Gå til innhold

Diktatur, nå også i Russland?

Anbefalte innlegg

Her i Norge liker folk å tro at de faktisk får være med å bestemme ting, takket være valget vi har vært 4. år. Uansett hvordan resultatet blir etter det demokratiske valget våres så skjer det samme hver gang, politikere får ikke gjennomført det folket stemmte de inn på tinget for å gjøre.

Norge har alt for mange partier, og valgfordeligen er ganske spredt. Hadde vi bare hatt det slik at det partiet med størst oppslutning vant valget, ville vi forhåpentligvis fått en rein høyre-regjering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kvinner fikk stemmerett i 1979.

[Pirke mode] De fikk delvis stemmerett i 1971 og i 1989 de fikk stemmerett i Appenzels to halvkantoner.[/pirke mode]

Slik jeg har forstått det så har de valg i Sveits hver gang de har planer om å innføre eller gjøre store endringer i en lov. Noe som gir opp til 5 folkeavstemninger i året. Det er demokrati ;)

Lenke til kommentar
Hei sluffy. Du burde lese dette utdraget fra Caplex:

demokrati (av gr. demos, folk, og kratein, folkestyre); en styreform hvor flertallet har avgjørende innflytelse, men mindretallets interesser også blir tatt hensyn til. Ved direkte d. treffes beslutningene ved direkte avstemning, ved representativt d. av valgte representanter. Som viktige trekk ved et demokrati regnes allmenn stemmerett, rettssikkerhet, organisasjons- og ytringsfrihet og fri partidannelse. Ofte betraktes et samfunn uten for store sosiale og økon. ulikheter som en forutsetning for et fungerende demokrati.

**

Vil du fortsatt påstå at USA ikke er demokratisk styrt?

Ifølge den definisjonen vil jeg påstå at USA ikke er et demokrati. Her er det store bedrifter som betaler for presidentkandidatene sin valgkampanje og driver massiv påvirkning gjennom lobbyvirksomhet. Her er spesielt den jødiske lobbyen svært sterk, selv om det er en liten minoritet.

Du kan ikke regne med å få 150 mill i støtte uten å gi noe igjen for det. USA har og enorme sosiale og økonomiske ulikheter.

USA har maks et veldig vagt representativt demokrati. I tillegg er ikke fagforeninger noe som blir sett lyst på i USA, dette strider vel mot organisasjonsfrihet. Det at Pentagon og har et eget sensurorgan burde vel si sitt for punktet om ytringsfrihet. Informasjonsflyten i USA kontrolleres og bare de med størst pengesekk og "riktige" syn på saker får uttale seg.

Fanger og tidligere straffedømte får heller ikke lov til å stemme i mange stater. Dette gjelder vel og generelt afro-amerikanere som har etternavn som ligner på straffedømtes.

Lenke til kommentar

Fytte rakkeren. Hvor naiv skal man bli? Fanger får da vel ikke stemme! Oioi, en person lager et parti som bestemmer seg for å slippe løs alle fanger. Hvem stemmer på han? Fanger får da vel ikke stemme i Norge heller...

Det holder ikke å ha etternavn som ligner på et til en straffedømt for å ikke stemme. Michael Moore sier kanskje det, men det er naivt og tro det er slik det fungerer.

Ja, commies ser man ikke på som en verdi, men som en fare. Dette er fullstendig lov og stadfestet i grunnloven.

NHO har lenge spyttet inn penger i Høyre i Norge. Det har de riktignok sluttet med, men det virker på samme måte. Det er ikke forbudt å gi penger til politiske partier.

Dessuten trenger faktisk en del av kandidatene pengene, slik at de får stilt den nødvendige sikkerheten.

Lenge Leve USA!

Lenke til kommentar

JoachimR:

Festlig hvordan du valgte å se forbi alle argumentene du ikke trodde du kunne besvare ;)

LO har spyttet inn penger i AP og NHO i Høyre pluss andre ting. Dette ser jeg på som korrupsjon og en uheldig del av norsk politikk. Det at det nesten er blitt slutt på er en bra ting.

edit:

jaja det var en leif der JoachimR :p

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Festlig hvordan du valgte å se fordi alle argumentene du ikke trodde du kunne besvare ;)

:ermm::dontgetit:

Du glemte å besvare _tidligere straffedømte_ (Sikker på at fengselsfugler ikke får stemme i Norge?), svare skikkelig på det faktum at mange som hadde ett etternavn som lignet på en straffedømts etternavn ble nektet å stemme i Florida bl.a.

Hva du mente med dette:

Ja, commies ser man ikke på som en verdi, men som en fare. Dette er fullstendig lov og stadfestet i grunnloven.

Aner jeg ikke. HVOR er det stadfestet i grunnloven, hvorfor og hva legger du i begrepet commies.

NHO har lenge spyttet inn penger i Høyre i Norge. Det har de riktignok sluttet med, men det virker på samme måte. Det er ikke forbudt å gi penger til politiske partier.

At det til en viss grad skjer her er irrellevant. Beløpene og omfanget man ser i USA er jo ubegripelige og man skal være passe naiv om man tror disse beløpene ikke påvirker presidenten. helt klart tjukt med korrupsjon inne i bilde.

Lenke til kommentar

Korrupsjon er det ikke-\. Det er et faktum at de sikkerhetene som kreves for å være president of The United States er høye. Da trenger man naturligvis også høyere sposnormidler.

Har du lest den AmE grunnloven? Med tillegg? Lest Patriot Act? Med Patriot Act kan man med loven i hånden fengsle alt av kommunister og terrorister. Kein problem.

Tidligere straffedømte får kanskje ikke i alle tilfeller stemme. Dette ønsker jeg ikke å komenetere videre.

Men at fengselsfugler skal stemme er det værste jeg har hørt. Får de virkelig det i No? I såfall er noe alvortlig galt, og jeg skal skrive en resolusjon til Formanskapet i UH.

Lenke til kommentar

Så alle som sitter i fengsel er onde og slemme mennesker som ikke bryr seg om samfunnet de lever i og skal ikke få lov til å ha en mening eller få lov til å stemme?

Patriot Act gjelder ikke for kommunister og terrorister... Den gjelder for alle amerikanere. Er bare et dårlig påskudd for å kunne fenglse hvem de vil når de vil.

Lenke til kommentar
Korrupsjon er det ikke-\. Det er et faktum at de sikkerhetene som kreves for å være president of The United States er høye. Da trenger man naturligvis også høyere sposnormidler.

Har du lest den AmE grunnloven? Med tillegg? Lest Patriot Act? Med Patriot Act kan man med loven i hånden fengsle alt av kommunister og terrorister. Kein problem.

Tidligere straffedømte får kanskje ikke i alle tilfeller stemme. Dette ønsker jeg ikke å komenetere videre.

Men at fengselsfugler skal stemme er det værste jeg har hørt. Får de virkelig det i No? I såfall er noe alvortlig galt, og jeg skal skrive en resolusjon til Formanskapet i UH.

Visst er det korrupsjon. Man ser jo hele tiden at de som sponser prezen blir tilgodesett senere.... Disse sponsormidlene går ikke til sikerhetsopplegg for presidenten, de går til valgkamp.

Hvis man kan fengsle alt av kommunister, hvorfor gjør man ikke det da? Det er jo flere sosialistiske og kommunistiske partier i USA... :ermm:

Lenke til kommentar
Hvis man kan fengsle alt av kommunister, hvorfor gjør man ikke det da? Det er jo flere sosialistiske og kommunistiske partier i USA... :ermm:

Du vet vel at Amnesty og HRW har avdelinger i USA. Men det jeg sier er at man teoriteisk har lov, med Patriot Act til å fengsle dem. Men selvsagt ville det lage et enomrt oppstuss.

Lenke til kommentar

Sponsormidlene til Bush sin valgkamp har ingenting å gjøre med sikkerhetsstyrken rundt presidenten. Sponsormidlene er der kun for å finansiere valgkampen (no strings attached, selvsagt :p )

Lenke til kommentar
Patriot Act gjelder ikke for kommunister og terrorister... Den gjelder for alle amerikanere. Er bare et dårlig påskudd for å kunne fenglse hvem de vil når de vil.

Riktig, den gjelder for alle. Men med den i hånden får man tatt knekken på commies og co.

OOm noe er lov, er det da riktig, uansett? Synes du det er greit å fengsle folk for meningene deres? Synes du det er greit å fengsle kritikere av staten? Synes du det er greit å nøytralisere politiske motstandere ved fengsling?

Lenke til kommentar

Når man snakker om kommunister og sosialister synes jeg det er helt greit, og en heltemodig handling, og fengsle dem.

Jeg har da inge problemer med å se at man ¨å ha penger for å bli president i United States. Absolutt ingen. Al Gore ville fått et problem faktisk, om han hadde blitt valgt. Men jeg tror samtidig at de fleste banker ville gitt et lite lån til en som har kommet så langt at han er valgt til president.

Det skal også sies at det vel koster litt bare det å stille til valg. Mener jeg at huske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...