schmelck.no Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Hei, en kamerat av meg kjøpte en D-Link DI-514 trådløs router og lurte på om jeg kunne sette den opp for han siden jeg har litt peiling. Jeg har satt opp trådløst nett hjemme (Asus WL-500g) + NextGenTel, hos mamma Corega BAR(?) + Tiscali, hos svigers Corega BAR(?) + Tiscali, og ikke hat store problemer hittil. Men den D-Linken får jeg ikke til å funke mot nextgentel sin router, altså får koblet meg til d-linken med pc'en og får pinget osv. Men den vil ikke slippe noe trafikk ut eller inn på internett! Har prøvd å velge alt mulig instillinger for DHCP, statisk IP osv, men den vil altså ikke ut på nett... Har hatt min Asus WL-500g hos han før og det har funket greit, har også hatt en annen D-Link hos han uten problemer... Noen Idéer om hva jeg kan ha glemt/oversett? Kom med alle mulige forslag! Takk! -erik Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Noen Idéer om hva jeg kan ha glemt/oversett? Kom med alle mulige forslag! Lik IP-range på begge sider av routeren? Dette liker ikke alle routere. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Mener du aånn at NGT routeren gir ut IP fra 10.0.0.10 mens D-Linken gir ut fra f.eks 192.168.0.100, eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Mener du aånn at NGT routeren gir ut IP fra 10.0.0.10 mens D-Linken gir ut fra f.eks 192.168.0.100 Ja Lenke til kommentar
Hauk500 Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Har du satt opp DNS adressene og gateway i WAN settingene?? Info fra NGT: IP-adresse*: Tildeles automatisk (DHCP-server) Default Gateway (ruter-IP): 10.0.0.1 DNS-servere**: 217.13.4.24 217.13.7.140 * Hvis du har problemer med å motta IP-adresse automatisk, kan du selv sette opp en IP-adresse manuelt, i samsvar med den IP-rangen som ruteren gir ut. Denne begynner 10.0.0.2 og går til 10.0.0.254. (statisk IP) Endret 16. februar 2004 av Hauk500 Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Prøvde det også, men husket ikke hva NGT routeren begynte på, hvor finner jeg ut det forresten? Men det har ikke vært noe problemn med de andre routerene jeg har satt opp! Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Hauk500: så ikke svaret ditt før nå, pendler litt mellom kameraten min og hjemmet nå. Skal prøve det du skriver når kameraten min kommer hjem igjen om et par timer. Det som er problemet er hvis jeg f.eks tar å velger "quick setup" så spør den meg hva slags "nettilknytning" jeg har (DHCP, StatiskIP, PPPoe, osv), da velger jeg DHCP. Men under status på routeren så står det bare 0.0.0.0 på IP, dns osv... Har prøvd å restarte alt som er av pc'er, routere i forskjellige rekkefølger, men får det ikke til. Man må nemlig velge "host" og "Mac adresse" når man skal bruke DHCP (er ikke det litt rart?), har prøvd å skrive inn 10.0.0.1 og mac adressen som står på NGT sin router, dette også uten hell... Håper at det funker med Hauk500 sine tall (har ikke hatt med DNS adressen før). Har satt D-linken sin IP til å være 10.0.0.13, da blir PC'en sin IP 10.0.0.100 Men får fortsatt ikke pinget NGTs router?! Merkelig... Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Bruk den trådløse routeren som en vanlig switch med trådløst aksesspunkt. Det fixer du lett ved å koble kabelen fra NGT routeren inn i en av de vanlige portene istedet for WAN porten. WAN porten skal du ikke bruke i det hele tatt. Da slipper du bla dobbelt NAT'ting. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Det var en god idé, har tenkte tanken, så jeg trenger ikke å gjøre om på menyen for å gjøre den til en switch/akesspunkt? Prøve snart... Lenke til kommentar
Hauk500 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Det er sikkert en lur ide å bruke D-linken som switch, siden du ikke får kontakt med NGT ruteren via WAN porten. Men bakdelen (fordel :-) ) er jo da at brannmuren i d-linken ikke fungerer... Har du prøvd å resette d-linken (trykke inn reset knappen med kulepenn)?? Da den satt tilbake til "default" innstillingene.. Hvis ikke dette fungerer, kan du jo prøve d-linken opp mot en annen DSL ruter/modem hvis du har muligheten til det... Kansje det er hardware feil?? Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Har prøvd å resette den mange ganger. Fikk aldri prøvd noe mer igår fordi kameraten min kom så sent hjem, men skal prøve mer ikveld... Kan jo prøve å ta den med in til meg å sjekke ja... Er det neoen som vet hvordan man deaktiverer router funksjonen på D-linken? Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Tak, takk, takk, takk. Nå stakk jeg inn kablen fra NGT routeren inn i en LAN på på D-linken og da funket det med en gang... Herlig! Hva skulle man gjort uten et slikt forum med så mange hyggelige brukere? Lenke til kommentar
Hauk500 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Her kan du leke deg i mens :-) Emulator Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Den var smart! Men nå trenger jeg (heldigvis) ikke å bruke den siden jeg akkurat fikk det til! Men takk uansett! EDIT: Skulle vært stavekontroll på forumet Ihvertfall så hadde jeg trengt det! Endret 17. februar 2004 av schmelck Lenke til kommentar
stgbrt Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Mange takk! Nu funker det som sagt! Og jeg er lykkelig og trådløs hilsen Stig, den lykkelige naboen til Schmelck Nuss til dere alle 4! Endret 17. februar 2004 av stgbrt Lenke til kommentar
frejoh Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 (endret) Sjekk også Denne linken For evnt. feilsøking og sikkerhets-anvisninger til denne routeren. Fredrik. Endret 22. mars 2004 av frejoh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå