Simen1 Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Jeg vet det er mange slike tråder, men spørsmålet mitt er nok litt annerledes: Jeg har en VHS-kassett jeg skulle hadd overført til PC'n. Problemet er at jeg har hverken VHS-spiller eller TV-kort og jeg gidder ikke kjøpe det bare for å overføre denne ene videoen. Kassetten er 3 timer lang ferieopptak som jeg har tenkt å redigere i ettertid med Pinnacle Studio 8. Hvordan lønner det seg kvalitetsmessg å gjøre overføringen? Er det noen i Trondheim med TV-kort og videospiller som hadde giddet å overføre fra VHS til DivX for meg billig? hundrings? I så fall send en PM Si gjerne i fra om dere har noen andre tips .. Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 DivX kan ikke redigeres etterpå med Studio 8. 3 timer tar mye plass også. Hvis du skal redigere, så bør du få den inn som DV-AVI (ca 45 GB), til nød som MPEG2 (ca 15 GB). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Ok, jeg får velge noe annet enn DivX. Tar virkelig MPEG2 så inn i granskauen mye plass? (15GB/3timer = 11Mbps) Er ikke det det samme formatet som SVCD er på? (det går jo fint 1,5 time på en CD = 1 Mbps) Hvor kritisk er det for kvaliteten om jeg bruker MPEG2 i stedet for DV-AVI? (husk det er hjemmevideo-opptak med et relativt billig kamera og deretter redusert i kvalitet til VHS-nivå. Jeg har ikke tilgang orginalen lengre.) Endret 17. februar 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Det tallet jeg anga for MPEG2 gjelder DVD-kvalitet. Hvis du nøyer deg med SVCD-kvalitetet, så blir det betraktelig mindre, ca 4 GB antar jeg. (Jeg bruker aldri SVCD, fordi DVD-spilleren ikke takler det) Hvis kvaliteten er veldig dårlig, så kan du jo vurdere MPEG1 i VCD-kvalitet. Da får du alt på 3 cd'er. Jeg kopierte en del gamle opptak til VCD, og brukte TMPGENC til å klippe det opp etter hvor og når det var filmet. (Anbefales ikke til redigering) Deretter benyttet jeg ULEAD DVD Pictureshow til å lage VCD med menyer. Sonic MyDVD vil også fungere like godt til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå