Flanger Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Jeg har lyst til å lære meg et programmeringsspråk som er greit å starte med. Står egentlig mest mellom VB og Delphi men tenker litt på språk som Perl. Jeg har foreløbig lagt C++ på hylla. Hva er smart å starte med for en nybegynner? Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Delphi er ganske fett da... har drevet på med det i snart et år, og er veldig fornøyd! Lenke til kommentar
Dino_ Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Kast deg på Delphi du, språk phett som bare det, og om du blir flink i Delphi så er ikke vegen til å forstå andre språk den lengste, OG det finnes folk her på forum som kan bidra med hjelp dersom du skulle stå fast, samt vanvittig mye open-source code, tut`s og komponenter lett tilgjengelig ute på nett.. Perl <- Kast! for rotete, ikke lær deg det før du lærer noe annet. Java <- heller ikke noe di trenger tenke på før du evt skal inn på enm høyskole som har det i pensum, og kan du da et annet språk fra før tar du det lett. VB <- totalt u-porterbart, kjører kun på Evil Empires platformer og bør unngås. oppegående alternativer: Python Pascal (eller Delphi om du insisterer) C C++ (fremfor C, syns jeg) PHP (lett å lære, ryddig og et ok utgangspunkt) Alle disse oppegående språk har også utviklingsmiljøer som er open-source og eller freeware (så slipper du bruke ei krone på lisenser ), samt at dem er porterbare (ok det er Java og Perl også jeg vet jeg vet, men liker det ikke). Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 nok en gang kommer det HELT ann på hva du vil lære/lage. Jeg er ikke så veldig uenig med Dino her med et par unntak; java lærer deg stort sett god kodeteknikk. man lærer om OOP, og kan lett gå over til andre språk. mange høgskoler og universiteter har valgt dette, og ikke uten grunn. skal visstnok også være enkelt nok å lage gui med det. C/C++ er min favoritt, men er ikke nødvendigvis noe å starte med. syntaxen er på lik linje med java veldig god og ryddig, og med C++ har man muligheter for OOP. Dette er et veldig kraftig språk som praktisk talt har blitt industristandard for krevende applikasjoner som f.eks. spill. Dessverre har det sin pris, og det er at det er vanskeligere å komme i gang med. Kanskje pga at det ikke er sånn uten videre man kan lage ordentlig GUI. VB er et helt greit nybegynner språk mener jeg. Man får fort synlige resultater opp på skjermen, og det er et logisk språk som er lett å lære. Selv mener jeg syntaxen er langt fra ryddig, men dette er kanskje smak & behag? jeg vil pga dette påstå dette vil føre med seg dårlige kodeteknikker, men det er kanskje heller ikke prioritert da du ikke har tidligere erfaring? Du slipper å inkludere masse biblioteker hele tiden, og er veldig mye klikking på synlige objekter for å skrive kode til det. Ikke akkurat kjent som en racer da det gjelder ytelse, men igjen så er det ikke forventet at du skal skrive et spill ala half-life 2 etter en uke med programmering heller. Du trenger også egne runtime biblioteker for å kunne kjøre programmene, noe mange ser på som et minus. Perl kan kanskje bli litt rotete og tungt for en nybegynner. Språket er flott til sitt bruk, men da man ikke uten videre får opp synlig GUI, og syntaxen kan vike litt fra de mer tradisjonelle språkene er dette kanskje ikke det man bør starte med med mindre man har spesielle interesser eller mål. PHP er veldig enkelt. Rett og slett enkelt. Alikevel er dette noe som først og fremst brukes til web applikasjoner, så hvis dette ikke er målet er det helt bortkastet å starte med det. Bra resultater med lite kode, men som sagt antagligvis ikke helt hva du leter etter. Pascal/Delphi er det mange som foretrekker. Antagligvis fordi du får synlige resultater på skjerm fort i form av GUI. Man kan i likhet med VB dra og vende på objekter (vinduer, knapper, osv) og trykke for å sette inn kode der det trengs. Personlig synes jeg syntaxen kan være svært rotete, men dette er nok garantert en smaksak. Python er et språk jeg ikke ville vurdert en gang. Det er for sært, og det jeg har brukt av programmer skrevet i det har ikke akkurat vært av særlig høy kvalitet. Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne her, men som nybegynner tror jeg du bare kan glemme dette. Vil si dette er et språk for "spesielt interesserte". Hvis du sier litt mer om hva du vil lage så kan vi komme med enda mer spesifikke svar. Er det snakk om web applikasjoner? windows? linux? spill? småprogrammer? Hvis dette er noe du ikke vet enda så gå for java da dette er et veldig "generelt" språk som virker på flere operativsystemer, og med flere bruksområder. Logisk/ryddig syntax som gjør at du lett kan gå over til andre språk. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Java. Det letter betraktelig overgangen til C++ senere. Følg dette kurset og du vil lære det mye greiere. Løsningsforslag kommer etter hvert. Endret 17. februar 2004 av buskmann Lenke til kommentar
Flanger Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Takk for lange og interresante svar! Jeg tror jeg går for Java. Jeg trodde egentlig at dette programmet var "lite" og "kjedelig", men det høres ikke sånn ut. Jeg tenker på å bare komme i gang med noe og lage noen enkle programmer for Windows. Har alltid synes at det høres interresant ut med C++, og hvis Java er en grei begynnelse for dette, som du buskmann sier: Lenke til kommentar
