Gå til innhold

Hvor mye kjøler vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ingen praktisk erfaring med vannkjøling selv, men har lest veldig mye i det siste om emnet. Vurderer å gå til anskaffelse selv.

Siden jeg er nybegynner, tror jeg nok at jeg ville gått for et av Waterchill-settene. Har fått god omtale og det skal være det man trenger i settet.

Årsaken til at jeg enda ikke har skaffet et vannkjølingssett er at de beste luftkjølerene ikke kjøler mye dårligere enn halvbra vannkjøling...skal man virkelig gjøre et sprang må man opp på fasekjøling...disse tankene gjør jeg meg etter å ha lest dette:

http://www.ocshoot.no/mach_ll_5.htm

Her sammenligner man en bl.a. en P4 som greier 3670 mhz med en god luftkjøler, og med Waterchill klarer man 3750...mens Vapo greier 4009 og Prommy M2 greier 4200...

Ikke mye forskjell på luft og vann her...

Lenke til kommentar

Jeg har også lurt MYE på å skaffe meg et slikt waterchillsett i det siste, da jeg stortsett bare har kjøleren, chipsettet og gpu igjen som STØYER!!!! :angry:

Det er her interessen min kommer inn... Brummingen fra disse skal bort!

Klokking kommer sekundært, bare jeg får jaget ut disse tre viftene til en fornuftig penge..(ikke den pengen som skal til for å ordne Vapo eller M2)!

Dette er jo bare meg, da, men det er jo en ting å tenke på for alle som synes det er mer viktig å kunne sitte i samme rom som maskinen uten hodepine(nesten), enn å tjene hundrevis av megahertz.. :yes:

Lenke til kommentar
[....]STØYER!!!! :angry:

Det er her interessen min kommer inn... Brummingen fra disse skal bort!

Klokking kommer sekundært, [...]

Nettopp dette er vel hovedgrunnen til vannkjøling. Satte opp et waterchill sett på en server på jobb, og det fungerer utmerket. Null støy og særs god kjøling.

DrErling

(null støy da viftene kjører på 7v)

Lenke til kommentar
Er det egentlig temperaturen som er problemet i slik overklokking? Lurer på om det egentlig er noen fordel å ha -50¤ C i forhold til +30¤ C. Kan det ikke egentlig være et problem å ha det så kaldt? Med tanke på at et lite dunk kan få CPU til å slå sprekker.

Ja, varme er problem #1 under overklokking, fordi du kan klokke betydelig mer når du har en kald CPU. Dette kommer av at elektronvandring er direkte relatert til varmen i kjernen.

"...Med tanke på at et lite dunk kan få CPU til å slå sprekker..." eeeh HVA? Jeg vet ikke om du vet så mye om effekten nedkjøling har på metaller, men om du tror de blir skjøre som i en sci-fi film så tar du nok ganske så feil. Et metall vil faktisk i teorien bli hardere etterhvert som det blir kaldere pga større massetetthet, men poenget er at CPU ikke tar skade av det. Den blir ikke "spø" eller noe slikt tull.

Om temperaturen er den "eneste" begrensningen på overklokking vet jeg ikke. dvs. om du kunne overklokke "uendelig" om du teoretisk sett hadde klart å holde CPU på absolutt nullpunkt.

Men i praksis er problem #2 spenning. Du kan av og til klokke litt høyere ved å øke spenningen til CPU. Problemet er at du da lager mer varme igjen, så de problemene er relatert til hverandre.

EDIT: Fannt nettop et ekstremt eksempel på dette.. her er en AMD CPU som er klokket fra 1,8GHz til 3Ghz. Det er faktisk 166% av maksimum ytelse. Grunnen er at de kjøle CPU ned med Flytende nitrogen, som er -196c i flytende form. Det absolutte nullpunkt (så lav temperatur som er teoretisk mulig å eksistere er -273c).

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=207912

I et annet eksempel fra tomshardware klarte de å klokke en Pentium4 opp til 5GHz, også ved bruk av flytende nitrogen. Noe slikt hadde aldri i livet vært mulig å gjøre uten den ekstremt lave temperaturen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Er det egentlig temperaturen som er problemet i slik overklokking? Lurer på om det egentlig er noen fordel å ha -50¤ C i forhold til +30¤ C. Kan det ikke egentlig være et problem å ha det så kaldt? Med tanke på at et lite dunk kan få CPU til å slå sprekker.

fordelen med - grader på cpu er noe med cpuens evne til og formiddle strøm. er masse folk her som kan masse om de.

Men les Prometeia Del 1 Prometeia del 2 Prosjekt Tt VapoChill

et lite dunk? maskinen står nu vel som oftest i ro når den brukes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...