Gå til innhold

Digitalkamera - lite

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har idag et eldre 2.0mb "stort" digital kamera.

Har nå lyst på å skaffe meg et nytt et som er lite og lett.

Har sett litt på nye IXUS 430 / 500.

Er det noe vits i å kjøpe et 5.0 MB kamera fremfor 4.0 MB når man stort sett fremkaller bildene til papir kopier ?

Er det noen andre små kamera som er å anbefale, bør helst støtte CF minne - da mitt gamle kamera har dette.

Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke skal ha papirkopier større enn 13 x 15 eller der omkring, trenger du ikke mer enn rundt 3 megapixler. Da hadde jeg heller sett om det var noen kameraer der ute med bra optikk. For det er veldig avgjørende for om bildene blir bra. Så er det utrolig morsomt med kamera som har masse manuelle innstillinger da. At man kan bestemme nøyaktig hvordan bildet skal bli.

Lenke til kommentar

Haster det ?

Det er jo lansert en drøss med kameraer i det siste.

Dette i forbindelse med PMA-messen i Las Vegas.

For oss som skal ha kamera betyr det at at mange produsenter har ute nyheter som har blitt raskere, mindre, bedre, og med flere funksjoner. Samtidig betyr det at man vet relativt lite utover produsentenes selvskryt.

Generelt mener jeg at 4 eller 5 MP ikke spiller noen rolle. Trenden er uansett mot 5 MP, og de er gjerne jevnt over litt bedre utstyrt enn de med 4 MP.

Skal kameraet brukes til papirbilder i "vanlig" størrelse, så er vel omkvedet at du faktisk ikke trenger mer enn 3 MP, jfr. tv2/DinSide-testen som ble gjort rundt juletider. (men mye vil ha mer etc.)

I "Ixus-klassen" kan disse 5 MP-kameraene (de fleste har lillebrødre med 4 MP) nevnes:

HP Photosmart 812 (støtter kun SD - ikke CF kort)

Nikon Coolpix 5200 (støtter kun SD - ikke CF kort)

Canon Ixus 430 + 500 (støtter CF)

Sony Cyber-shot P100 + DSC-T1 (støtter kun MemoryStick - ikke CF kort)

Pentax Optio S4i - (støtter kun SD - ikke CF kort)

Casio Exilim Z4 - (støtter kun SD - ikke CF) (og egentlig en versjon eldre enn

de overnevnte)

MAO - skal du bruke CF, så er det Canon som er tingen.

Generelt har vel Canon fått mye skryt for kvaliteten på bildene, og har også vært høvelig bra mht hastighet. På den annen side har de kommet litt i bakleksa mht. skjerm og videofunksjon.

Ellers har de nye Ixus-kameraene samme størrelse på CCD-brikken som Ixus 400 - det kan bety at bildekvaliteten ikke blir nevneverdig bedre enn den er på 400.

Nå er det jo et foto-apparat du skal ha, så da gjør det kanskje ikke så mye, og for å sitere Ursa i en annen tråd, så er tross alt Canon bra i forhold til konkurrentene mhp foto-kvalitet. Men personlig hadde jeg gjerne sett litt mer innovasjon fra Canons side. (F.eks. ser jeg at HP og Nikon har lagt inn en programvare-basert funksjon for å fjerne røde øyne)

Hvis det ikke haster, og CF-kompatibilitet ikke er veldig viktig, så kan det kanskje være en ide å vente på noen tester av de nye kameraene. (Hvem vet - det kan jo komme noen overaskelser)

Uansett - Lykke til

Bing

Lenke til kommentar
Er det noe vits i å kjøpe et 5.0 MB kamera fremfor 4.0 MB når man stort sett fremkaller bildene til papir kopier ?

Uansett hva du skal med bildene dine, så er det generelt sett lite å tjene på 5mp på kompaktkamera. Hvis du går over på litt større kameraer med større linse, f.eks. Olympus C-5060, får man utnytta den ekstra mp'en. Jeg har lest flere review av Canon S50, som konkluderer med at S50 ikke får noe særlig mer detaljert bilde enn S45, som har 4mp.

Så i utgangspunktet holder 3mp, ja til og med 2mp, til 10x15 bilder. Men hva gjør du den gangen du tar det supre bildet, av junior eller en soloppgang eller whatever, og du kunne tenke deg å ha en 20x30 forstørrelse på veggen? Det er de tilfellene jeg kjøpte 4mp kamera for...

Lenke til kommentar
Men hva gjør du den gangen du tar det supre bildet, av junior eller en soloppgang eller whatever, og du kunne tenke deg å ha en 20x30 forstørrelse på veggen? Det er de tilfellene jeg kjøpte 4mp kamera for...

...men hva slags kamera kjøpte du da, tjohei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...