å vite hvor lenge disse varer for sikkert enda.. det gjelder forsåvidt også cd.

Hvis noen har linker her, hadde det vært interessant. Beklager at jeg er litt off-topic!

Lenke til kommentar

Jeg bruker en sånn firewire/usb 300GB Maxtor disk på jobb til å frakte rundt på ting og lagre ting midlertidig, foreløpig har den ikke sviktet. Uansett har jeg alltid tapebackup av innholdet. I det siste har jeg brukt en liten notebook (2,5) disk i et eksternt kabinett istedet. Veldig liten og søt sak, krever ikke eksternt powersupply heller. Min er av merke Zynet. Veldig kronglete med dos drivere, men det går til slutt, hender man må boote flere ganger på diskett etc. Kjøpte den på komplett for 298. Mye greiere måte å frakte data på enn en bunke CD'er i alle fall.

 

Eneste kabinettene med flere disker i som jeg vet om er for å koble rett på nett. (NAS), men det skulle ikke forundre meg om noen har laget noe for FW/USB. Skulle være artig å se hvis noen fant noe sånt og postet det.

 

Edit:

Wave: Verbatim påstår at deres +-R medier holder i 100 år og +-RW medier holder i 30 år, mens de estimerer levetid på tape til intill 10 år. Bare sjekk siten deres, står i faq.

Endret av larskrru
Lenke til kommentar

Fant forøvrig de IDE-til-USB-adapterne på ebay.. så billig som 4.99£ (og ingen av auksjonene var bydd på, så det er store sjanser for at man kan få dem til den prisen).

 

Da følger det med en svær klump av et adapter, men personlig gjør det meg lite, da jeg kommer til å kjøpe meg et nytt Avantech medium server-tower og hotwire en strømforsyning slik at den går uten hovedkort. Så er det bare til å hive i en usb-hub og stappe i harddisk etter harddisk. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...