Gå til innhold

Seagate 160gb og støy

CSSSK

Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen måneder siden en Seagate 160gb disk med ATA-100 tilkobling. Har et NF7-S kort, så jeg satte på ATA -> S-ATA inverteren for å slippe mer kabelrot.

"Problemet" jeg har oppdaget er at ca hvert 30 sekund så begynner disken å lage lyder, omtrent som om den jobber, selv om maskinen idler. Dette holder på i ca 30 sekunder, så slutter et, og etter 30 sekunder begynner det igjen.... Dette gjør meg ganske irritert, seiden jeg sover 50cm ved siden av maskinen, og den går 24/7. Noen som har opplevd det samme? Kan det være noe med at jeg kobla den på S-ATA kontakten? Eller er det bare å sende den inn til sjekk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tips, men det med "allow indexing service to index the disk for fast file searching" funa ikke. Etter et delvis mislykka overklokkingsforsøk så frøys maskina helt i dag (kunne ikke røre på musa eller gjøre noe), og jeg la merke til at problemet var der fortsatt, så jeg tviler på at det er noe program som skriver til disken. Jeg testa også å sette disken over på en IDE-kanal, men det samme problemet var der fortsatt. Lyset for diskaktivitet lyser heller ikke i takt med lyden. Lyden er litt mer "summende" enn når den jobber...

Har aldri hatt noen som helst problemer med disken, men jeg synes dette er litt rart... Budre jeg sende den inn til sjekk, eller er det noe annet jeg kan gjøre først?

Edit:

Jeg la forresten merke til at lyden ikke kommer når jeg er i bios... Skjønner ikke dette...

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar

Det er mer metallisk enn viftestøy ja, men det kommer og går periodisk, så ville vært snodig hvis det var lageret, eller? Har vært sånn siden jeg fikk disken, i over 3 mnd, så jeg tviler på at det er virus, har alltid oppgradert virusbeskyttelse også. Synes bare det var merkelig at lyden fortsatte å komme og gå også når maskina hadde hengt seg helt opp, men at den var fraværende i bios...

Får vel bare holde ut litt til, så skal jeg reinstallere OS... Løser det seg ikke da sender jeg den inn for sjekk.

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar
Har samme på min Seagate 160 GB S-ATA disk. Men den lager en slags "summelyd" av og til. Ikke lese/skrivelyd. Kan vare i alt fra 10 sek til noen minutter.

Hva slags OS kjører du? Har du sjekka om lyden er der uansett om du kjører OS eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...