Gå til innhold

Hvor får jeg tak i tør is?

Anbefalte innlegg

Har dere i det heletatt vurdert følgene av å bruke tørris? når isen fordamper så blir kabinettet fylt av dugg, og mye dugg = vann som renner nedover alle komponentene = død PC

Kabinett? Hvilket kabinett?

Du begynner seriøst ikke å leke med slike ting inne i et kabinett, da blir det bare sorg og elendighet... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og hvor finner man co2? I co2 brannslukningsapparater selvfølgelig. Tøm et slikt rett ned i et gulv, og du får en fin kladd tørris. Kald som bare rakkern. Evt. sprut litt mot prosessoren når den går litt varm :p

Pass bare på å ikke bruke opp husets eneste brannslukningsapparat. Du kan trenge det en dag....

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar
Ho ho ho. Håper han ga deg noen beskytelse hansker og :p

http://www.hydrogasandchemicals.no/no/prod...ogen/index.html

De selger iallefall.

Tørrisen

http://www.hydrogasandchemicals.no/no/prod...yice/index.html

Bare morsomt å hjelpe når folk her skal prøve noe annet enn "standard" løsninger :)

når jeg gikk i 2 klasse ( vgs ) fikk jeg "drikke" nitrogen for å spytte det ut,- så sjukt tøft ut.

men du bør være JÆÆÆVLI rask! :devil:

:thumbs: Man skal ikke være så veldig smart for å skjønne at det ikke er noe god idee :w00t:

Endret av Skabsen
Lenke til kommentar
Ho ho ho. Håper han ga deg noen beskytelse hansker og :p

http://www.hydrogasandchemicals.no/no/prod...ogen/index.html

De selger iallefall.

Tørrisen

http://www.hydrogasandchemicals.no/no/prod...yice/index.html

Bare morsomt å hjelpe når folk her skal prøve noe annet enn "standard" løsninger :)

når jeg gikk i 2 klasse ( vgs ) fikk jeg "drikke" nitrogen for å spytte det ut,- så sjukt tøft ut.

men du bør være JÆÆÆVLI rask! :devil:

Når du skal dra en røverhistorie, så er litt av kunsten å fortelle noe som "kunne" ha hendt. Dette har du tydeligvis misforstått. Flytende nitrogen vil lage ekstreme frostskader på åpen hud på under et sekund, og volde store skader.

Om din VGS skole i det hele tatt hadde tilgang til flytende nit. (noe som er relativt skjeldent, med tanke på kravene for oppbevaring av flytende nit.) så hadde du ihvertfall aldri fått tiladelse til å gjøre noe slikt.

Du kan sannsynligvis overleve en slikt stunt, men du hadde sannsynligvis pådratt deg livslange skader i munnhulen. Hadde forsovidt ikke forundret meg mye om en del tenner hadde falt ut som et resultat av store mengder dødt tannkjøtt-vev heller ...

-Stigma

Lenke til kommentar
og hvor finner man co2? I co2 brannslukningsapparater selvfølgelig. Tøm et slikt rett ned i et gulv, og du får en fin kladd tørris. Kald som bare rakkern. Evt. sprut litt mot prosessoren når den går litt varm :p

Pass bare på å ikke bruke opp husets eneste brannslukningsapparat. Du kan trenge det en dag....

Jeg er rimelig sikker på at CO2 i brannslukningaparat ikke er i fast, men flytende form, altså ikke like nedkjølt (men likevel utrolig kaldt, det vet alle som har testet CO2 apparat).

Jeg annbefaler absolutt ikke no å bryte opp en CO2-aparat, da CO2 i flytende form ekspanderer med eksplosiv hastighet i romtemperatur. Du kan risikere å skade deg selv, og du vil altså ikke få noe utav det...

Tørris derimot er "egnet" for folk som vil ha økonomi-versjonen av "liquid nitrogen" prosjektene som diverse sider driver på med. Kulden er ikke så ekstrem at du kan få noe akutt skade (nei, neglebitt er ikke akutt ;) ). Det er billig og relativt lett å få tak i. Det dere bør ta hensyn til er kondens. Ved mindre du har jobbet litt med peltier-kjøling eller lignende før, så vet du gjerne ikke hvor vanskelig det er å beskytte eg mot kondens (og hvor mye skade det kan gjøre).

Tomshardware.com har ksnskje råd til å miste en CPU eller tre, men har du?

-Stigma

Lenke til kommentar
men kommer det dugg av tørris?

hva er det lagd av igjen?

