CSSSK Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Kjøpte for noen måneder siden en Seagate 160gb disk med ATA-100 tilkobling. Har et NF7-S kort, så jeg satte på ATA -> S-ATA inverteren for å slippe mer kabelrot. "Problemet" jeg har oppdaget er at ca hvert 30 sekund så begynner disken å lage lyder, omtrent som om den jobber, selv om maskinen idler. Dette holder på i ca 30 sekunder, så slutter et, og etter 30 sekunder begynner det igjen.... Dette gjør meg ganske irritert, seiden jeg sover 50cm ved siden av maskinen, og den går 24/7. Noen som har opplevd det samme? Kan det være noe med at jeg kobla den på S-ATA kontakten? Eller er det bare å sende den inn til sjekk? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Noen programmer som står på i bakgrunnen? Lenke til kommentar
Folo Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) my computer - properties til disken, skru av "allow indexing service to index the disk for fast file searching" Dersom dette ikke hjelper vil jeg anbefale at du skrur den på igjen. Endret 16. februar 2004 av Folo Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Har samme disk og den er dørge stille (stillere enn Seagate Barr. IV diskene også). Hvilken lyd er det? Som en kværn? I så fall jobbes det mot disken og du bør undersøke hvilke programmer du kjører. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Takker for tips, men det med "allow indexing service to index the disk for fast file searching" funa ikke. Etter et delvis mislykka overklokkingsforsøk så frøys maskina helt i dag (kunne ikke røre på musa eller gjøre noe), og jeg la merke til at problemet var der fortsatt, så jeg tviler på at det er noe program som skriver til disken. Jeg testa også å sette disken over på en IDE-kanal, men det samme problemet var der fortsatt. Lyset for diskaktivitet lyser heller ikke i takt med lyden. Lyden er litt mer "summende" enn når den jobber... Har aldri hatt noen som helst problemer med disken, men jeg synes dette er litt rart... Budre jeg sende den inn til sjekk, eller er det noe annet jeg kan gjøre først? Edit: Jeg la forresten merke til at lyden ikke kommer når jeg er i bios... Skjønner ikke dette... Endret 16. februar 2004 av CSSSK Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Edit: Jeg la forresten merke til at lyden ikke kommer når jeg er i bios... Skjønner ikke dette... BIOS skriver ikke til HDD ihvertfall, kanskje det likevel er noen programmer som kjører i bakgrunnen? Lenke til kommentar
Jail Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Virus som sprer seg på harddisken ? Er det en slags lyd som hører ut som noe likt vifte støy. Eller høres det mere metall aktig ut ? Det kan hende at lageret i HD er tørt og på vei til å ryke. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Det er mer metallisk enn viftestøy ja, men det kommer og går periodisk, så ville vært snodig hvis det var lageret, eller? Har vært sånn siden jeg fikk disken, i over 3 mnd, så jeg tviler på at det er virus, har alltid oppgradert virusbeskyttelse også. Synes bare det var merkelig at lyden fortsatte å komme og gå også når maskina hadde hengt seg helt opp, men at den var fraværende i bios... Får vel bare holde ut litt til, så skal jeg reinstallere OS... Løser det seg ikke da sender jeg den inn for sjekk. Endret 16. februar 2004 av CSSSK Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Dobbelpost, sorry Endret 16. februar 2004 av CSSSK Lenke til kommentar
Clint Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Har samme på min Seagate 160 GB S-ATA disk. Men den lager en slags "summelyd" av og til. Ikke lese/skrivelyd. Kan vare i alt fra 10 sek til noen minutter. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Synes den er like god og deilig hele tiden jeg da Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Har samme på min Seagate 160 GB S-ATA disk. Men den lager en slags "summelyd" av og til. Ikke lese/skrivelyd. Kan vare i alt fra 10 sek til noen minutter. Hva slags OS kjører du? Har du sjekka om lyden er der uansett om du kjører OS eller ikke? Lenke til kommentar
WzUp Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Hvorfor skal du ha på pcen om natta hvis det ikke er noen programmer som kjører da ? Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Vanligvis står maskina og laster ned ting og knekker d2ol om natta... Men lyden er der uansett om maskina idler eller ikke var vel poenget mitt. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Opplever det samme på både 80 og 120 GB Seagate 7200.7 disker. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Hva slags OS kjører du (bare sånn i tilfelle det skulle ha noe å si)? Jeg kjører Win2K forresten, nevnte vel ikke det. Får vel begynne å tenke på en måte å støydempe dem da Lenke til kommentar
Clint Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg kjører WinXp pro. Har to stk av disse diskene i S-ATA raid. Den ene disken(som rommer OS) bråker av og til. Den andre er helt stille... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå