Gå til innhold

Minnehastigheter

struct

Anbefalte innlegg

Har nettopp oppgradert maskina med nytt hovedkort, Asus NF7-S v2.0, og ny prosessor etc.

Fra før har jeg en 256Mb PC2100 2.5Cl.

Nå tenker jeg å kjøpe en brikke på 512Mb som tillegg til den jeg har fra før.

Kan jeg kjøpe en på PC3200 f.eks? eller må hastighetene være lik?

Den brikken jeg har fra før har heller ikke noe navn. Har det noe å si om den jeg kjøper er av merke Crucial el.l?

Og med det samme jeg sitter her å skriver..

Tastaturet jeg har bruker USB og jeg har mistet PS2-pluggene som fulgte med. I bios og ved istallasjon av f.eks. NT eller win2k fungerer tastaturet kjempebra, men om jeg booter med en XP cd og kommer inn i "innstallasjonsprogrammet" slutter tastaturet å virke. Og vil ikke virke igjen før etter tastaturet er funnet og installert i selve XP (etter login). Dette gjør at når jeg skal installere XP må jeg gå over til nabon'n for å låne et tastatur. Noen løsning på dette utenom å kjøpe disse ps2-pluggene (som garantert forsvinner igjen)?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motsatt, mener du vel? Den gamle ram'en vil senke hastigheten på den nye? Slik at begge vil kjøre på 266/PC2100?

Prisen er vel sånn omtrent det samme.. så da er det vel lurest å kjøpe den raskeste? Om man ser litt frem i tid.. skal vel oppgradere senere også..

Lenke til kommentar

Som Fixer'n sier: Det er ikke lurt å kombinere forskjellige ram-brikker. Ihvertfall ikke to som ikke kjører på samme hastighet. Det vil fungere aldeles utmerket å bruke kun 1 512-brikke, du vil faktisk få bedre ytelse enn hvis du kombinerer dem.

Angående tastatur: vet ikke helt hvordan du vil gripe an dette. Hvis virkelig ikke klarer å passe på PS/2 - USB overgangene må du nesten kjøpe et PS/2 tastatur som du har liggende (du vet, til de dagene du trenger det og naboen ikke er hjemme :p ).. Skulle du finne drivere til USB'en som du kunne bruke under installasjonen av XP, får du jo likevel ikke lagt dem inn da du ikke har tastatur..

En annen løsning kan være følgende: kjøp en PS/2 - USB overgang og superlim. USB-tastatur er i mine øyne helt unødvendig med mindre du faktisk bruker dem som USB-hub.

Lenke til kommentar

For tastatur mus greiene hadde jeg det samme .

Sett USB keyboard / USB mouse til kontrollert av BIOS istedet for OS

i BIOSen under integrated perif.

Enig med minne problemet , bytt pc2100 brikka og kjør med en pc3200 512M

,du kan alltid komplettere med en ekstra identisk pc3200 512 brikke senere .

Lenke til kommentar

du skal ha flaks hvis flere merker på rambrikker passer sammen.

ram-brikker med forskjellige hastiheter:har jo mye og si hvilken cpu du bruker.

hvis du bruker 166 fsb(333mhz) må du har pc 2700 eller mere.

men det går som oftes og overklokke den pc 2100brikken,slik at den kjører samme hastihet som de andre(iallefall opp til 333mhz)

men kjøp samme merke som du har,da er du sikker.

Lenke til kommentar

Hmm..

Føler det blir litt sånn "kast penger ut av vinduet"-aktig jeg.

512Mb PC3200 vil være bedre enn 768 PC2100 altså? Jeje..

Det hele startet egentlig med at jeg hadde et hovedkort med to ddr-slot'er.. Hvor den ene ble ødelagt. Jeg har nemlig to 256Mb brikker.

Derfor fant jeg ut at jeg like greit kunn oppgradere med nytt HK og prosessor.. for så å bruke begge brikkene mine. Men neida, etter et halvt år i roteskuffen ville den ene brikken ikke fungere lenger.. Maskina sier bare "pip" når jeg setter den inn.

Men da blir det til at jeg stikker å kjøper en 512Mb PC3200 når solen er stått opp og butikken åpnet..

Takk for hjelpa!

:)

Lenke til kommentar

jo,du kan seff kjøpe pc 3200 ram til cpu"en din,men du trenger ikke mere

enn pc 2700(333mhz)hvis du ikke skal overklokke..

hvis du hadde en xp 3200+ 200fsb(400mhz minne)hadde du fått full

utnyttelse av minne ditt.(pc 3200)

men overklokker kommer du lengere med raskere ram(pc 3200) enn

det du har nå.

Lenke til kommentar

OK Takk takk!

Men da kjøper jeg en 512Mb PC3200, setter den sammen med den jeg har på PC2100 og klokker disse til 333Mhz.. Så får jeg komme tilbake til hvordan man gjør dette senere :)

Går ut i fra at det er lurere å klokke PC2100 rammen enn å ikke bruke den i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Motsatt, mener du vel? Den gamle ram'en vil senke hastigheten på den nye? Slik at begge vil kjøre på 266/PC2100?

Prisen er vel sånn omtrent det samme.. så da er det vel lurest å kjøpe den raskeste? Om man ser litt frem i tid.. skal vel oppgradere senere også..

Ja det mener jeg, var litt trøtt når jeg skrev. Den tregeste rammen ( den gamle) vil senke hastigheten til den raske rammen (den NYE)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...