Gå til innhold

Oppdrag med belønning: VHS->DivX

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er mange slike tråder, men spørsmålet mitt er nok litt annerledes:

Jeg har en VHS-kassett jeg skulle hadd overført til PC'n. Problemet er at jeg har hverken VHS-spiller eller TV-kort og jeg gidder ikke kjøpe det bare for å overføre denne ene videoen. Kassetten er 3 timer lang ferieopptak som jeg har tenkt å redigere i ettertid med Pinnacle Studio 8.

Hvordan lønner det seg kvalitetsmessg å gjøre overføringen?

Er det noen i Trondheim med TV-kort og videospiller som hadde giddet å overføre fra VHS til DivX for meg billig? hundrings? I så fall send en PM :)

Si gjerne i fra om dere har noen andre tips ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg får velge noe annet enn DivX.

Tar virkelig MPEG2 så inn i granskauen mye plass? (15GB/3timer = 11Mbps) Er ikke det det samme formatet som SVCD er på? (det går jo fint 1,5 time på en CD = 1 Mbps)

Hvor kritisk er det for kvaliteten om jeg bruker MPEG2 i stedet for DV-AVI? (husk det er hjemmevideo-opptak med et relativt billig kamera og deretter redusert i kvalitet til VHS-nivå. Jeg har ikke tilgang orginalen lengre.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det tallet jeg anga for MPEG2 gjelder DVD-kvalitet. Hvis du nøyer deg med SVCD-kvalitetet, så blir det betraktelig mindre, ca 4 GB antar jeg.

(Jeg bruker aldri SVCD, fordi DVD-spilleren ikke takler det)

Hvis kvaliteten er veldig dårlig, så kan du jo vurdere MPEG1 i VCD-kvalitet. Da får du alt på 3 cd'er.

Jeg kopierte en del gamle opptak til VCD, og brukte TMPGENC til å klippe det opp etter hvor og når det var filmet. (Anbefales ikke til redigering)

Deretter benyttet jeg ULEAD DVD Pictureshow til å lage VCD med menyer. Sonic MyDVD vil også fungere like godt til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...