Stigma Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Jeg vurderer for tiden fordeler og ulemper ved lukket og åpent vannkjølingssystem fra springvann. Hvis jeg går for et lukket system vil jeg trenge en varmeutveksler som kan effektivt kjøle ned vannet i den indre loopen, men hvor i alle dager får jeg kjøpt noe slikt? Størrelse er egentlig ikke en faktor. Siden den skal stå utenfor maskinen kan den forsovift være så stor den vil, så lenge den ikke blir større en maksitoweret mitt liksom Masse plass på gulvet tross alt. Eller blir jeg tvunget til å lage en slags hjemmelaget løsning der jeg legger en god radiator oppi et basseng som har gjennomstrømning fra springvann?... Det vil i såfall neppe bli like effektivt. -Stigma Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Å kjøpa ein varmevekslar høyres dyrt ut. Eg ville tru at det må bli billegare å laga ein sjøl. Det treng ikkje vera så vanskelig heller. Du kan f eks ta et 1" røyr, for så å stikka et 1/2" røyr inn i det. I kvar ende kan du ha et T-stykke det 1/2" røyret går beint fram osv. Så set du dei to kretsane til å gå kvar sin vei, f eks pc-vannet i 1/2" røyret og spring vatnet i 1" røyret. Bla bla bla osv. Men for all del ikkje lag det så avansert som her. Bilde Men her ser du iallefall hydraulikkkjølesystemet til ein hydraulisk hammar. I den kvite røyra med kuleventil går det springvann. Lure på kor mange kroner det gjekk med i duppeditter, albuer osv Edit: Fjerna et enormt stort bilde Endret 18. februar 2004 av Kvakksalveren Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Hmm... men det må da være andre bruksområder for en slik varmeutveksler som gjør at det selges ett eller annet sted vel... Det er jo mange mulighetet for å lage en rimelig enkel løsning selv, men jeg har forsovidt ingen ide om hvilken designløsning som vil være mest effektiv. Ikke før jeg får testen dem i såfall, og da er det jo litt sent Noen andre som har gode råd? -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) I tilfelle det enten koster altfor mye, eller det ikke finnes noen som selger noe som er brukbart her jeg tenkte litt på basic utforming av en vannutveksler. For mitt bruk kan den være rimelig stor, siden den vil være hovedsakelig immobil med tanke på vanntilførsel osv. Jeg tenker meg et design der jeg har en stående sylinder (eller boks-rektangel) med akkurat plass til en (eller to) store radiatorer. (Akkurat hva som jeg skal bruke her vet jeg ikke. Ting som selges til PC'er hadde sikkert fungert fint, men de er jo dyre. Kna være jeg finner på noe mer oppfinnsomt her.) Hvis mer enn en radiator ligges disse i serie under hverandre, og isoleres i kantene, slik at vannet tvinges til å passere gjennom trakeene. Vannet fra springen går gjennom radiatorene (seriekoblet om flere, kaldest inn nederst, den på toppen sist) og tilbake til avløpet. Vannet i PC'ens interne krets går fra bunnen av tanken til pc, og tilbake til toppen av tanken. Teorien bak dette er at vann er tyngst ved grader 4c. Derfor vil det kaldeste vannet alltid søke ned mot bunnen, og dermed blir alltid det kaldeste vannet fra tanken sugd inn. En eller to gode radiatorer regner jeg med vil holde den interne kretsen meget lav. Jeg skal se om jeg kan gjøre noen tester i vasken når prosjektet tar mer form. Ufordelen jeg kan se med dette designet er at springvannet inni radiatorene vil kunne lage avleiringer osv. pga alle urenhetene i vannet. Dette vil ikke trenge inn i den indre kretsen, men kan potensielt minske radiatorenes effekt over tid. Alternativet er å "snu" systemet, og la vannblokken holde springvann, mens den interne kretsen bruker radiatorene. Problemet med dette designet blir jo at jeg ikke får brukt all kulden fra springvannet skikkelig. Masse varme fra radiatorene vil jo lekke over i vanntank-massen og øke gjennomsnittstemperaturen der til godt over spring-temperaturen, selv om den får god gjennomstrømning... Mange forskjellige design kan jo fungere her... det eneste som egentlig trengs er en meget stor varmeoverføringsflate. Tanker? Ideer? Kritikk? Termodynamikk teoriene mine er sikkert ikke vanntette (pun intended ) -Stigma Endret 17. februar 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Varmevekslere blir også brukt på båtmotorar, men deler til båtmotorer er jo alltid dyrt. Prinsippet bak ein slik varmevekslar som du er ute etter bør vere at pc-vannet og springvannet bytter temp. Derfor synes eg at ideen min med dei to røyrene var grei. Ideen din vil sikkert og fungere. Kor mange watt har du tenkt å fjerna med dette systemet forresten? Btw: Temperatuten der densiteten til vann er høgast vil sikkert forandre seg når tilset forskjellige saker og ting som frostvæske osv. Densiteten til sjøvann er høgast ved frysepunktet f eks. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Varmevekslere blir også brukt på båtmotorar, men deler til båtmotorer er jo alltid dyrt. Prinsippet bak ein slik varmevekslar som du er ute etter bør vere at pc-vannet og springvannet bytter temp. Derfor synes eg at ideen min med dei to røyrene var grei. Ideen din vil sikkert og fungere. Kor mange watt har du tenkt å fjerna med dette systemet forresten? Btw: Temperatuten der densiteten til vann er høgast vil sikkert forandre seg når tilset forskjellige saker og ting som frostvæske osv. Densiteten til sjøvann er høgast ved frysepunktet f eks. Må kunne fjerne 89W om jeg ikke bruker peltier, og med peltier ca 300W. Problemet med rør-i-rør løsningen er at plast ikke leder varme godt i det hele tatt. Jeg kan jo bruke metall-rør selvfølgelig, men da blir det mye albuer (og det blir problem å legge rør-i-rør i en albue). Dessuten må jeg ha skikkelig lange rør om dette skal fungere, da den totale overflaten ikke blir så stor i et slikt system. -Stigma Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Kor lang sofa har du? Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 For å klage: hva er vitsen med å legge inn verdens største bilde? Denne varmeutveksleren er nok ikke nødt til å fjerne 300W med peltier? Det er temperaturforandringen som gjør utslaget, men jeg tviler på at du får vann som kan fjerne 300W varme. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 For å klage: hva er vitsen med å legge inn verdens største bilde? Denne varmeutveksleren er nok ikke nødt til å fjerne 300W med peltier? Det er temperaturforandringen som gjør utslaget, men jeg tviler på at du får vann som kan fjerne 300W varme. .... Aner ikke hva du prøver å si, men hvor mange watt varme vannet fjerner vekk er jo bare avhengig av hvor stor varmeforskjellen er i vannet. Å få vannet til å fjerne 300W varme er ikke noe problem. Det lukkede systemet jeg allerede har allerede fjerner da mist 200W varme (jeg har peltier på 157W + AthlonXP), og den bruker bare luftkjølt radiator for å fjerne varmen... -Stigma PS: Kvakksalveren, hva har sofa'er med dette å gjøre. Den var så dyp at jeg ikke tok den Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 For å klage: hva er vitsen med å legge inn verdens største bilde? Denne varmeutveksleren er nok ikke nødt til å fjerne 300W med peltier? Det er temperaturforandringen som gjør utslaget, men jeg tviler på at du får vann som kan fjerne 300W varme. Vitsen med stort bilde er at du skal ha noke å klaga over Ja ja, dette systemet vil alltid klara å fjerna 300W. Er den lite effektiv treng den stor delta T, er den effektiv treng den mindre delta T. Vann er og svært effektiv måte å fjerne varme på. Eg reknar med at du har senka kroppen din ned i vann ei gong i tida. Da fann du vel ut at å vannet føltes kaldere enn luft ved samme temperatur. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 PS: Kvakksalveren, hva har sofa'er med dette å gjøre. Den var så dyp at jeg ikke tok den Tog du an issje? He he så sånn e det. Nei ok, rør-i-rør løsningen er jo lite aktuell om du skal ha bend og slikt. Derfor er det greiast å ha den som ei (to) lang røyr som du plasserer under sofaen. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Jeg ville satset på kvakksalveren sin løsning. Bruk to kobberør, og lodd disse i sammen med standard komponenter. Hvor langt/stort det må være avhenger litt av hvor mye springvann du vil bruke, og hvilken temperatur du ønsker på den indre kretsen. Jeg vil anta at rundt 30-40 cm med 15 mm kobberør, med et utvendig rør på 22 mm hvor du sirkulerer springvannet ville gjøre jobben. Men det er klart at det finnes mer effektive løsninger. Ønsker du tilnærmet lik temperatur på begge kretser må du nok til med _mye_ rør, mye vann, eventuellt proffe varmevekslere. Min første post på dette forumet omhandlet faktisk denne løsningen på kjøling! Jeg ønsket og kunne ligge på kondensfri temperatur i den indre kretsen, og behøvde dermed ikke en særlig effektiv varmeveksler. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2004 Og hvilken løsning endte du opp med Arctic? Eller var det et tankeeksperiment som ikke ble realitet? Om jeg klarer å holde rom-temp (18-19c) på den indre kretsen er jo det mer enn nok, spesielt om det brukes sammen med peltier... -Stigma Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Eh, det ble det siste. Lenke til kommentar
@lf Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Du kan også lage den som en mangerørs varmeveksler. Desverre får jeg ikke bildet ut, men prinsippet er at det er mange rør som går inne i en beholder. Det renner vann rundt disse rørene og inni rørene. I tillegg er det ledeplater for vannet rundt rørene slik at du får både motstrøm og kryssstrøm. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 Ja'far, det høres forsovidt mye ut som den ideen jeg tenkte på. Problemet er at det sansynligvis er veldig vanskelig å konstruere noe slikt manuelt. Spesielt ledeplater og slikt... -Stigma Lenke til kommentar
@lf Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Hvem sa at alt skal være enkelt? Tror nokk det skal gå å lage en slik. Er faktisk godt igang selv... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 Bilder !! =) -Stigma Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Jeg lurer på og lage en varmeveksler. Tenkte på en slik plast kasse du får på et slakteri, fyller det med vann og frostveske.ca 30liter. Setter på et lokk av plexiglass og lager spor til slangene. Setter kassa utenfor soveromet og vannet i kassa holder ute temp. Tar 5 meter veldet kobber rør dim- 1/2", surrer den i en spiral og legger den oppi kassa. Kobbler på slanger fra PC'n ut av veggen inn på spiralen og tilbake til PC'n. Om sommeren kan jeg legge hageslangen oppi kassa og la det renne over?? Kommer dette til og virke med en Eheim 1048 pumpe???? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Kjølern til et destileringsapparat skulle vel vere perfekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå