Gå til innhold

Diskusjon rundt MLM

Anbefalte innlegg

www.videophone.no er en realtivt ny side i et mlm-organisasjon. Noen som har vært borte i dette? Jeg lurte nemlig på å melde meg inn.

Slik jeg har forstått er det mulig å tjene 9800 eller noe i uken hvis alt går som det skal. Hvis du klarer å få tre under deg som betaler 30kr i uka og de får tre under seg som betaler 30kr uka og de får tre under seg som betaler 30 kr uka osv...... Ned i 8 ledd. Du skal få 500kr etter de første 4 du har under deg og 1kr uka for hver av ALLE under deg igjen.

Hva hvis jeg klarer å få en del folk under meg og jeg vil ha ut pengene mine. Kan Helge som eier dette greiene her da nekte meg det og erklere seg konkurs f.eks? Jeg syntes ikke dette høres så dumt ut men gidder ikke betale 30kr uka og ikke få noe ut av det. Hva er det værste som kan skje? Noen som kan grave frem noe mere info om "Helge" og Videophone?

Kan noen hjelpe meg og finne ut litt mere info om dette? Kunne godt tenke meg et par tusen i uke jeg :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du liker å tigge venner og venners venner etter penger så lykke til. MLM er glorifiserte pyramidespill uansett hvordan du ser på det. Ja, det er sikkert et produkt som selges her, men det hele stopper opp hvis ikke medlemsmassen øker eksponesielt i all fremtid - og det sier seg selv at det ikke funker!

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Men greia her er jo at så lenge du har 4 stykker under deg og de klarer å få 4 stykker under seg som igjen får et par under seg tjener du tilbake de 30 kronene i uka. For dette er jo snakk om hver eneste uke! Du trenger ikke holde det gående. Pengene kommer automatisk. Eller har jeg misforstått?

Har egentlig lite tro på produktet de selger der (et webcam og en mikrofon???) Men den pyramiden høres jo lett og grei ut.

Noen som vet noe mere om dette?

Lenke til kommentar

De som tjener på dette er de som sitter på toppen og bare sopper inn de 30kr som deg og alle dere andre betaler inn. Skjønner ikke at folk fremdeles blir lurt til å være med på sånne ting. Har en på jobben som prøvde å verve meg..ingenting er mere patetisk enn folk som tigger penger fra deg...koster bare 30,- i uken..Er ikke noe problem å verve andre..Å? Hvor mange har du vervet? Øh?..ingen.. Sett penga dine i banken.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar

De kaller det en "medlemsavgift" eller noe slikt. Hvis dere leser på siden deres sier de selvfølgelig at dette IKKE er pyramidespill. Er ikke sikker på hva jeg skal tro.

Det er en på jobben min som også prøver og verve meg. Noen som klarer å finne noe mere info om dette bortsett fra det som står på siden deres? Har prøvd google men alt jeg finner der er siden og et par innlegg fra "Helge sjøl" i Finnmarksavisen. Der legger han det frem som en stillingsannonse eller noe slikt.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Kis, hvis noe er "for godt til å være sant" så er det vanligvis det. Ingen liker at folk man kjenner plutselig skal "ha dem med på noe spennende" så bare gi det opp. Desto fortere folk forstår at MLM ALDRI vil gjøre dem rike, men heller bare gi dem uoppnåelige drømmer, desto fortere vil flere slutte med det.

Få en slutt på dritten en gang for alle.

Lenke til kommentar

Har aldri vært med på MLM selv men er det ikke sånn at man som regel må betale en betydelig sum for å være med?

Dette virker liksom litt lettere å få med folk på.

Men hvis det er ulovelig er det jo ganske stor sjanser for at det kommer til å ta slutt en gang. Noen som kan si imot disse påstandene fra videophone? De sier jo som sagt at de ikke er ulovelige:

Er dette et ulovlig pyramidespill? 

Direktesalgforbundet har laget en liste på 10 punkter som beskriver en ulovlig pyramide. 
Ulovlig pyramidespill: Provisjoner blir utbetalt for verving av nye distributører og ikke på basis av varesalg. 

VPN: Provisjon blir utbetalt for salg av medlemskap i VPN. Et medlemskap i VPN innebærer tilgang til de fordelene som til en hver tid er tilgjengelig i fordelsregisteret. I stedet for å kjøpe annonsering i aviser og på TV, gir vi våre medlemmer muligheten til å tjene penger på og markedsføre VPN. 

Ulovlig pyramidespill: Det er mulig å kjøpe seg inn i enkelte posisjoner for å oppnå rettigheter 

VPN: Det er ingen muligheter for å kjøpe seg posisjoner eller andre fordeler utover medlemskapsfordelene.
Ulovlig pyramidespill: Selskapet har ingen eller kun symbolske produkter for salg 

VPN: VPN selger den unike Videotelefonen. I tillegg er medlemskapet i seg selv et produkt.

Ulovlig pyramidespill: Muligheten er tilstede for å tape større beløp som er innbetalt til selskapet 

VPN: Det koster 30 kr i uka å være medlem i VPN, medlemskapet innebærer ikke innbetaling av beløp utover dette. Betalingen gir rett til bruk av VPN`s fordelsregister, 

Ulovlig pyramidespill: Startpakke/inngangspremie er ofte uforholdsmessig høy 

VPN: Det er ingen startpakke, og innmelding koster kun kr. 30,-

Ulovlig pyramidespill: Distributøren har ingen eller meget dårlige returmuligheter 

VPN: Ved kjøp av videotelefonen, har kundene full retur-rett. 

Ulovlig pyramidespill: Selskapet forlanger deltagelse på uforholdsmessige dyre kurs eller kjøp av dyre trykksaker. 
VPN: forlanger ingen deltakelse på noe kurs, og selger heller ikke bøker eller andre trykksaker. På VPN`s nettsider er det i stedet utarbeidet og samlet diverse materiell som medlemmene kan laste ned og nyttegjøre seg helt gratis.

Ulovlig pyramidespill: Pengestrømmen genereres oppover i systemet 

VPN`s En som starter om et år, kan godt tjene mer enn en som starter i dag. Fortjenesten står i samsvar med innsats. 

Ulovlig pyramidespill: Ledelsen taler om å tjene mye penger på kort tid uten særlig innsats

VPN: Vi i VPN er i stor grad avhengige av våre medlemmer når det gjelder markedsføring. Medlemmene får betalt på provisjonsbasis. Vi er tjent med at våre medlemmer legger ned innsats i å markedsføre oss. Derfor oppfordrer vi de av medlemmene som er interessert i å tjene penger på vårt salgsystem til å arbeide så effektivt og målrettet som mulig. Realistisk innstilling er viktig. Man kan med god egeninnsats i VPN skaffe seg en bra ekstra inntekt
Hvis du vil lese mer om lovginingen omkring nettverksalg eller om nettverksmarkedsføring generelt kan du finne mer informasjon på networkmarketing.no.

Lenke til kommentar

Selvsagt sier de at det ikke er et pyramidespill... Det er nemlig forbudt. Det som skiller MLM fra et pyramidespill er produktet, i dette tillfellet; "tilgang til en rekke fordeler som gratis tjenester, gratis sms, gratis internett, billige reiser osv.". I den grad man kan kalle dette et produkt. Gratis sms, gratis internett og billige reiser kan vel alle finne på nettet uten å betale medlemskontingent for det...

Hele greia med MLM er at de klarte å lure seg unna loven mot pyramidespill fordi de har et produkt som de selger til sine medlemmer i tillegg til kostnaden ved å bli/være medlem.

Dette opplegget er derimot noe av det mer shabby jeg har sett. Patetisk forsøk på å lure folk og myndigheter til å si at de selger et produkt. Kan ikke skjønne annet enn at dette blir stanset så snart noen får snusen i det!

EDIT: Okay da.... så de selger en "unik" videotelefon.... Det er fortsatt basert på samme prinsipp som et pyramidespill.

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Det ligner litt på Natures own, veldig hot i begynnelsen og så ebber det, det skal nå også nevnes at det er faktisk noen som tjente litt på det, men det er som de sier lenger opp i tråden, det er som regel de som sitter på toppen som tjener de store pengene.

Men smaken er som baken, det kan jo hende du kan tjene en liten slant på det, men jeg ville vært forsiktig.

Prøv å fin litt mere background info om de som har startet det, sjekk med forbrukerrådet om det foreloigger noen klager, sjekk litt om likviditeten demmes osv...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Heisann! Dette var kjapt plukket opp av deg. Jeg kunne igrunn likt at du kom med litt mere informasjon her på forumet jeg.

Vi er tross alt på et hardware-forum....

Spørsmål fra meg:

Hvilket Logitech-webcam/mic bruker du i denne "videotelefonen" og hvordan fungerer det? Jeg ser liksom for meg at noen ringer deg og du så "logger" deg på video telefonen via pc. Eller er dette feil?

Hvorfor selger du ikke bare "videotelefonen". Hva er egentlig medlemskapet til? Jeg har selvfølgelig lest igjennom siden din og forstår pyramiden men du skjønner hva jeg mener når jeg spør.

Lenke til kommentar

...i så fall kan alle med mic og cam fra før bare laste ned Skype (som er gratis) og sette igang.

2 spørsmål:

1. Hva får man for de 30 kronene i uka (1.560 i året)?

2. Har jeg missforstått hvis jeg sier at alle inntekter til de innvolverte (utenom deg som håver inn de 30,-) forsvinner når man ikke lengre klarer å verve flere nye medlemmer?

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar
Masse info om Videophone.no

Retningslinjer:

Bedrifter og deres ansatte har ikke adgang til å reklamere for seg selv eller sine tjenester i forumet. Kontakt ledelsen på de(t) aktuelle nettsted for reklamering. Forsøk på "snikreklame" vil medføre utestengelse. Grove tilfeller vil bli fakturert etter de til enhver tid gjeldende satser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...