Gå til innhold

Kjøpe fler HDDer istedet for CDer?


inoan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes det høres ut som om det er like lett og sette opp en billig filserver jeg. Kan bruke neste hvilken som helst 3-4 år gammel pc til dette...

Ja, det er en god ide. På sikt har jeg planer om det samme. Trenger bare en stillegående og kompakt PC med OK PSU til mange disker og minst 4 3,5"-plasser.

Lenke til kommentar

Ang MiniDisc:

 

Sony har nettopp lansert en ny MD standard, HiMD elns. som lagrer 1GB per plate, selv om ideen er god skal nok sony ha klart å fucke det opp sånn at det er praktisk ubrukelig :angry: .

Derfor har jeg gått til innkjøp av en Nomad NX 60gb ( selv om jeg er sterk motstander av komprimering av musikk generelt ).

Lenke til kommentar
hvorfor ble ikke hele CD systemet byttet ut med minidisc? Minidisc rommer like mye, men kan ikke ripes opp... jeg skulle likt å sett en minidisc DVD også...

Vell.. Har du ikke hørt om Atrac? Det er compression systemet for MD. Du snakker om noe du absolutt ikke har peiling på og dette plager meg.

 

ATW: Du har helt rett i at Atrac er en ganske grei standard. Men det finnes standarder idag som er bedre ,men Atrac VAR meget bra når det kom. (og ja.. det heter Atrac. Driver og jobber endel med compression teknikker når vi snakker om digital overføring)

 

Jeg støtter det med at vi burde få CDplater i cover som gjør at man ikke kan ripe dem opp.

 

MEN! En ting jeg må si. Har dere peiling på hvor mye av CDplaten som blir brukt til feilrettingskoder? Det er faktisk veldig mye siden det fort kan bli lesefeil på en CD ,men feilrettingskodene gjør at det ikke er så farlig.

CDsystemet har meget gode feilrettingssystemet som kan gjennopprette feil opptil..øhh.. husker det ikke for øyeblikket ,men det er iallefall ganske mye.

Lenke til kommentar
Jeg har med gjevne mellomrom kjøpt disse 100 spindelene med CDR plater. Disse koster meg ca 299 kroner. Jeg kan da brenne/lagre ca 70 GB tilsammen på platene. Koster ca 4 kr/GB.

 

Samtidig fåes en Western Digital Caviar 120 GB (WD1200BB) til kr 695 hos ledende webshop. Koster ca 5,7 kr/GB.

 

Western Digital Caviar 160 GB - 7200 (WD1600BB) koster ca 950.

Koster ca 5,9 kr/GB.

 

Western Digital Caviar 200 GB (WD2000BB) koster ca 1250.

Koster ca 6,3 kr/GB.

 

NB: Hardiskene skal bare brukes til lagring. Dermed må pris NED! Dermed har jeg bare 7200rpm disker, med 2 mb cache. Ytelse har ikke mye å si her.

 

Sitter på et ASUS K8V m/4 x Serial ATA. Dvs at jeg enkelt kan ha endel harddisker tilkoblet på samme tid.

 

Noen som har tenkt samme tanken?

Zip disk hadde det vært noe?

 

Du må tenke slik: Harddisk har levetid, og bruke strøm. :scared:

Cd er engangs produkt. brenn,bruk og kast. :thumbdown:

 

Kanskje en zip disk eller bærbar harddisk har vært noe? :roll::cool:

Lenke til kommentar
Nytt Maxitower. Hjelp!, Hvilket bør jeg velge?

 

Vurderer like godt å kjøpe nytt maxi tower. Har Skyhawk midi nå. Har dermed startet en liten tråd om det også.

Avantech medium server tower. Et genialt kabinett, rett og slett, med plass til avsindig mange disker. Har i 8 nå, og får garantert plass til flere med litt fikling.

 

Forøvrig er tanken med egen filserver ganske ok. Demobrukt hk med lan/vga integrert, samt en duron-prosessor og 256mb ram koster ikke skjorten. Hiv i en ekstra hd-kontroller til 300, så har du fint plass til 8 disker.