Flanger Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Sorry at jeg er litt utålmodig, men jeg har holdt på litt med det kurset buskmann henviste til og klarer å lage en "Hello World" ting . Dette kommer opp i DOS og ikke som Windows program. Jeg vet at i Delphi (eller Pascal om du vil) kommer det som Windows-program med en gang. Jeg har nemlig klart å lage Hello World der også (med 100% hjelp fra HjemmePC.....) Jeg vet ikke om det har med at jeg ikke klarte å innstallere det java-programmet, Java SDK var det vel.. Betyr dette at jeg har programmet fra før? Når jeg prøver å innstallere det kommer denne feilmeldingen: J2eesdk-1_4-dr-windows-eval har forårlaket en feil i MSVCRT.DLL. J2eesdk-1_4-dr-windows-eval vil bli avsluttet. Hvis problemet fortsetter osvosv.. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Jeg er ikke enig i at Python er et språk for spesielt interesserte, tvert imot. Det er et svært rent sammensatt språk sammenlignet med Perl f.eks. Vel divergerer det mer fra C-skolen enn hva Java f.eks gjør, men det har en del attraktive elementer fra funksjonelle språk (integrasjon av lister i selve språket). Ren fleksibilitet (dynamisk typing, på forhånd nevnte lister) gjør det lett å konsentrere seg om det som skal implementeres, i tillegg kan man sømløst integrere moduler skrevet i kompilerte språk. Python ser faktisk ut til å få en del oppmerksomhet fra C++-hoder; f.eks Robert C. Martin (ObjectMentor) og Dave Abrahams (Boost). I tillegg ser Ruby ut som et interessant, og godt designet språk. Muligens hakket mer gjennomført enn Python. Lenke til kommentar
Dino_ Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Sorry at jeg er litt utålmodig... 8< snip!Litt??? På under 2 timer og 13 minutter tror jeg ikke at du skal regne med å lære noe som helst annet enn grunnleggende begreper innen programmering, og i et totalt nytt og ukjent miljø (nå driver jeg å regner med ting her, bare så det er sagt) så skal det vel godt gjøres å klare å få installert utvikler-miljøet, samt forstått hvordan det virker på den tiden, hvertfall hvis vi snakker java og man er 100% grønn . Jeg vil anbefale å ta deg tid til å lese et par skikkelige tut`s ->no offence buskmann, det var ikke ment som kritikk ovenfor din greie, for den har jeg ikke lest, og kan derfor ikke kritisere. IMHO: du kommer aldri til å finne en brøkdel av de tilgjengelige ressurser på nett innen java som du vil finne til pascal/delphi, selv har jeg sikkert noe sånt som 10-15Gb med pascal kildekode og tut`s som er lastet ned fra nett , og det er bare en brøkdel av hva som finnes der ute, klar til dissekering og fragmentering av deg, slik at du kan lære hvordan ting er bygget opp, men først, lær deg grunnleggende begreper, sånne som om hva grunnstenene i språket du velger er, datatyper, funksjoner, prosedyrer osv, og om hvordan du kan benytte deg av disse enkle elementene for å sette sammen et mere komplekst og velfungerende program, deretter kan du begyne å leke med andres kode, lese, endre kompilere, klippe ut, lime inn flette sammen, både fragmenter og komplette program, utrolig artig er det også, selv om aplikasjoner av typen office-Xp ikke kommer første uka akkurat hehe. Jeg ville skippa java og valgt delphi/pascal . (ok skal ikke mase om det mere nuh..) Invictus: hørhør! Python ruler. hehe A_N_K: skal titte på Ruby en gang, når jeg får et ledig øyeblikk.. kjenner det bare fra online-artikler, men det ser ganske lovende ut. Endret 17. februar 2004 av Dino_ Lenke til kommentar
Flanger Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Når jeg prøver å innstallere det kommer denne feilmeldingen: J2eesdk-1_4-dr-windows-eval har forårlaket en feil i MSVCRT.DLL. J2eesdk-1_4-dr-windows-eval vil bli avsluttet. Hvis problemet fortsetter osvosv.. Jeg greide å svare på spørsmålet selv. Jeg lastet bare ned en litt eldre versjon og nå "sitte det som ei kula!" Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Sorry at jeg er litt utålmodig, men jeg har holdt på litt med det kurset buskmann henviste til og klarer å lage en "Hello World" ting . Dette kommer opp i DOS og ikke som Windows program. Jeg vet at i Delphi (eller Pascal om du vil) kommer det som Windows-program med en gang. Jeg har nemlig klart å lage Hello World der også (med 100% hjelp fra HjemmePC.....) Jeg vet ikke om det har med at jeg ikke klarte å innstallere det java-programmet, Java SDK var det vel.. Betyr dette at jeg har programmet fra før? Når jeg prøver å innstallere det kommer denne feilmeldingen: J2eesdk-1_4-dr-windows-eval har forårlaket en feil i MSVCRT.DLL. J2eesdk-1_4-dr-windows-eval vil bli avsluttet. Hvis problemet fortsetter osvosv.. GUI (vinduer) kommer ikke før i øving 7. GUI er ikke ikke viktig for forståelsen av språket. Men du kan jo ta det i den rekkefølgen du selv ønsker. Så lenge du får kompilert og kjørt programmet, så trenger du ikke noen andre programmer. Selv om jeg foretrekker å kode og kompilere i JCreator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå