Gå til innhold

Oppstart uten resultat!

Galandrik

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter transport begynte pc'en å oppføre seg merkelig :dontgetit: :

Når jeg skrur på maskina begynner hovedkortvifter, cpu vifte, harddisker etc å starte opp som vanlig, men det blir ikke vist noe bilde på skjermen.

Min første tanke var jo selvsagt at skjermkortet hadde tatt kvelden, så jeg byttet det ut med et pci skjermkort.

Til min store overaskelse ble det heller ikke denne gangen vist noe bilde på skjermen. Jeg har testet ut enda flere ulike skjermkort, tatt ut alle pci kortene, og alle tilkoblinger (seriell, com, usb etc), uten resultat.

Jeg forsøkte å la pc'en kjøre videre slik at jeg, ved å høre om win oppstartslyden ble spilt av, kunne fastslå om os ble opplastet. Heller ikke her fremkom det resultat. :no:

Hva tror dere kan være galt?

Vil det vises noe skjermbilde dersom cpu er blitt ødelagt?

Svar mottas med takk :thumbs:

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar

Hovedkortet er et AOpen KT77-333 hovedkort. Det skal kutte strømmen til hovedkortet dersom temperaturen blir for høy.

I mitt tilfelle fortsetter hovedkortet, samt harddisker, dvd, floppy mm, å kjøre (rød led på hk indikerer strømtilgang).

Jeg har også prøvd å skru alle viftene på fullt så problemet skulle ikke ligge der.

Jeg har imidlertidig lagt merke til at vifta på agp skjermkortet (Asus gf4 4200) ikke kjører. Desverre har de andre skjemkortene passiv kjølig, i tillegg er samtlige pci kort, så jeg har ikke kunne se om disse får strøm tilgang. I midlertig lyser led'en på nettverkskortet, så pci slottene skulle få strøm..

Hva tror dere er galt?

Og, som nevnt ovenfor, vil hk og skjermkort starte opp dersom cpu ikke virker?

Må jeg gå til anskaffelse av ny cpu eller hovedkort? ( :cry: )

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har nå testet pc'en på flere ulike skjermer, samt krysssjekket den opprinnelige skjermen (Dell Trinitron) med en annen pc. Skjermen virket, og den defekte pc'en fikk ikke noe bedre resultat med den andre skjermen.

Når jeg starter opp pc'en forekommer det ingen forandringer på skjermen. Dersom skjermen er skrudd på før oppstart fortsetter den i standby modus, og dersom pc'en er skrudd på før skjermen får jeg meldingen: "no input signals".

Jeg har montert på kjøleren på ny (selvsagt med kjølepasta), og kontrollert at den sitter ordentlig fast, videre har jeg prøvd cpu'en (xp 2400 tbred-b) i en annen pc, samt å ha prøvd en duron 1.2 GHz i den defekte. Det er ingen synlige skader på tbred'en.

Fikk ikke resultat i noen av tilfellene. :(

Jeg har også kontrollert minnet (2 x 256MB), brikkene satt godt fast. Derpå forandret jeg plasseringen av minnebrikkene, og forsøkte med kun 1 minnebrikke. Også her var det ingen forbedringer. :no:

Skjermkortet, derimot, fikk jeg testet i en annen pc. Og det fungerte utmerket.

Jeg har derfor bestemt meg for å innvestere i nytt hk, ram og cpu:

- Abit NF7-S V2.0

- AMD Athlon XP2500+ (Barton)

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

= 2170

( Noen forslag til forandringer?)

Videre forslag til feil mottas med takk. : :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du prøver med et PCI-skjermkort så bør du sette det som første

enhet i bios (AGP/PCI), ellers vil ikke det virke.....

og hvordan skal han gjøre det når han ikke ser en dri** på skjermen?? :roll:

Hehe ! sover på timmen :p

Hva med resetting av BIOS ?

Fikk PCI som første valg med et HK en gang.....

Lenke til kommentar
en siste utvei er flashing av bios, selv om du har den nyeste, ville jeg forsøkt å re-flashet. Det har hjulpet meg før. Husk å følge oppdateringen til punkt og prikke.

Mvh Meg

men tenk nu litt... hvordan kan han flashe når han ser 0,0 ting...

Han er vel ikke synsk..

Lenke til kommentar

Har nå forsøkt med ny PSU, men ingen effekt.

Kan forøvrig nevne at skjermkortvifta sviver, slik at det, etter hva jeg vet, burde gå strøm gjennom hk.

Det blir nok til en oppgraderingsrunde.

Hva syntes dere om valget av oppgraderings pakke, med hensyn til pris/ytelse, oc etc.

Lenke til kommentar

Beklager, det gikk meg hus forbi. :blush:

Men, hva heter hovedkortet ditt. Gi en nøyaktig benevnelse, for det finnes ingen kt77 på Aopen's hjemme sider, derimot har de tre utgaver av ak77 - 400, eller et som heter MK77M-8XN. Hvis du har et av ak77 kortene skal du jo ha "Die hard Bios" som kan hjelpe deg, muligens. Hvis ikke er det mulig å foreta noe som heter Hot Swapping som kan utføres.

Ellers så er det jo god grunn til å oppdatere harware :yes: , noe som alltid gleder.

Mvh Meg

Endret av MaD_DoG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...