Lenke til kommentar

Lurer alvorlig på å lage meg en ekstern disk nå. Kan f.eks hive ut den ene 180 GB disken min til fordel for en kjapp raptor, og bruke den gamle kun som en backup. Det er jo ingen mekanisk slitasje på den dersom den ikke er tilkoblet, og burde dermed kunne vare lenge. Jeg bruker kun rundt 100 GB likevel, og da holder det i haugevis med én 180 GB disk i maskinen.

 

Å lagre alt på cd, eller dvd, blir jo både forholdsvis dyrt og svært tidkrevende. Ihvertfall tidkrevende i forhold til å bare kopiere alt over fra en HDD. Dvd-basert backup har jeg allerede da... :dontgetit:

Lenke til kommentar
har tenkt på det, men orker ikke å ha mange cd-plater som ligger og flyter, da har jeg heller en harddisk, men det kommer jo slike blå cd-er snart, som kan ta 50GB tror jeg, koster jo sikkert en liten formue da men :roll:

har lest om disse, tror de skulle komme i 2k5 med en kapasitet på 27gb. Så skal det komme cd'er på opptil 100gb i 2k7 (blir sikkert utsatt endel) :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vil igjen spørre om det er snakk om USB/Firewire kabler til Harddisker? Synes det er noe slit med S-ATA m/tanke på drive ved install av XP. Det hadde vært genialt med et kabinett av noe slag som rommet 3-8, for ikke å si 5-10 disker.

Skulle gjerne hatt noe slikt jeg også, siden jeg bruker bærbar PC på hybelen...40GB harddisk duger lite..

Hvis jeg kunne fått koblet til en billig 160GB harddisk via FW/USB hadde det blitt litt mer romslig:)

 

Flere tips?

Lenke til kommentar

For en bærbar PC med FW og USB2.0, hva vil være best egnet løsning for ekstra harddisk? Jeg har funnet et par alternativer:

 

1. Ekstern 160GB for FW til kr 1587,-

 

2. Harddiskkabinett til IDE 3,5" for FW/USB2.0 til kr 696,- med 160GB harddisk 7200RPM kr 995,-, totalt 1691,-

 

Vil det første alternativet være raskere og bedre enn det andre? Fordelen med alt.2 er vel at det er lettere å bytte ut harddisken seinere..

Lenke til kommentar
MEN! En ting jeg må si. Har dere peiling på hvor mye av CDplaten som blir brukt til feilrettingskoder? Det er faktisk veldig mye siden det fort kan bli lesefeil på en CD ,men feilrettingskodene gjør at det ikke er så farlig.

CDsystemet har meget gode feilrettingssystemet som kan gjennopprette feil opptil..øhh.. husker det ikke for øyeblikket ,men det er iallefall ganske mye.

 

OT, sorry, men kanskje nyttig likevel?

 

Forskjellen er vel den samme som mellom CD mode1 og mode2.

Mode1 = 2048byte/1sector Mode2 = 2336byte/1sector

Sektor lengden er den samme på disken (2336 + felles CRC) men i mode1 brukes forskjellen (2336-2048) til FEC paritets koder (Forward Error Coorection)

Read Solomon blokk koder så vidt jeg vet. RS bruker en paritets byte til å finne hvor feil byten sitter og så en byte til å finne ut hva den skulle være. dvs man kan rette inntil 192/2 = 86 vilkårlige bytes i et sett av 2336. (eller var det 2048?) anyway ca 4% kan være feil uten at noe merkes som feil.

Det brukes heftig interleaving (utspredning) så enkelt riper ikke skal lage klumper med feil (en ripe prøves spred slik at det ikke blir mer en 4% i hver blokk)

 

Mode2 brukes feks av SVCD og (tror) Audio CD, da vil lese feil medføre feil i bildet eller lyden, dvs tikking men det kan detekteres og man kan la systemet legge en passende gjenomsnitts verdi isteden for de samplene som er ødelagt.

 

mode2 har fortsatt CRC beskyttelse som er stor nok til feil deteksjon i de fleste tilfeller. Derfor kan et forsøk på utlesning av en ripete SVCD ende med at det ikke går forde det er CRC feil på platen.

 

whoops... tok litt av nå igjen....skal ikke si mer nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...