Nightfall Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Jeg har nettopp fårr mitt nye Abit NF7-S V2.0 hovedkort, men har litt problemer med å integrere dette med mitt tidligere system. Jeg hadde før et MSI kort, der jeg hadde plassert 4 stk HD i ATA-133 RAID-slotten, men uten å bruke RAID funksjonaliteten. En av harddiskene delte jeg i to partisjoner. En til OS (Windows XP Pro) og en til dokumenter. De 3 resterende ble brukt utelukkende til lagringsplass for diverse. Dessverre ligger det mye dokumenter og viktig informasjon som mail/addressebok osv. på partisjonen med OS, så jeg kan ikke uten videre slette dette. Problemet er at jeg ikke får startet windows. Jeg har kjøpt en PCI IDE-kontroller ( https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr ) som jeg etter planen skulle bruke til harddiskene, men dette får jeg ikke til å fungere. Kontrolleren finner harddiskene, men ikke noe data. Jeg har også prøvd å koble harddisken med OS direkte til en av IDE slottene på hk. Da finner systemet windows, og begynner oppstart, men etter 5-10 sek starter maskinen helt plutselig på nytt. Det samme skjer i sikkerhetsmodus, da under/like etter lasting av "Mup.sys". (Det står loading C:/xxxx/Mup.sys nederst på skjermen like før den starter på nytt). Noen som har forslag til hva som kan være problemet/hvordan løse det? Alle forslag mottas med takk! ~Sverre~ Endret 16. februar 2004 av Nightfall Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Har du hørt om chipsett drivere . Hovedkort idag har masevis av kontrollere og annet integrert i kortet . Bytte av hovedkort medfører resinallasjon av windows . Bytter du fra samme chipsett , vel er ikke mange som gjør det . Men sett inn disken med OS som master på IDE 0 kanalen du . Fyr opp PC'n med windows xp cd'en du har . Følg instruksjonene som vanlig og trykk enter for å installere windows . Installasjonen leter da etter existerende windows installasjon og den finner så din gamle (som er for feil hovedkort) da velger du å reparere denne . Registry info om installerte program og alt annet blir beholdt . Samt alle andre filer på HDD'n . Installasjonen sletter kun c:\windows\ ... filer og legger inn alle systemfiler etc. pånytt . Til og med det gamle desktop bakgrunns bildet kommer tilbake . Først napper du ut internett forbindelsen. Installerer repair . Det du må gjøre etterpå er : Installere Nforce 3.13 unified package . Installere evt. andre skjermkort drivere . Enable xp firewall . Kople til internett , gå inn på windowsupdate og installere alle hotfixer og kritiske oppdateringer pånytt . voila . Endret 17. februar 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Nightfall Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Supert! Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå