Gå til innhold

Kan man nå grensen for overklokk

Anbefalte innlegg

Min CPU luftes av en Zalman 7000cu-kjøler og i går prøvde jeg å finne ut hva systemet mitt er godt for. Konklusjonen ble at fsb 254 er det høyeste jeg kan klokke min 3.0c uten å stille vcore over 1.7v. Selv på denne frekvensen kommer ikke temperaturen høyere enn 50°C (målt med sensor under kjernen), så jeg lurer på om CPUen rett og slett har sin begrensning der, og at bedre kjøling ikke vil hjelpe?

Er det forresten trygt å dra på med mer volt så lenge tempen ikke blir faretruende høy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid en viss fare for at prosessoren kan bli ødelagt når du skrur opp volten, men så lenge temperaturen er under farepunktet er sjansen veldig liten.

Kjølingen hjelper egentlig kun slik at du kan stille volten høyere, og når du gjør det kan du også klokke enda høyere.

Lenke til kommentar

Jeg er egenlig ikke spesielt bekymret for CPUens helse for jeg har god råd og kan godt kjøpe ny, men er ikke følgende hypotese riktig?

Hvis jeg skrur opp vcore, da kan CPU kjøre på høyere frekvenser, men som en konsekvens produserer den mer varme. Dersom varmen blir for høy, vil CPUen automatisk slå seg av (i hvert fall P4). Ergo er det bare å mate på med volt til tempen kryper mot 60°C.

Lenke til kommentar

Få cpuer som faktisk blir drept av spenning. Det som kan skje etter lengre tid med høy spenning (så lenge temperaturen er forsvarlig), som får elektronene rundt kjernen til å flytte på seg fortere, er at elektronene kan gjøre "tunnelene" som elektronene beveger seg i breere. Dette er kalt "Elektronvandring" (tror jeg :p), og kan være fatalt for cpuen.

Husk at når du bruker høy vCore så kan mosfet brikke bli veldig varme, så man bør vurdere kjøling på disse. (dette gjelder ved vCore 1.95 og oppover ca.)

Dette er basert på AMD system, men tror det er ganske likt på Intel oppsett.

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...