Fatboy Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Eg har ein kompis som har ein 160 Gb barracuda. Når han kjøpte maskina var disken heilt stille, men etter ca 2 mnd eller noko begynte den å bråke mykje når den jobba. Men det er typisk HD lyd og ikkje "no er det like før eg tar kvelden" lyd. Det er imidlertid veldig irriterande, fordi vibrasjonane lagar dårlige lydar i kabinettet. Han har ei slik HP maskin frå elkjøp. Harddisken er montert ståande i eit spesielt hurtigfeste. Og det er ikkje andre plassar å feste den. Men når eg tar på disken, kan eg flytte den kasnkej 1.5 mm fram og tilbake. Det blir også mindre støy når eg held på disken (det er vel kanskje ikkje så rart .... ) Men det er fortsatt mykje meir enn før. Mitt sprøsmål er altså: Er det bra for HD å ikkje sitte heilt bom fast? Kan den ta skade av det slik at den bråkar meir enn før? Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Prøv å skru den bedre fast. Det hjalp hos meg. Lenke til kommentar
Fatboy Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Poenget er at den ikkje kan skruast fast. Det er eit slags system der det er festa spesielle skruar i HD og desse skruane glir på plass i ei slags skinne og så vert dei låst med ein plastdings som ein tar opp eller ned. Eg var overraska over kor laus HD satt. Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 da tar du en petter smart. Finn et gammelt sykkeldekk eller noe annet av gummi. klipp av en passe bit du kan presse mellom harddisken og festemekanismen. Harddisken vil havne i klemm og den sitter fast og gummien demper kanskje litt vibrasjoner. 2 fluer i en smekk.. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) når eg tar på disken, kan eg flytte den kasnkej 1.5 mm fram og tilbake. Disker tåler ganske mye, men ikke så mye mens den går... 1,5 mm - klipp opp en gammel sykkelslange og press ei strime gummi imellom edit. oops, her var det svar allerede sjekk disken med SeaTools Endret 17. februar 2004 av Zink Lenke til kommentar
Fatboy Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 OK. Takk. Eg har tenkt litt på det med sykkelslange. Skal sjå nermare på det neste gang eg stikk bortom han. MEN: er det ikkje litt rart at HD var stille i eit par månadar og så starta den å bråke?. Han har formatert og installert på nytt og den bråkar fortsatt. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 MEN: er det ikkje litt rart at HD var stille i eit par månadar og så starta den å bråke?. Han har formatert og installert på nytt og den bråkar fortsatt. Jepp, det er mistenkelig og foruroligende med nye lyder fra en harddisk ( fatal feil under utvikling ? ) - første er å ta backup av viktige filer, kjør en diagnose som trolig ikke vil finne feil, kontakte leverandør og melde om ulåt ( så er det notert ) og evt. håpe at sammenbruddet kommer før garantien utløper... - lite tilfredsstillende egentlig, men det er igrunnen farlig å leve... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Kanskje det er vedlikeholdsrutinene og rekalibrering som jobber? De skal visst begynne etter et par måneders drift og høres helt ut som vanlig jobbing på harddisken. Om det er dette du hører så er det helt ufarlig og utføres på alle seagate harddisker. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Kanskje det er vedlikeholdsrutinene og rekalibrering som jobber? De skal visst begynne etter et par måneders drift og høres helt ut som vanlig jobbing på harddisken. Om det er dette du hører så er det helt ufarlig og utføres på alle seagate harddisker. Vet du hvor lenge kalibreringen holder på, evt. en link til omtale av prosessen ? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 da tar du en petter smart. Finn et gammelt sykkeldekk eller noe annet av gummi. klipp av en passe bit du kan presse mellom harddisken og festemekanismen. Harddisken vil havne i klemm og den sitter fast og gummien demper kanskje litt vibrasjoner. 2 fluer i en smekk.. Dette er ikke og anbefale. Da vil hardiskene bli meget varme og dermed ta kvelden kjappere. Kjøp heller en Vifteløs 5.25 hd kjøler ifra Zalman. De er virkelig gode og kjøler bra og demper vibrasjonsstøy hvis du skrur alt skikkelig fast. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Dette er ikke og anbefale. Da vil hardiskene bli meget varme og dermed ta kvelden kjappere. Kjøp heller en Vifteløs 5.25 hd kjøler ifra Zalman. De er virkelig gode og kjøler bra og demper vibrasjonsstøy hvis du skrur alt skikkelig fast. Klart det er bra med kjøling, men hvorfor den skulle bli varmere av etpar strimer/biter gummi på siden(e) var da mystisk ? Er ikke snakk om å dekke hdd med stoffet, og noe av poenget til 'Fatboy' er at patenten har et spesielt hurtigfeste uten skruer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Hør på Zink her. Syltestrikk dekker bare en bitteliten brøkdel av disken og bremser dermed kun bittelite av varmeoverføringen. I praksis vil ikke diskene bli synlig varmere. (med synlig mener jeg at den sansynligvis blir under 1'C varmere) Kalibreringen foregår kontiuerlig og for alltid. Dvs. den finner ut selv når det er på tide å justere ting og tang og da prioriterer den å gjøre det når disken er mest mulig idle. Lenke til kommentar
Fatboy Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Det med kalibrering forstår eg ikkje heilt. Eg har hatt ein seagate barracuda 3 mnd lenger enn kompissen min, men min har ikkje laga ein einaste lyd enda. Skal prøve syltestrikk/sykkelslange. Får sjå korleis det går. jepps. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå