Gå til innhold

DDR2 vs XRD

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
finner sikkert noe her:

http://www.xbitlabs.com/news/memory/displa...0215153916.html

Det er ikke så greit å sammenligne specs på de to forresten. Det er veldig forskjellige minnearkitekturer.

tenke mer på yttelsen.

Liksom hva er best til hva? Jeg var tidligere en stor fan av RD :thumbs:

Det er vel litt tidlig å begynne å etteryse ytelsetester nå. DDR2 er så vidt i produksjon og XRD finnes vel ikke annet enn prototyper på ennå.

Vent heller til begge blir offentlig tilgjengelige og det finens tester på de før du bestemmer deg for hva du skal satse på.

PS. Begge har lovende specs, men det endelige resultatet kommer mye an på minnekontrolleren også.

Lenke til kommentar

Intel faces tough 2004 DDR-2 challenge

Further, Rambus is set to offer much higher memory bandwidth with its XDR memory type it will launch this week. And Rambus wants Intel to endorse it as the mainstream memory of the future.

That, we agree with Kim, may be a bitter pill for partners to swallow after the shenanigans of previous years.

XDR, he said, has the capability to thrash any future version of DDR technology in performance terms.

Nok en artikkel om emnet. Behøver vel ingen komentar.

Lenke til kommentar

Hvis Intel går over til XDR nå, så er de rimelig teite. På dette tidspunkt er jo 915 og 925 chipsettene ferdig utviklet og er vel i full produksjon hos hovedkort produsentene. Tvilsomt at dem nå vil gå over til XDR. Forsåvidt vet vi ingenting om hva for båndbredde XDR kan tilby? PC800 RAM'en til Rambus kjørte på 800MHz i motsetning til datidens DDR på 133MHz x2. Men, den hadde bare en 16bits bus, mot DDRs 64bit bus. Altså ble den faktiske minnebåndbredden på 1.6GB/s, eller 3.2GB/s om du kjørte dual channel (noe de fleste gjorde og gjør) mot 2.1GB/s på DDR. Så, XDR kjører på 3.2GHz, men hva blir GB/s ? (mulig jeg husker feil på en del ting her...)

Akkurat nå er det vel lite som faktisk trenger XDR. DDR gjør jo jobben fint i dag. Eneste området jeg ser det nødvendig med mer minnebåndbredde, er på hovedkort med innebygde grafikk-løsninger, som da er avhengig av minnebåndbredden til systemminne for å få bra ytelse.

Lenke til kommentar
Hvis Intel går over til XDR nå, så er de rimelig teite. På dette tidspunkt er jo 915 og 925 chipsettene ferdig utviklet og er vel i full produksjon hos hovedkort produsentene. Tvilsomt at dem nå vil gå over til XDR. Forsåvidt vet vi ingenting om hva for båndbredde XDR kan tilby? PC800 RAM'en til Rambus kjørte på 800MHz i motsetning til datidens DDR på 133MHz x2. Men, den hadde bare en 16bits bus, mot DDRs 64bit bus. Altså ble den faktiske minnebåndbredden på 1.6GB/s, eller 3.2GB/s om du kjørte dual channel (noe de fleste gjorde og gjør) mot 2.1GB/s på DDR. Så, XDR kjører på 3.2GHz, men hva blir GB/s ? (mulig jeg husker feil på en del ting her...)

Akkurat nå er det vel lite som faktisk trenger XDR. DDR gjør jo jobben fint i dag. Eneste området jeg ser det nødvendig med mer minnebåndbredde, er på hovedkort med innebygde grafikk-løsninger, som da er avhengig av minnebåndbredden til systemminne for å få bra ytelse.

Jeg har forstått det sånt at XDR skal har lavere lantency tid enn DDR II, og høyere båndbredde... :scared:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...