deaktivert443556 Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Min CPU luftes av en Zalman 7000cu-kjøler og i går prøvde jeg å finne ut hva systemet mitt er godt for. Konklusjonen ble at fsb 254 er det høyeste jeg kan klokke min 3.0c uten å stille vcore over 1.7v. Selv på denne frekvensen kommer ikke temperaturen høyere enn 50°C (målt med sensor under kjernen), så jeg lurer på om CPUen rett og slett har sin begrensning der, og at bedre kjøling ikke vil hjelpe? Er det forresten trygt å dra på med mer volt så lenge tempen ikke blir faretruende høy? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Det er alltid en viss fare for at prosessoren kan bli ødelagt når du skrur opp volten, men så lenge temperaturen er under farepunktet er sjansen veldig liten. Kjølingen hjelper egentlig kun slik at du kan stille volten høyere, og når du gjør det kan du også klokke enda høyere. Lenke til kommentar
notarget Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Er ikke 1.7v ganske mye for P4? Har min på 1.54v som er default her Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Jo, litt mye. Men grensen når man ved å øke volt helt til cpu brenner opp. Punktet rett før det skjer er det ultimate overklokkingspunkt. Dyrt og farlig, men hva gjør vel det Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Er ikke 1.7v ganske mye for P4?Har min på 1.54v som er default her Det er gjerne anbefalt å IKKE kjøre cpuen på høyere enn 1.7V, jeg foretrekker personlig å holde meg under 1.7. Mvh, Haakon Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Jeg er egenlig ikke spesielt bekymret for CPUens helse for jeg har god råd og kan godt kjøpe ny, men er ikke følgende hypotese riktig? Hvis jeg skrur opp vcore, da kan CPU kjøre på høyere frekvenser, men som en konsekvens produserer den mer varme. Dersom varmen blir for høy, vil CPUen automatisk slå seg av (i hvert fall P4). Ergo er det bare å mate på med volt til tempen kryper mot 60°C. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Du har fullstendig rett. Men jeg tror at om cpu'en får for mye volt vil den ikke slå seg av, men kortlsutte eller ødelegge seg på en annen måte. Men du må vel voltmodde hk'et for å komme opp i så høy vcore... Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Nå er jeg hjemme og har forsøkt med litt høyere vcore. Jeg får ikke bootet på fsb 255 med vcore 1.700 eller 1.725. Siden jeg får bootet på fsb 254 med 1.600v så ser jeg ikke noe poeng i å forsøke høyere vcore. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Få cpuer som faktisk blir drept av spenning. Det som kan skje etter lengre tid med høy spenning (så lenge temperaturen er forsvarlig), som får elektronene rundt kjernen til å flytte på seg fortere, er at elektronene kan gjøre "tunnelene" som elektronene beveger seg i breere. Dette er kalt "Elektronvandring" (tror jeg ), og kan være fatalt for cpuen. Husk at når du bruker høy vCore så kan mosfet brikke bli veldig varme, så man bør vurdere kjøling på disse. (dette gjelder ved vCore 1.95 og oppover ca.) Dette er basert på AMD system, men tror det er ganske likt på Intel oppsett. Endret 16. februar 2004 av Fragletrollet Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Er det noen grense for hvor høy vcore det er "bra" å kjøre på en AMD XP cpu? P4? Jeg mener at over det og det er kan det være farlig for at cpu blir ødelagt.... Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Så lenge du har god kjøling kan du vel egentlig sette så høy vcore du vil, men husk kjøling av mosfets. Men levetiden vil nok gå ned endel, men om 2 år har du troligvis hivd datan uansett Gjelder amd xp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå