Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs router (D-link) og NGT

Anbefalte innlegg

Hei, en kamerat av meg kjøpte en D-Link DI-514 trådløs router og lurte på om jeg kunne sette den opp for han siden jeg har litt peiling. Jeg har satt opp trådløst nett hjemme (Asus WL-500g) + NextGenTel, hos mamma Corega BAR(?) + Tiscali, hos svigers Corega BAR(?) + Tiscali, og ikke hat store problemer hittil. Men den D-Linken får jeg ikke til å funke mot nextgentel sin router, altså får koblet meg til d-linken med pc'en og får pinget osv. Men den vil ikke slippe noe trafikk ut eller inn på internett! Har prøvd å velge alt mulig instillinger for DHCP, statisk IP osv, men den vil altså ikke ut på nett... Har hatt min Asus WL-500g hos han før og det har funket greit, har også hatt en annen D-Link hos han uten problemer... Noen Idéer om hva jeg kan ha glemt/oversett? Kom med alle mulige forslag!

Takk! -erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du satt opp DNS adressene og gateway i WAN settingene??

Info fra NGT:

IP-adresse*: Tildeles automatisk (DHCP-server)

Default Gateway (ruter-IP): 10.0.0.1

DNS-servere**: 217.13.4.24

217.13.7.140

* Hvis du har problemer med å motta IP-adresse automatisk, kan du selv sette opp en IP-adresse manuelt, i samsvar med den IP-rangen som ruteren gir ut. Denne begynner 10.0.0.2 og går til 10.0.0.254. (statisk IP)

Endret av Hauk500
Lenke til kommentar

Hauk500: så ikke svaret ditt før nå, pendler litt mellom kameraten min og hjemmet nå. Skal prøve det du skriver når kameraten min kommer hjem igjen om et par timer.

Det som er problemet er hvis jeg f.eks tar å velger "quick setup" så spør den meg hva slags "nettilknytning" jeg har (DHCP, StatiskIP, PPPoe, osv), da velger jeg DHCP. Men under status på routeren så står det bare 0.0.0.0 på IP, dns osv... Har prøvd å restarte alt som er av pc'er, routere i forskjellige rekkefølger, men får det ikke til. Man må nemlig velge "host" og "Mac adresse" når man skal bruke DHCP (er ikke det litt rart?), har prøvd å skrive inn 10.0.0.1 og mac adressen som står på NGT sin router, dette også uten hell...

Håper at det funker med Hauk500 sine tall (har ikke hatt med DNS adressen før).

Har satt D-linken sin IP til å være 10.0.0.13, da blir PC'en sin IP 10.0.0.100

Men får fortsatt ikke pinget NGTs router?! Merkelig...

Lenke til kommentar

Bruk den trådløse routeren som en vanlig switch med trådløst aksesspunkt. Det fixer du lett ved å koble kabelen fra NGT routeren inn i en av de vanlige portene istedet for WAN porten. WAN porten skal du ikke bruke i det hele tatt.

Da slipper du bla dobbelt NAT'ting.

Lenke til kommentar

Det er sikkert en lur ide å bruke D-linken som switch, siden du ikke får kontakt med NGT ruteren via WAN porten. Men bakdelen (fordel :-) ) er jo da at brannmuren i d-linken ikke fungerer...

Har du prøvd å resette d-linken (trykke inn reset knappen med kulepenn)??

Da den satt tilbake til "default" innstillingene..

Hvis ikke dette fungerer, kan du jo prøve d-linken opp mot en annen DSL ruter/modem hvis du har muligheten til det... Kansje det er hardware feil??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...