Gå til innhold

Død CPU?


Kane

Anbefalte innlegg

Som ivrig overklokker bestemte jeg meg for nå fjerne dekselet på min AMD Athlon 750 for å få den litt kaldere. Men da jeg prøvde å få av den ene side av dekselet (med en kniv ja...) spratt det ut en liten firkanta metall dings (ca 6 kvadratmillimeter) prøvde så å sette den i (uten vifte på og oc til 840 mhz) maskina startet helt vanlig, inntil den hadde fått opp halve desktopen. Jeg vil tippe på dette var på grunn av varmen, for da jeg tok på den delen av dekselet som var igjen var den glovarm.

Er det noen der ute som vet hva den lille dingsen var, hvorfor den var der, hva som nå er galt, om det er fare for brann el lign. og/eller hva jeg kan gjøre med det? Please svar meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se, det du har gjort er å ta en classic slotA Athlon. Tatt en kniv og så fjerna deler av dekselet rundt. Deretter har du satt CPUen i sloten igjen og starta maskinen uten noen form for kjøling av CPUen. Så kræsja maskinen når loadinga av desktopen var i gang. hmmm ikke så værst å komme så langt synes jeg. Vil tippe at CPUen er svidd og kanskje hovedkortet ødelagt. Vet ikke hva den lille gjenstanden var, men tvilsomt den var noen viktig.

 

Det er ikke noen fare for brann nå. Det du kan gjøre er å sette på kjølinga igjen og se om maskinen starter. Gjør den det så kan du fjerne resten av dekselet og leve lykkelig. Starter den ikke bør du se om du ikke kan få testa HKet med en annen CPU for å finne ut om det også er ødelagt.

_________________

I like it I'm not gonna crack

I miss you I'm not gonna crack

I love you I'm not gonna crack

I killed you I'm not gonna crack

 

Nirvana - Lithium

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2001-10-27 17:27 ]

Lenke til kommentar

Ville bare si at jeg nå har fått satt på kjøleribba og vifta og at det hele funker helt fint. Den eneste forskjellen er at jeg er ganske sikker på at den er blitt varmere. (har ikke termometer på prosessoren, men når jeg kjenner på det som er igjen av dekselet er det veldig varmt) Men jeg er fortsatt litt bekymra for den lille metall dingsen som datt av. Den må jo ha vært der for noe eller hva? Og nå som den er borte må jo det på en eller annen måte være noe galt med prosessoren.

 

Det som nå er igjen av prosessoren er: 2 stk vifte, 1 stk kjøleribbe, halve dekselet (for å få festa kjøleribba) og kortet (selve prosessoren) inni - en liten firkanta metalldings)

 

Men jeg er glad så lenge den funker.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-27 16:51, Wartech skrev:

Ehh... Kan du forklare deg litt nærmere?


 

Jeg tok ut min AMD Athlon 750 @ 840 prosessor fra hovedkortet, la den på et bord, fant frem en kniv, stakk kniven imellom de to delene av dekselet, prøvde å bryte de to delene av dekselet fra hverandre, kom til å komme borti en liten firkanta metall dings med det resultat at den datt av og ned på bordet, tok frem en skrutrekker, fikk etter mye arbeid delt dekselet, satte i prosessoren med halve dekselet (den delen med fester for kjøleribbe)uten kjøleribbe og vifte, startet maskina (som funka fint helt til halve desktopen var ferdig), slo av maskina, kjente på den delen av dekselet som var igjen (som var glovarm), tok ut prosessoren fra maskina, ventet litt for at den skulle bli kald (og startet dette emnet fra fatters sin pc), festet på kjøleribbe og vifter, startet maskina, sitter å skriver dette innlegget.

 

Fornøyd?

Lenke til kommentar

Vel... da hadde du flaks som bare FY!

Å starte maskina uten kjøling på CPU er bare... dumt eller en forglemmelse, uansett ber man om bråk dersom man gjør dette. Den lille metalltingen skal du ikke bekymre deg over, dersom selve prosessoren er hel og fin, vil jeg forestille meg at metalldingsen var et klips eller en del av festeanordningen til dekselet rundt athlon'en...

Så slapp av og pust lettet ut (benytt papirpose dersom du har anlegg for hyperventilering) for du har vert råheldig, og har fortsatt en fungerende prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...