Dugger tørris? Ja og nei. Selve CO2'en lager ikke noe kondens (dugg), men pga. den kjøler ned alt som er rundt vil den forårsake kondensering av luften på disse objektene.

Raskt og folkelig eksempel:

Om du tar en kald boks-cola utav kjøleskapet og setter den i et rom med normal temperatur vil den eterhvert bli litt våt på utsiden. Den lekker ikke, så hvor kommer vannet fra?

Luften rundt boksen inneholder en del vanndamp. Hvor mye vanndamp luften kan "holde" er avhenging av hvor varm luften er. Altså, når den varme luften kommer i kontakt med den kalde boksen og kjøles ned vil luften tvinges til å gi fra seg det vannet det ikke lenger kan holde på. Dette blir igjen på utsiden av boksen...

Så... for en CPU vil det samme gjelde. Om du bruker kjøling som gir lavere temperaturer enn luften rundt vil det danne seg kondens på disse kalde delene. (fortere jo kaldere delene er). Til slutt vil det danne dråper, og når disse faller ned på elektronikken rudnt så .... *poff*

med andre ord må du enten isoloere ekstremt godt rundt alle kalde deler slik at kondensen ikke får en sjanse til å oppstå, eller så må du kjøre tester meget raskt før kondensen får utvikle seg nok til at den blir et problem (desverre tar ikke dette spesielt lang tid, som du sikkert har erfart selv med cola-bokser). Det er ikke CO2'en som direkte lager dugg, men det duger som et resultat av nedkjølingen den forårsaker.

Håper dette gav litt innsikt

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at CO2 i brannslukningaparat ikke er i fast, men flytende form, altså ikke like nedkjølt (men likevel utrolig kaldt, det vet alle som har testet CO2 apparat).

Jeg annbefaler absolutt ikke no å bryte opp en CO2-aparat, da CO2 i flytende form ekspanderer med eksplosiv hastighet i romtemperatur. Du kan risikere å skade deg selv, og du vil altså ikke få noe utav det...

Tørris går rett fra fast til gas form (ett meget skjeldent fenomen om jeg ikke tar feil).

Og med den holdingen til å åpne ett CO2 apparat så ville det vært ubruklig mot brann. Du åpner det jo for å rette mot flammen :o

Lenke til kommentar

Folk her tror at dette er meget lett. Det faktisk ikke så lett å oppnå lave tempraturer. Tørr-is må hakkes/deles opp i små biter. Dette må blandes med en væske, helst ethanol. Det er veldig viktig og få riktig mengde væske, det bør ikke være for mye.

Lenke til kommentar
Når du skal dra en røverhistorie, så er litt av kunsten å fortelle noe som "kunne" ha hendt. Dette har du tydeligvis misforstått. Flytende nitrogen vil lage ekstreme frostskader på åpen hud på under et sekund, og volde store skader.

Både rett og galt. Hvis man drypper dråper av flytende nitrogen i hånda vil dette ikke får store konsekvenser. Grunnen er at nitrogenet fordamper så fort at det vil danne seg en beskyttende gasshinne mellom dråpen og huden. Gass overfører som kjent varme svært dårlig. Har prøvd dette selv med sjokkerte vitner på jobb i sommer. :green: Men... alt med måte selvfølgelig. Man stikker ikke hånda ned i en beholder med flytende nitrogen...

Av samme grunn tror jeg en CPU-kjøler med tørris ikke blir så effektiv som mange tror grunnet gasshinnen som oppstår mellom tørrisen og det den skal fjærne varme fra... Vil selvsagt være effektivt, men ikke _så_ effektivt som mange tror...

Lenke til kommentar

Flytende Nitrogen er ikke så fryktelig farlig som folk vil ha det til.

/me har hatt hele hånden nedi en isboks med LN2. Bare man er kjapp, og har hånden maks nedi i 1 sekund, kjenner man det ikke. Dette er fordi varmeforskjellen mellom hånden din, og LN2'en er så høy at nitrogenet som er rundt hånden din fordamper med en gang.

Lenke til kommentar
Tørris går rett fra fast til gas form (ett meget skjeldent fenomen om jeg ikke tar feil).

Også feil. Har med trykk og temperatur. Ved romtemperatur og 1 atm trykk gjør tørris dette. Med rette temperaturer og eller trykk gjør også vann dette. (f. eks frostrøyk)

Hei og hå! Morro med termodynamikk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...